Annons:
Etikettvikt
Läst 1598 ggr
AnnaAlicia
2017-01-12 13:11

Ingen aptit och går ner i vikt?

Hejsan! 

Jag är 20år gammal och har alltid varit hyfsat smal, förra vintern vägde jag dock 55kg men nu sen några månader tillbaka går jag bara neråt i vikt, idag väger jag 46kg, jag är aldrig hungrig och har ingen aptit. Jag vet inte vad det kan bero på men jag vill verkligen inte gå ner mer i vikt, jag är ganska kort men vill i alla fall väga 50kg. Jag är kräsen men jag försöker äta ändå. Det är bara svårt nu när jag inte ens är sugen på sån mat jag tycker är gott, jag kan även glömma att äta ibland eftersom jag aldrig är hungrig. 

Ett till "problem" som jag fått i samband med detta är att jag aldrig har någon sexlust och det är också väldigt jobbigt, jag älskar min pojkvän och tänder absolut på honom men jag är aldrig sugen på sex och som det känns nu skulle jag lätt kunna leva utan det, så var det inte innan allt det här med maten började!

Annons:
Maria
2017-01-12 13:16
#1

Du borde göra ett besök på din vårdcentral och berätta om dina problem.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2017-01-12 13:19
#2

Man måste bestämma sig för att äta på klockslag, och inte när man känner för det. Ställ klockan och ät på bestämda tider minst tre gånger om dagen. Annars byggs inte aptiten upp. Om du vill kan du dricka ett glas apelsinjuice eller pressad citron med vatten ca 20 minuter innan mat - det sätter fart på ämnesomsättningen och ökar aptiten. Probiotika kan också hjälpa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2017-01-13 07:17
#3

#1 Vad skulle de kunna hjälpa med? Jag har haft samma problem som ts och vården har aldrig kunnat hjälpa mig med något då utan bara sagt åt mig att äta och det var allt.

Jag håller med olgamaria. Man måste bestämma sig för att äta vid vissa klockslag.

Annars kan det vara en idé att slänga in lite näringsdrycker under sin dag. Det ska inte på något vis ersätta måltider utan vara som lite extra. Det kostar ju en del så man har väl inte alltjämt pengar till att köpa hur mycket som helst av den.

Då jag hade det som sämst så fick jag helt enkelt tvinga ner mat. Jag vägde som minst 43kg till mina 159-160cm. Att jag inte hade någon aptit var inte längre en ursäkt vid det laget, jag fick helt enkelt bara tvinga i mig mat. En välkryddad köttbit blev en stor hit för mig samt lite ris och sweet thai chili sauce. :)

Maria
2017-01-13 08:38
#4

#3 Jag menar att man kan göra en liten så att säga hälsokontroll med mätning av blodtryck, blodprover, ev EKG för att utesluta rent fysiska fel och sedan ta tag i mathållningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: