Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 893 ggr
[Melbun]
11/10/16, 7:53 PM

Tappat rösten

Var förkyld för en vecka sen men det höll bara i sig en dag eller nåt. Har varit frisk rätt länge alltså men haft lite problem med torrhosta (som vanligt) och har tappat rösten helt och hållet. Finns det något man kan göra hemma för att underlätta? x) Gurgla salt och vatten har jag hört men funkar det? :)

Annons:
DesK
11/10/16, 8:01 PM
#1

Var tyst, försök inte prata, viska absolut inte. Jag har råkat ut för detta många gånger, så jag vet. Gurgla saltvatten mm kan hjälpa, men det bästa är att vila rösten. Ju bättre du kan låta rösten vila, desto fortare kommer den tillbaka.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gladasvampen
11/10/16, 8:19 PM
#2

Jag tappade rösten helt i mer än en vecka, endast tystnad hjälpte. Förut hjälpte huskurer med vitlök för halsen men denna gång satt det helt fast

[Melbun]
11/10/16, 8:25 PM
#3

Ajaj. Är otroligt jobbigt för sjuk är jag ju inte men rösten är helt borta. Pratar jag så irriterar det som attan och då hostar jag. Andas jag konstigt eller gäspar så hostar jag mer. Bara irriterande torrhosta. Känns ju inte riktigt rimligt att jag ska behöva stanna hemma från jobbet så länge bara för att rösten är borta >.>

DesK
11/10/16, 8:28 PM
#4

Om du har ett jobb där du måste prata, så har du nog inget val. Du vill inte uppleva följderna av en sådan här sak. Bättre att vara tyst, till det hela är över.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Melbun]
11/10/16, 8:37 PM
#5

#4 Nej just nu måste jag inte prata. Kan gömma mig lite i bakgrunden. Med jobb menar jag mer praktik, observerar mest men deltar så mycket som jag kan och får. Men smittar gör jag väl inte? Jag kan inte känna att jag är sjuk? De skickade hem mig rätt osmidigt och klumpigt idag eftersom de fått för sig att jag är sjuk och inte bara utan röst. Blev ju svårt att förklara läget när rösten inte håller :S

Gladasvampen
11/10/16, 8:37 PM
#6

#3 hade samma problem, jobbar som säljare, var frisk men utan röst. Vägrade att vara sjuk från jobbet så fick jobba på lagret där jag inte behövde prata :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: