Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 2769 ggr
Scorpio97
11/18/16, 12:25 PM

Slog i lilltån

Råkade slå i lilltån i dörrkarmen i onsdags. Det brukar ju göra väldigt ont första sekunderna och sedan gå över relativt snabbt. Några timmar senare var tån dock väldigt svullen och röd, och det gjorde ont när jag gick. 

Idag är tån fortfarande väldigt svullen (den skaver mot tån bredvid), röd-blå och det gör fortfarande ont när jag går eller rör vid tån. Den är inte sned eller liknande, så jag tror inte något är brutet. Det gör inte jätteont utan det är mest en irriterande smärta, så det är egentligen inget stort problem. 

Googlade runt lite och det är tydligen ganska lätt att få sprickor eller liknande i benet i tån. Är det något jag själv kan göra för att underlätta läkningen? Läste att man kan tejpa den mot tån bredvid, men förstod inte riktigt på vilket sätt det hjälper..? Behöver jag göra något?

Jag vet att man kan ringa 1177, men jag kan av olika anledningar inte göra det just nu.


//Jessie

Annons:
Agafia
11/18/16, 12:29 PM
#1

Förmodligen en spricka i tån , om du tejpar ihop den med tån bredvid ligger den still och kan läka ihop . Det gör inte lika ont heller om den ligger i samma läge . Gå inte barfota inne , ha helst en sko på foten så belastningen på tån blir minimal.

Scorpio97
11/18/16, 12:32 PM
#2

#2 Aha, då förstår jag varför man ska tejpa. Ska man tejpa på något speciellt sätt, och hur länge ska jag ha den tejpad? :)

Har tyvärr inga skor jag kan ha inne, kan jag minska belastningen på något annat sätt?


//Jessie

Agafia
11/18/16, 12:39 PM
#3

Jag vet inte exakt hur länge tån behöver vara tejpad men minst en vecka . Byt tejp när du duschat osv. Försök att inte vicka på tån . En stadig toffel går också bra . Du får läga belastningen på sidan av foten eller på hälen om du inte har någon sko du kan ha inne , finns dom som använder en utesko på den skadade foten .

Scorpio97
11/18/16, 12:40 PM
#4

Okej, tack! :)


//Jessie

Skorpion76
11/18/16, 12:56 PM
#5

Aj, aj!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Upp till toppen
Annons: