Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3469 ggr
Vicks
2017-02-16 09:33

Gallstensanfall, eller vad??

Först: hej alla! 🙂

Har problem i magtrakten som jag skulle vilja höra om nån känner igen.

Under förra veckan fick jag då ännu ett "anfall". Förra gången var för ca 2-2,5 månader sedan. Har känt av samma kanske 4 ggr tidigare under ett par års spann.

Anfallet kändes som en brännande sprängande smärta mitt under/ mitt emellan revbensbågarna. Kanske hade jag svag kramp bak på ryggen också. Dubbelvikt och flåsande tog jag mig till vc som ringde ambulans. Efter ca 45 minuter hade smärtan lättat betänkligt. Kände mig som lite öm (nästan som om man fått ett slag i magen) efteråt, samt lite frusen.

På akuten togs sedvanliga blodprover, inget "konstigt" enligt kirurgen, och han tyckte det lät misstänkt likt gallstensanfall. Har nu fått en remiss för ultraljud.

Jag kan för livet inte koppla ihop mina anfall till något speciellt livsmedel.

Och så undrar jag över karaktären på smärtan. Min far som rätt nyligt opererade bort sin gallblåsa beskrev smärtan som mer "trubbig". För mig mer bränn-sprängde det. 

Kan det upplevas så här olika?

Vad kan det annars vara? Känner mig inte sjuk i övrigt, och har inga större besvär av nåt.

Annons:
[LarssonA]
2017-02-16 09:51
#1

Jag har tagit bort gallblåsan för några år sedan. Hade bara ett enda anfall (rejält sådant) och smärtan var brännande och oerhört intensiv. Den började i ena sidan, förflyttades till bröstet och efter nån timme satt den i ryggen. Det brände o sved och jag ramlade ur sängen av smärtan och hade svårt att andas normalt utan det blev mest nåt flämtande.

Har förstått att det upplevs väldigt olika. Med den gemensamma nämnaren att det gör förb. ont!

Vicks
2017-02-16 10:13
#2

# 1: Tack för ditt svar! 

Aha, det kan alltså kännas mer som ett brännande elände! Ja, ont gör det! Sätter sig nästan i skallen på en; en sorts förväntansångest inför nästa eventuella anfall. Isch!

Kirurgen på akuten tyckte också att om det är stenar i gallblåsan så är operation inte helt fel. Usch, nu blir jag nervös bara av den tanken! ha ha

tk1971
2017-02-16 11:02
#3

Brännande känsla mitt emellan revbenen låter mer som nåt från magsäcken, tycker jag. Du kanske har för sur mage? Har du testat t.ex. omeprazol?

Gallstensanfallen brukar kännas mer åt högra sidan, in under högra revbensbågen.

Ria74
2017-02-16 12:19
#4

När jag får gallstensanfall börjar det ofta med obehag i skulderbladen. Sen börjar smärtan som kommer i skov. Det gör intensivt ont och jag kräks dom flesta gångerna, brukar kallsvettas också. Det gör grymt ont, mycket värre än när jag födde barn.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Vicks
2017-02-16 12:22
#5

#3 Så tänkte jag med. Men läkaren sa att han stött på folk som haft ont på vänster sida t.o.m.!  Så man vet aldrig typ. Och så fick jag veta att jag borde ha haft mer problem med halsbränna och lite sånt, till och från, om det är matsmältningsbesvär eller liknande. 

Men jag vet inte..

Testade under anfallet att ta Novalucol. Men ingen som helst lindring av dessa. Är det mer "sprutt" på omeprazol? Det är väl iofs en annan substans också.

Vicks
2017-02-16 12:26
#6

#4 Det du beskriver känner jag inte igen (förutom smärta och kallsvettningar då! ;-))

Aj, så ont. Hoppas du slipper fler såna anfall!

Annons:
Vicks
2017-02-27 17:49
#7

Har varit på röntgen nu och gjort ultraljud av buken. Några småstenar/ grus plus en större sten på ca 1 cm hittade de! Så det fastställdes att det var gallan jag känt av ändå då. Hmm, undrar nu över det här med operation eller inte.. :/

Carrosh
2017-03-01 08:30
#8

#5 Omeprazol och Novalucol är ju sådana som ska verka i magsäcken för/vid sura uppstötningar och/eller magkatarr. För gallsten hjälper de alltså inte. Novalucol är snabbverkande medan Omeprazol är mer en behandling som sker över ett par veckor.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Vicks
2017-03-02 11:07
#9

#8 Nej, det var ju bara om det eventuellt var från magsäcken problemen kom. Men nu är det konstaterat att det var gallstenar, så då blir det annat.

Carrosh
2017-03-04 14:12
#10

#9 Aha! Uppfattade aldrig det från din text, så kände att jag var tvungen att klargöra saken. 🙂

Skönt att du vet vad det är! Har du fått datum för operation?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Vicks
2017-03-08 19:11
#11

#10 :-) Nä, har inget hört ännu från den remitterande kirurgen. Vet inte hur lång tid man ska förvänta sig innan man får veta nåt mer..?..

Carrosh
2017-03-09 20:48
#12

#11 Beror nog på hur lång kö det är. Men har du inte hört något inom 2 veckor så ring och fråga. Du kan ju också ringa och fråga nu ungefär vad du kan förvänta dig för väntetid.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Vicks
2017-03-20 11:55
#13

Fick en kallelse i torsdags till kirurgen. 🙂 Undrar vad som kommer att ske..? 

Står som sagt i valet och kvalet om jag ska operera bort gallblåsan eller inte..?.. OM jag nu blir erbjuden det vill säga! 🤓

Har inte haft nåt mer anfall sedan sist, så jag skulle ju ljuga om jag sa att jag har stora besvär. Besvär har jag när anfallet kommer förstås. 😛

Annons:
[LarssonA]
2017-03-21 07:30
#14

Frågan är ju om de vill ta bort hela gallblåsan eller bara ta bort stenarna? Är det bara stenarna så är det en enklare operation där de tydligen går in genom näsan och avlägsnar dem. (Jag tog hela blåsan, men vet att flera var där bara över dagen och tog stenar).

starhawk
2017-03-22 08:01
#15

Har haft gallstenar ett par gånger men efter ändrad kost så är jag numera besvärsfri. En gång när jag hade ont och fick en tid för ultraljud fick jag en meny med vad jag skulle äta under tiden fram till ultraljudet, rena LCHF-kosten noterade jag. Jag har inget emot LCHF och äter den numera för att hålla diabetesen borta ,när jag  kom på det där ultraljudet var besvären borta och ingen sten hittades så det funkade.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[LarssonA]
2017-03-22 08:22
#16

Nånting som är "bedrövligt" att äta om man har ont av gallsten är kokt ägg och gurka med skal. Skala gurkan så går det fint…

Det finns flera såna där "farliga" grejer, men jag minns inga fler just nu

Vicks
2017-03-27 11:58
#17

Nu har jag varit  på kirurgen. Läkaren rekommenderade att blåsan skulle tas bort. De har tydligen nån "gräns" här på 3 anfall eller mer så ryker blåsan. Plus nåt nytt för mig: att har man skavande och skrapande stenar i gallgångar (under lång tid alltså) och så så kan det om man har otur orsaka cellförändringar = tumörer.

 Han lyssnade på hjärta och lungor och allt lät bra. Blodtrycket däremot..! Förskräckt

180/100! Nog för att jag kände mig väldigt nervös under samtalet, skulle gissade att pulsen småskenade. Och kanske haft känslomässig stress inombords. Men ändå?? Har en blodtrycksmätare hemma (rätt ny), och visst, inte lider jag av lågt blodtryck direkt, men 135/87 hade jag för två veckor sedan enligt den. Om den visar rätt vet jag ju egentligen inte.

När jag åklte ambulans under senaste anfallet så kollades ju också bl.a. blodtrycket. Inget avvikande då, som de sa. ?

Vad gör jag nu?? Kan jag sänka den icke-medicinskt? Öka motionen? Mer då?.. Ledsen

#15 Lchf äter jag. :)

Eller kan upphetsningen gjort att det stegrade så där..? *tänker högt* Kan man förresten kolla på apotek? Visar de rätt?

Känner mig ledsen och orolig. Är van att vara vid så god hälsa, så allt detta prat om operationer och allt får mig helt ur balans känner jag.

Vicks
2018-03-27 12:28
#18

Uppdatering bara för "kul":

Nu har jag varit utan gallblåsa i 7 månader. Har varit helt besvärsfri sedan den togs bort! 🙂

Domen blev kroniskt inflammerad gallblåsa. Så det var inget snack om att det var rätt beslut att ta bort den.

Operationen avlöpte helt komplikationsfritt, och jag cyklade (!) hem samma dag.😃

Kan äta allt, precis som innan egentligen. Jag kände ju inte av nåt speciellt livsmedel.

Vicks
2018-03-27 12:29
#19

En parentes: såg nu att det var precis (nästan på minuten!) ett år sedan jag skrev nåt sist. 😜

Upp till toppen
Annons: