Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 1689 ggr
[Malin28]-4
2016-12-02 06:52

Gör ljud i sömnen

Hej jag har flera kvällar och nätter när jag ska sova gjort ljud i sömnen på nåt sätt upp mot 3-4 gånger varje kväll som jag sen vaknar av. Jag vet inte varför det blir så. Och vet inte vad jag ska göra åt det. Nån som har nån ide ?

Annons:
[Devya]
2016-12-04 09:22
#1

Det har även hänt mig. Oftast händer det då jag är väldigt trött och fysiskt utmattad. 

Ingen aning vad du kan göra åt det. För mig kommer det i perioder så jag brukar inte haka upp mig på det.

Maria
2016-12-04 10:04
#2

Det händer mig också då och då. Har aldrig funderat närmare på det.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2016-12-04 12:41
#3

Min man kan göra så när han är väldigt trött. Gå och lägg dig tidigare kanske.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

fossingen
2016-12-04 16:56
#4

Händer mig också. Har väckt mig själv med olika ljud, skratt m.m


Honestyisdead
2016-12-04 20:31
#5

Samma här.  Går i perioder. Handlar om att kroppen slappnar av. Då kan man göra både ljud och rycka i muskler.

[Malin28]-4
2016-12-05 20:17
#6

Okej. Min kille har även sakt att jag pratar i sömnen en del. Att han tror jag pratar i telefonen eller pratar med nån annan. Jag menar det inte som nåt besvär eller så utan bara nyfiken på varför man pratar i sömnen

Annons:
[Devya]
2016-12-06 07:05
#7

#6 Vissa pratar i sömnen, andra går i sömnen och sen har vi en del som fiser i sömnen. ;) 

Man kan prata i sömnen pga en massa orsaker: emotionell stress, vissa mediciner, feber, mental störning, pga man använder droger  osv

Ibland finns det ingen orsak och det kan vara något som går i släktet. Om du är nyfiken så hittar du nog en hel del på nätet att läsa. :)

[Malin28]-4
2016-12-06 10:19
#8

Okej tack för svaret är oftast inge jag märker själv att jag har gjort

nypisnina
2016-12-15 12:15
#9

Jag såg ett program på tv (Discovery channel tror jag det var) där de gjorde tester på hjärnan för att se vad som hände på människor som ofta skrek i sömnen och sådant. Detta var ju extremfall, det hette något - som en sjukdom eller liknande. De hoppade omkring i sömnen och satte sig och upp och vrålade. Men där nämnde de att den som pratar, går eller gör andra läten i sömnen har en del i hjärnan som fortfarande är vaken medan man sover. Jag kan babbla oavbrutet när jag har för mycket stress, tolkar det som att min hjärna inte har förmågan att slappna av helt då och faktiskt sova, jag kommer även ihåg mina drömmar men aldrig annars när jag mår bra.

OlgaMaria
2016-12-15 12:42
#10

#9 Det låter rimligt. Jag läste någon gång att det är ca 20 olika processer som ska vara igång för att vi ska kunna sova djupt. Det innebär också att det finns många mellanlägen mellan vakenhet och full sömn. Jag har haft stora problem med min sömn genom åren så detta känner jag igen. T ex kan jag ibland då jag vilar på dagen komma ner i en djup vila så att kroppen är som förlamad (sover) men jag är fullt vaken i huvudet och hör min omgivning. Jag skulle lätt kunna väcka mig själv helt men gör inte det då jag ju behövt vilan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: