Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1322 ggr
Honestyisdead
2016-12-20 18:08

Demens

Så frustrerad man blir då man vet att en nära anhörig har fått demens men denne vägrar inse och söka hjälp.

Irritationen man känner när alla i personens närhet påpekar så fort personen har glömt saker och denne då säger att vi ljuger.

Det gör mig arg när man inte söker hjälp när det finns. Så de anhöriga kommer få  ta hand om en person som inte bryr sig om att ens försöka. .

Annons:
Aleya
2016-12-20 18:13
#1

Jag har vart med om samma. Jag sa redan långt innan alla andra fattade det att personen hade nått fel med minnet. Men ne, ingen trodde mig. Sen började andra märka virrigheten och fallen. Men personen nekade in i de längsta att det var nått fel. Vägrade söka hjälp. Men tillslut åkte personen in och ut på sjukhuset p g a olika incidenter. Och fick tillslut komma in på boende då han var en fara ensam. Så tyvärr kan det bli samma för din anhörige.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2016-12-20 18:15
#2

Den där mellanperioden när det sjuke inte vet om eller accepterar förändringarna är oftast väldigt jobbig. Främst för anhöriga.

Många gånger så tror ju den sjuke på allvar att andra ljuger och det kan vara fruktansvärt svårt att nå fram.

Jag hade en arbetskamrat vars man blev förändrad. Han vägrade söka hjälp och ville helt plötsligt skiljas. Han flyttade till deras kolonistuga där det varken fanns vatten eller el på vintern. Han blev slutligen omhändertagen (LPT.) och dog sedan ganska snart.

Han hade drabbats av frontallobsdemens.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-12-20 18:16
#3

Den här personen har dessutom personlighetsförändrats tikl något väldigt otrevligt.  Fy vad frustrerad man blir..

Maria
2016-12-20 18:17
#4

#3 Personlighetsförändringar är ju inte så ovanligt och vid just förändringar i frontalloben kan de vara skrämmande.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-12-20 18:18
#5

Här kommer en länk om just förändringar i frontalloben.

http://www.demenscentrum.se/Fakta-om-demens/Demenssjukdomarna/Frontotemporal-demens/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-12-20 18:22
#6

Tack för länken. 

Samtidigt som jag ju anser att det är viktigt att vi får bestämma över våra egna liv vill man vid sådana här tillfällen kunna tvinga personen till undersökning och hjälp. Den vet ju inte vad som verkligen händer. 

Istället får vi sitta och se samma sak hända som hände personens mamma. Väldigt otrevligt.

Annons:
Maria
2016-12-20 18:24
#7

#6 Det är jättesvårt och det är ju de anhöriga förutom personen själv som drabbas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2016-12-20 18:27
#8

Det är säkert vanligt med en fas av förnekelse, eftersom en demenssjukdom är så förödande.  T.o.m. drag av skam finns med, fortfarande.

Som anhörig kan det vara bra att läsa böcker om demenssjukdomar eller söka sig till patient/anhörigföreningar där sådana finns. En del kommuner ordnar samtalsgrupper för anhöriga.

Men glöm inte den drabbade själv som måste gå igenom faser av förnekelse omväxlande med den förfärande insikten om vad som håller på att hända. Att misstro andra kan också höra till sjukdomsbilden.

Frågar man människor om det värsta de kan drabbas av så kommer demenssjukdomar alltid högt. Att tappa sig själv, sin personlighet, inte ens klara  basala behov själv eller inte känna igen sina nära och kära måste vara fruktansvärt. Inte underligt att de blundar länge.

På Hjärnan.ifokus har vi många trådar om demens.

Ett par boktips:

http://www.bokus.com/bok/9789187441141/ellen-en-roman-om-livet-karleken-och-demens/

http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Hon-berattar-om-sitt-liv-med-alzheimer/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Honestyisdead
2016-12-20 18:31
#9

#8 Jag hoppas och tror att jag inte skulle blunda när jag har det i släkten och det kan gå att bromsa.

Maria
2016-12-20 18:38
#10

Ja man kan ju bara hoppas tyvärr.

Det är ju allra bäst om man kan bli utredd i ett tidigt stadie.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-12-20 18:45
#11

Ja. Jag lever på hoppet. 

Jag har inga barn som blir drabbade ifall jag skulle bli som min anhöriga. Det känns bra. Och så liten som min släkt är kanske ingen finns kvar.

Upp till toppen
Annons: