Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 3422 ggr
[Melbun]
2016-11-26 00:04

Lungsäcksinflammation

Misstänker att jag kanske kan ha en sådan på g. Någon som haft? Hur snabbt gick det över för er? Fick ni nån underlättande behandling under tiden? Känns ju inte riktigt som nåt man sätter sig på akuten en fredagkväll för men känns länge att vänta tills på måndag.. Misstänker att det kom från en förkylning. :/

Annons:
vallhund
2016-11-26 00:15
#1

Närakuten i morgon, om det finns där du bor?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Melbun]
2016-11-26 00:18
#2

#1 Vet jag inget om. Bor i Göteborg så det är väl sahlgrenska, mölndal, östra~ som gäller? Då blir man väl sittande rätt många timmar gissar jag

Agafia
2016-11-26 04:27
#3

Varför inte kontakta din Vårdcentral ? De brukar ha akuttider .

[Melbun]
2016-11-26 07:13
#4

#3 Ja, på vardagar. Men de tar även hem priset för antal inkompetenta läkare på en och samma arbetsplats så det är inte jättelönt oavsett tillstånd att vända sig dit..

Aleya
2016-11-26 10:18
#5

Jourcentralen har tider på helger. Testa dom

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
2016-11-26 12:25
#6

#5 Ringde 1177 och hon tyckte jag skulle åka in för att se ifall det var nån lunginflammation. Rätt säker på det själv dock. Kan inte låta bli att tänka att det säkert går över snart och att det är onödigt att belasta sjukvården när det inte behövs :P

Annons:
Aleya
2016-11-26 12:27
#7

#6 därför kan du åka till jourcentralen. Så får dom avgöra om du ska in på akuten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
2016-11-26 12:32
#8

Mjo. Är på väg iaf så får vi se om jag hinner innan de stänger. :P

Aleya
2016-11-26 12:44
#9

#8 jourcentralen har öppet till 22. Så du lär hinna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
2016-11-26 12:52
#10

Nej 9-15 lördag söndag. Antar att man hänvisas till akuten övriga tider.

Aleya
2016-11-26 13:00
#11

#10 det var ju mysko. Här är dom öppen till 22. Men ja du avgör ju själv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Melbun]
2016-11-26 13:08
#12

#11 Jag brukar ju inte gå till läkare förrän jag är döende så har inte så stor koll. Men vardagar har de öppet till 22 iaf hehe. Det var hur som helst väldigt tomt här så jag tar ju inte upp onödig tid från nån annan iaf..

fossingen
2016-11-26 15:30
#13

#0 Jag har haft det på båda lungorna, röntgen visar det. Du kan i princip inte skratta, det gör så ont,  andas gör ont så du  tar gärna små andetag och knappt luta dig mot någonting pga smärtan och att inta sängläge tar en evighet att resa sig upp och ner då du har knivhuggande smärtor som trycker på konstant.
Har du liknande smärta så har du nog det, men kolla upp för säkerhetsskull. Kan också vara sönderhostade revben, lunginflammation etc.
 Går över på några veckor men lättare att få tillbaka när man väl haft det.

Man kan få kortvarig behandling med typ morfintabletter, men tycker inte det hjälper ändå något mot smärtan.


Annons:
[Melbun]
2016-11-26 16:46
#14

#13 typ såna smärtor jag upplever ja. Var en väldigt sopig läkare för han var inte så intresserad av att lyssna så det var bara in och ut i princip. Han lyssnade väldigt kort på lungorna men jag kan ju inte andas och det reagerade han inte på. Han sa att "det kan ju vara en sträckt muskel eller nåt" och så fick jag diklofenak utskrivet hehe. Jag har bara smärta i en lunga och inte båda. Har svårt att sova eftersom det gör ont och jag inte kan flytta på mig eller andas normalt. Kanske sönderhostade revben men jag har varit relativt hostfri innan smärtan kom och blev ännu värre. :P Låter verkligen inte kul det du fick vara med om.

fossingen
2016-11-26 17:25
#15

#14 Det är nog lungsäcksinflammation du har. Min ena lunga var kraftig irriterad medan andra lungan var mindre irriterad men hade irritation. Låter precis som det jag hade. Typ inget hjälper mot det, du kan testa kylande tigerbalsam, men det är mest att härda ut :)
Det är svårt att sova, just för allt trycker på hela tiden. För mig var det att ligga på vänster sida har jag för mig som funkade bäst för att ens kunna somna.


[Melbun]
2016-11-26 18:02
#16

#15 Fick du i samband med förkylning? Jag var i stallet flera ggr trots hosta så jag får väl skylla mig själv hehe

fossingen
2016-11-26 18:11
#17

#16 Hade en kraftig förkylning i flera veckor innan jag fick det, var givetvis förkyld då också, så det var pga förkylningen.


[Devya]
2016-11-26 20:22
#18

Jag hade lunginflammation då jag var yngre. Jag hade över 39 graders feber och jag hostade konstant. Jag upplevde även hallucinationer och frös konstant. Det höll i sig i över en månad men medicinen jag fick var jag tydligen allergisk mot eller något då jag jämt spydde upp tabletten efteråt. Min mage accepterade inte det så i princip blev jag väl frisk utan medicin för efter de två första gångerna jag tog medicinen så slutade jag med det då jag blev ännu sämre av att hålla på och spy upp tabletterna.

[Melbun]
2016-11-26 20:48
#19

#18 Fy fasen. Är man så påverkad ska man väl egentligen medicineras ordentligt också? 

Hade väl lite låg feber och så i början för nån vecka sen men det var allt. Märker ingen skillnad av diklofenaken öht. Känns ändå som att det sitter en elefant på bröstet. Jag är dessutom känslig mot hö och nyser alltid när jag hanterat en massa på en gång. "#€€%&%€#"!@ vad det gör ont. Har nog sträckt eller mosat de flesta muskler i kroppen men ingenting i jämförelse med denna smärta. Blir nog en kul återhämtningsperiod 😃

[Devya]
2016-11-27 08:27
#20

#19 Egentligen men jag var ju typ 14 år gammal och det var mamma som tog hand om att åka in till läkaren osv. Det tog tre olika resor till sjukhuset och tre olika läkare innan de röntgade mig och konstaterade att jag hade lunginflammation. Så jag rekommenderar dig till att uppsöka en läkare igen om ingen har tagit dig på allvar ännu. 

För ca 5-6 år sedan så råkade jag ut för en "förkylning" som  höll i sig fyra månader. Det var nog nästan värre än lunginflammationen jag hade tidigare. I fyra månader hade jag så ont att jag kunde inte skratta, jag kunde inte böja mig ner, kunde inte lägga mig ner på sängen eller svänga på mig i sängen utan att det gjorde infernaliskt ont. Jag hade även konstant stegring/feber 37,8-38.0 (min normala temp är 35,9). Läkaren konstaterade att jag hade helt vanlig förkylning, men frisk blev jag förstås även om det tog flera månader.

Så visst kan du ju ha råkat ut för något annat än lunginflammation också. :)

Annons:
fossingen
2016-11-27 15:37
#21

#18 Lunginflammation är otroligt jobbigt fick själv en lunginflammation där vanlig antibiotika inte hjälpte. Crp låg på typ 170 då .
Fick sen träffa en till läkare och Crp låg då på 200 där konstatera de även Tarmfickor också.  Så jag fick något bredspektrum antibiotika som funkade, bara jobbig behandling. Det var ren pina med hög feber, yrsel, frossa och feberdrömmar.

Det var inte så långt efter behandlingen det jag fick lungsäckinflammationen, drygt 2 månader max.

Men efter den antibiotikakuren har min kropp vart kaos och det var ändå över 1 år sedan.


[Melbun]
2016-11-28 12:47
#22

En tanke. Kan man ha en pågående lunginflammation och vara frisk? Utan feber och liknande öht?

fossingen
2016-11-28 13:42
#23

#22 Ja, man kan få det utan feber, men det är inte lika vanligt. Men har du fortfarande besvär med andning och smärtor så åk och kolla, då får du veta vad det är :) Bättre kolla en gång för mycket än för lite


[Melbun]
2016-11-28 14:07
#24

#23 Har varit helt feberfri. Får iofs nästan aldrig feber. Kanske därför de inte brydde sig så mycket hehe. Det är ingen större skillnad men jag lär nog inte åka in igen.. Tog emot att göra det första gången och det var ju väldigt värdelöst :P

fossingen
2016-11-28 14:52
#25

#23 Du behöver nog inte oroa dig för lunginflammation om du inte är väldigt medtagen iförsig. Men tog de en sänka på dig för att kolla CRP? Då ser de i princip på en gång om det lutar mot bakterie eller virus.


[Melbun]
2016-11-28 16:17
#26

#25 Nope, om det är en lunginflammation eller ej spelar nog mindre roll egentligen eftersom det är som det är nu ändå  så det oroar jag mig inte för nämnvärt :) Väl mest intressant att veta när folk undrar vad det är med mig haha. De tog inte CRP, därför jag tyckte han var så oseriös och dålig för han lyssnade väldigt snabbt när jag andades (eller inte andades pga kan ej) och skickade hem mig xD

[Devya]
2016-11-28 17:09
#27

Om du är helt feberfri låter det faktiskt inte såå farligt.  Om du tappar orken och har hög feber bord du fara in.

Annons:
fossingen
2016-11-28 17:31
#28

#26 På mig var sänkan bara 30 när jag hade pleurit lungsäckinflammation. Men de remiterade mig till akuten för röntgen då de var osäkra på ljudet på lungorna. Samt så minskade min feber när jag blev sjukare av lunginflammation/tarmfickorna som hände två månader före, men CRP hade stigit då ytterliggare och mitt välmående var sämre.
Bästa är helt enkelt att gå efter hur man mår, kolla Crp och be att få kroppen checkad.

Dåligt att de inte kollade sänkan eller gjorde en undersökning samt kolla dunkömhet osv. Men har du ingen feber behöver du inte oroa dig om du mår helt ok i övrigt. Blir det värre far du bara in.


[Melbun]
2016-11-28 18:09
#29

#27 Nej jag mår egentligen väldigt bra. Det jobbiga är bara att det trycker i bröstet och gör väldigt ont. Räcker med att jag promenerar lite utomhus så trycker det och tar stopp liksom. Det gör ont, mest när jag ligger ned eller behöver andas mer än ytligt. Typ att nysa eller sätta sig från liggande just nu är brutalt smärtsamt. #28 Mm I see. Är nog mest jobbigt att jag inte kan vara i stallet :P Vilken udda sjukdom. Aldrig varit med om något liknande

fossingen
2016-11-28 18:14
#30

#29 Det låter exakt som Pleurit. Det är jobbigt. Man får härda ut även om det gör ont kring bröstet non-stop. Vet hur det är.


Upp till toppen
Annons: