Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2310 ggr
Lia
2/1/17, 2:03 AM

Långvarig förkylning?

I början av september blev jag väldigt förkyld. Jag hade ont och var svullen i halsen, och jag hade en kraftig hosta. Jag tänkte länge att det skulle gå över av sig själv, men i början av december gick jag till vårdcentralen eftersom det fortfarande inte var bra. Jag hade hög sänka (som alltid) och läkaren menade att det var pga förkylningen. De tog fler blodprover, men inget halsprov. Hon lyssnade på mina lungor och sen fick jag åka hem. Det var två månader sen, och jag har ännu inte hört något från vårdcentralen, så det lär jag nog inte göra heller. I min journal står det "tonsillit" bara. Ibland slutar det göra ont i halsen, och sen kommer det tillbaka. Hostan är kvar, men den är mycket lindrigare. Det är värst om jag gör något fysiskt, då kommer det som attacker. Men jag är fortfarande alltid svullen i halsen och i lymfkörtlarna i käkvinklarna. Läkaren menade att det var normalt i min ålder (22) att ha ont i halsen hela tiden, men jag undrar det. Nu har det ju gått 5 månader och jag blir aldrig frisk. I morgon ska jag till reumatologen, så får jag se vad hon har att säga om mina provsvar. Jag ska nog också nämna att jag aldrig rökt och att reumatologen misstänker Sjögrens (om det nu kan påverka med tanke på känsligheten i slemhinnorna). När jag var tonåring var jag konstant förkyld och sen började jag få mycket halsfluss också. Jag drabbas lätt av förkylning och influensa, medan resten av familjen håller sig friska. Men det har aldrig hållit i sig såhär länge i streck förut. Vårdcentralen bryr sig inte och jag har ingen ork att tjata. Är det någon här som haft det liknande, eller har några råd?

Annons:
_Fisken
2/1/17, 5:53 AM
#1

Du beskriver samma som min dotter (19år) ungefär - och i stort sett lika som jag var förut. Jag tog ur halsmandlarna för 10 år sen och har sedan dess varit mkt sällan förkyld. Dottern har varit av o till svullen i halsen, trött, hålglös och mer eller mindre påverkad av förkylning/halsen i ett par år. Men som sagt, nu har hon fått dem uttagna. I dessa tonsiller sitter mkt skit latent som kommer fram om man anstränger sig, stressar eller hamnar i nåt jobbigt. Då svullnar det nere i halsen. Ansträngning o stress finns ju med i skolarbetet (gymnasium) så hon var ju ständigt på gång o bli sängliggande.
Om du har svullna tonsiller av och till nuförtiden så försök o få dem urplockade.

galaxee84
2/2/17, 2:37 AM
#2

Kag har varit förkyld sedan november,det har inte brytit ut helt. Vart till sjukhuset och jag var lite röd i svalget,inge halsont än. Och ingen feber än. "Fick inte" komma till vårdcentralen igen så länge jag inte har feber. Hur länge kan virus sitta i ?

_Fisken
2/2/17, 6:00 AM
#3

Jag har varit håglös o trött i ett par månader. Det blev ett "normalläge". För några veckor sen började resterna (eller vad?) svullna i halsen på mig. En liten knöl på var sida. Eftersom tonsillerna var urtagna så blev jag inte sängliggande.  
En dag gick svullnaden tillbaka och jag blev dessutom PIGG !   Som en ny värld som öppnades. Det försvann nåt ur mig då.
Så om du varit förkyld sen november så låter det som det jag varit med om och då tar det sin tid men det bör nog bli bättre snart. Sov mycket o belasta inte kroppen och dig.

OlgaMaria
2/2/17, 8:41 AM
#4

Jag skulle kunna skriva en hel novell om allt du kan göra och ta i form av kosttillskott mm för att bli frisk, men det verkar som att de flesta inte ids prova mer än kanske någon ny grej så jag skriver - drick en pressad citron med vatten varje dag. Det kommer hjälpa dig mycket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
2/2/17, 3:30 PM
#5

#1 Mamma tog ut sina mandlar när jag var liten. Innan dess var hon sjuk hela tiden och nu är hon nästan aldrig sjuk. Dock är hon inte piggare för det, men det beror ju på det reumatiska. När jag är hos läkarna undrar de om jag plockat bort mina för de är så himla små. Och förut hade jag aldrig några problem heller. Det kom i samband med att jag blev sämre och sämre i kroppen. Det är ett bra förslag att ta ut dem, men jag vill helst slippa onödiga operationer om det finns annan utväg. Så jag hoppas att det finns nåt annat att göra innan det 🙂 Jag ska ändå ringa vårdcentralen igen för att diskutera min huvudvärk och lite annat, och då får jag min ordinarie läkare. Hon kanske undersöker lite mer noggrant ^^

#4 Jag tar blodprover kontinuerligt. Just nu har jag endast D-vitaminbrist och det medicinerar jag mot. Annars är mina värden bra, så mer kosttillskott är ju bara onödigt. Tack ändå.

[Devya]
2/2/17, 7:18 PM
#6

¨#5 Inte bara onödigt utan kan även i vissa fall vara skadligt. Så det är bra att du inte tar sådant som du faktiskt inte behöver.

Citronvatten är ju dock ingen fara att dricka sen.

Annons:
Lia
2/2/17, 7:27 PM
#7

#6 Ja eller hur :-) Det är ju också skillnad mellan att onaturligt äta vitaminer och mineraler samt att få i sig dem naturligt i kosten.

[Devya]
2/2/17, 7:59 PM
#8

#7 Jepps, stor skillnad och jag tror starkt på att man ska försöka få i sig vitaminer genom kosten och helst inte via kosttillskott.:)

_Fisken
2/2/17, 9:18 PM
#9

Lia, operationen tog ca. 30 min (kl 15). Sen låg hon i sängen 4h på sal. Sen åkte vi hem, ca kl 20.  Värktabletter måste till ca. 10 dagar efteråt…

Lia
2/2/17, 10:00 PM
#10

#9 Ja, mamma opererade bort en cysta förra året på 30 min. Jag behöver egentligen också opereras av samma anledning, men jag tycker det är så vidrigt läskigt att jag skjuter upp allt sånt tills det inte finns annan utväg. Så jag vet att det går fort och att det inte är hela världen. Men jag är så rädd, så för mig är det det. 😕 Jag måste nog "mogna" lite till först 😃

AnnaFagerell
2/4/17, 8:59 AM
#11

Jag var konstant förkyld i flera år med bihåleinflammation varannan månad tills jag fick kollat mitt d vitamin värde. Efter detta går jag på hög dos d vitamin varje dag och är numera normalt förkyld trots att jag har dåligt immunförsvar pga mediciner. (Reumatiker)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Lia
2/4/17, 3:05 PM
#12

#11 Som jag skrev i tråden tar jag också tillskott av D-vitamin :-)

Calcifer
2/5/17, 6:48 AM
#13

Jag kan få hosta och halsont som känns som om det håller i sig i evigheter. Jag har sökt hjälp för det några gånger men de säger bara att det går över och alla prover visar på normala värden så jag brukar försöka stå ut. Hoppas du kan få bättre svar dock, man borde ju inte behöva ha det så tycker jag.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lia
2/5/17, 6:58 AM
#14

#13 Ja nu är det ju sjukdomstider igen, så nu ska man väl bli sjuk "på riktigt" snart också x)

Lia
6/14/17, 8:33 PM
#15

Nu har jag haft hostan konstant i 9 månader, och nu vågade jag ta mig till vårdcentralen igen. Jag fick göra allergitest, men det visade bara gräs precis som förra gången. Och så fick jag göra något lungtest. Troligtvis har jag drabbats av astma, så nu ska jag få inhalator med astmamedicin och kortison morgon och kväll i 3 månader och se om det blir bättre då. Alltid ska det vara nåt tycker jag. Men det är skönt att jag blir utredd ordentligt nu i alla fall!

AnnaFagerell
6/16/17, 9:09 AM
#16

Harvdu fått prov för D vitamin taget? Har man brist behöver man receptbelagd medicin då de man själv köper inte räcker

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Lia
6/16/17, 10:01 AM
#17

#16 Ja det är blodprover och recept. Jag tar aldrig vitaminer på egen hand :-)

OlgaMaria
6/16/17, 10:44 AM
#18

Det finns väldigt mycket man kan ta som inte är vitaminer. Stödjande örter t ex. På iherb finns många tillskott för att stötta lungorna.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lia
6/16/17, 11:08 AM
#19

#18 Tack, men jag använder mig inte av något som inte är rekommenderat av min läkare.

Calcifer
6/16/17, 11:12 AM
#20

#19 Smart tänkt. Har du och din läkare pratat om t:ex naturläkemedel eller så tillsammans? :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lia
6/16/17, 1:03 PM
#21

#20 Nej för nu ska jag ju testa asmamedicin och kortison först för att reda ut om det rör sig om astma eller om det är någon allergi i alla fall :-) Det är ciktigt att bli ordentligt utredd först. Och personligen är jag inte mycket för naturläkemedel om det finns annat att välja på ^^

Calcifer
6/16/17, 3:48 PM
#22

#21 Nä jag är inte direkt så att jag söker efter sådant heller, men vissa grejer skadar det ju inte att prova - om man pratat med läkare om det först såklart! Hoppas att utredningen ger dig svar!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
6/16/17, 4:06 PM
#23

#22 Tack! 🤗

Upp till toppen
Annons: