Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 1465 ggr
Thotis90
2016-11-11 11:28

Acceptera insomni ?

Jag har haft sömnproblem i över 10 år och jag börjar snart förlora hoppet om att någonsin få sova ordentligt. För mig är det stora problemet att jag aldrig blir trött, aldrig! Jag vaknar också flera gånger i timmen och har svårt att somna om. Det finns fyra stadier i sömncykeln och det känns som att jag alltid befinner mig i det första och ytligaste stadiet.

Bristen på sömn har resulterat i att jag inte orkar jobba eller studera. Jag orkar inte sköta hushållet eller kliva utanför dörren. Vissa dagar vill jag inte ens kliva ur sängen. Jag har svårare att koncentrera mig, särskilt när någon pratar med mig, och jag känner mig trögare. Ibland händer det att jag vakna till att hjärnan sjunger. Härom veckan vaknade jag till att den sjöng på Sommar och sol. 

Just nu går jag i internetbaserad kognitiv beteendeterapi och om det inte hjälper blir nästa steg troligtvis sömnlab. Vad som händer sen är oklart. 

Har ni några tips på hur man blir trött och får sova? Jag har provat att äta bra, motionera regelbundet, båda i kombination, inte träna på kvällen, inte äta för tätt inpå läggdags, inte använda teknik 1-2 timmar innan läggdags, inte vila under dagen, vila under dagen, ha behaglig temperatur, mörkt och tyst i sovrummet, sex, gå och lägga mig när ögonen känns tunga, lägga mig samma tid varje kväll, Atarax och Circadin. Jag har säkert glömt några punkter. Terapeuten säger att jag har provat all egenvård som brukar rekommenderas.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
OlgaMaria
2016-11-11 11:47
#1

Att äta och dricka lite grann på kvällen före läggdags upplever jag som positivt och nödvändigt för en god natts sömn. Det kan vara viss typ av mat och för mycket som kan påverka sömnen negativt, men i grunden behöver du tillräckligt med näring och vätska för att kunna sova gott en hel natt. Eventuellt får man gå upp och kissa på natten men huvudsaken är att man sover och somnar om.

Lugnande örtteer är bra. Kamomillte och friggs kvällsro t ex. Pukka Relax är det effektivaste jag provat.

Ett bad med epsomsalt på kvällen är väldigt tröttande.

Det här är jätteoväntat men jag rekommenderar verkligen att pröva - ett glas apelsinjuice med en liten gnutta salt och rejält med gelatinpulver (låt pulvret stå i kall vätska ett tag innan man dricker, ev. kan man hälla på varm vätska efter detta om man vill lösa upp pulvret helt). Det fungerar verkligen!! Kanske för att hjärnan består av mycket kollagen och behöver det.

Och jag höll på att glömma - magnesiumtillskott varje kväll. Det är nämligen omöjligt att sova gott med magnesiumbrist och många har det. Oförmågan att bli trött hänger ofta ihop med magnesiumbrist. Sen kan också andra brister påverka så det är inte dumt att börja med en multivitamin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Giiisella]
2016-11-11 12:48
#2

Har du provat att använda spikmatta? Jag ligger på min i ca 20-30 min innan jag ska sova och det brukar oftast hjälpa!

Zpookey
2016-11-11 14:55
#3

#0

Har du testat insomningspiller? Insomningspiller håller i drygt 4 timmar….så man kommer över "insomningsknölen".

Har samma problem som du men för mig har insomningspiller hjälpt.

Be en läkare att få testa.

Thotis90
2016-11-11 17:37
#4

#1 Jag har provat att äta på många olika sätt (planerar att utbilda mig till dietist, så kosten är det inga fel på). Magnesiumtillskott ska, vad jag ha läst, kunna påverka både tröttheten så att man blir trött men också så att man blir pigg - därav jag inte har provat ännu. Multivitamin har jag däremot provat under en längre period (åt i 2 år), men det gjorde ingen skillnad what so ever. 

#2 Nej. Jag har inte provat spikmatta då det inte är avslappningen det är fel på. Jag tror att det är brist på melatonin.

#3 Nej. Jag har bara fått Atarax och Circadin. Läkarna har annars pratat om Propavan och sömnlab. Insomningstabletter ska bara vara en kortvarig lösning och jag söker en långvarig, därav jag misstänker att det inte har varit ett alternativ. Just nu kör vi sömnrestriktion.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Maria
2016-11-11 17:47
#5

Sömnlab är ju bra för då får du liksom svart på vitt vad som felas med din sömn. Hoppas du får en snar tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Thotis90
2016-11-11 19:37
#6

#5 Jag är väldigt positiv till sömnlab och har sagt detta både till läkare och nu till terapeuten. Jag tror att det skulle behöva göras en hormonutredning också.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
OlgaMaria
2016-11-11 21:20
#7

#4 Magnesium ger ju bättre sömn så man blir piggare på så sätt av det. Men initialt brukar man bli trött. Så det tycker jag verkligen du ska testa. Melatonin är enkelt att beställa på nätet om du vill testa det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-11-12 10:34
#8

Magnesium är värt att prova, men jag förstår din oro eftersom olika magnesiumsorter faktiskt har olika effekter.

Här kan du läsa om vilket magnesium som är lämpligast att välja beroende på vad man tar det för.

http://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/

Själv väljer jag magnesiumbisglycinat för sömn/avslappning, kan vara svårt att få tag på i Sverige dock (kan beställas ifrån Iherb annars) 

Ser att du har ångestsjukdomar som favorit i din lista och tänker ju då att du troligtvis har problem med ångest och då har jag ju väldigt svårt att tro att du inte behöver avslappning eftersom ångest ju är så långt i från avslappning man kan komma….men men

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Thotis90
2016-11-12 13:05
#9

#8 Jag är Medarbetare i ångestsjukdomar.ifokus t.o.m. Jag har pratat med min terapeut om ångest, då främst kopplat till sömnen, och jag har aldrig ångest innan jag ska sova utan den kommer på morgonen när jag känner hur trött jag är. 

Avslappningsövningar ingår i den internetbaserade kognitiva beteendeterapin jag går nu. Jag har bara inte kommit till det kapitlet ännu då vi kör sömnrestriktion nu.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

sali
2016-11-15 15:27
#10

Har liknande sömn som du beskriver alltid haft i perioder, för mig funkar 3-4 dagar med en cocktaul av zolpidem och theralen för att så att säga "kickstarta" kroppen att sova mer normalt DOCK slutade det fungera några månader innan jag fick diagnosen graves sjukdom (giftstruma) sover förskräckligt illa nu men innan när jag tagit min cocktail några dagar får jag oftast 3-7 veckor bra sömn.

OlgaMaria
2016-11-15 16:14
#11

#10 Vore kul om du testade gelatintipset jag skrev om ovan. Det är en sköldkörtelexpert som ger det tipset. :) 1 msk gelatinpulver i ett glas apelsinjuice och en liten gnutta salt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2016-11-15 16:24
#12

11# Intressant tips som jag aldrig har hört om tidigare! :) Vet du om man kan byta ut apelsinjuicen mot något annat? (tål inte citrusfrukter)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
2016-11-15 17:37
#13

#12 Isåfall kan du ta t ex kamomillte istället. Låt pulvret ligga i lite kall vätska ett tag och häll sedan på hett vatten. Du kan ta vilken vätska som helst men kamomillte blir man ju också trött av. Någon annan fruktjuice t ex äpple kan nog vara bra också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Devya]
2016-11-18 07:22
#14

Ok, du har skrivit att du har motionerat regelbundet men i vilken form?

Jag har en väninna som lider av insomnia när hon slutar att springa. Hon har inte sprungit på två veckor och då började hennes insomnia. Hon brukar annars springa tre dagar i veckan och åtminstone en timme per gång. Så nu måste hon börja springa igen så att hon kan sova.

Annielle
2016-11-18 13:59
#15

# 14 Jag sov också hyffsat bra så länge jag sprang i princip varje dag i någon timma, så det kan absolut fungera.

Tyvärr kan jag inte träna alls längre och sover konstant för lite och dåligt 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Thotis90
2016-11-18 18:28
#16

#14 Jag är gammal idrottare och under många år tränade jag innebandy (målvakt). Jag har också tränat fotboll, jympa, dans, promenader och styrketräning. Jag klarar inte av att jogga/springa och cykla då jag har någonting som kallas löparknä som gör att jag lätt får ont och blir kraftlös i knäna. 

Ingen av motionsformerna har påverkat sömnen.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annielle
2016-11-19 09:55
#17

Att du just har haft sömnproblem i 10 år får mig att fundera på flera saker…

Hände det något traumatiskt eller annan typ av förändring innan sömnproblemen började?

Började du med någon medicin då?

Lade du om kosten då?

Ändrade på något annat i livet?

Sen kan det givetvis vara som så att svåra saker i livet (barndomstrauman till exempel) förr eller senare hinner i kapp en och liksom inte går att hålla undan/hantera på samma sätt längre efter en tid och då leder till sömnproblem till exempel….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Thotis90
2016-11-19 20:52
#18

Jag tror att jag fick mina sömnproblem i samband med att jag flyttade hemifrån och började på gymnasiet. Jag minns inte säkert då det var så länge sedan, men jag vet att jag hade problem då eftersom jag ofta var hemma när jag inte hade sovit bra. Det kan ha börjat tidigare. Jag åt inga mediciner och gjorde inga ändringar i kosten. Den enda ändringen då jämfört med tidigare var att jag började träna mer, från 2-3 ggr/vecka till 5-10 ggr/vecka (gick ett idrottsprogram + att jag spelade innebandy i två olika lag på fritiden). 

Jag har varit med om mycket i mina dagar, men det är ingenting som jag mår dåligt över eller tänker på idag.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Splatter
2016-11-21 23:27
#19

Har du testat vanligt melatonin? Receptbelagt, finns i burk med 100 tabletter i 4 olika styrkor. Circadin är en depottablett som är bättre för dem som vaknar flera gånger per natt eftersom lite melatonin släpps ut över flera timmar men är oftast värdelös för dem som har svårt att somna in. Melatonin AGB tas upp med en gång istället så det blir lättare att somna.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20130823000131

Upp till toppen
Annons: