Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 903 ggr
Aleya
2016-11-09 19:37

Besparingar som förändrar folks liv

Nu är jag riktigt jävla förbannad på landstinget i Norrbotten. Min mamma har fått en spruta som heter Eylea då hon har åldersförändringar på gula fläcken. Det är en dyr spruta och idag har hon fått veta att ögonkliniken i Sunderbyn ska sluta med detta medel för att det är för dyrt, men det har funkat med att hålla svullnaden nere så hon kan se behjälpligt. Då ska hon istället få en medicin som heter Avastin som knappt funkat alls. Så nu ska min mamma behöva se sämre för det som landstinget gör. Och får dessutom höra att hon kan ju söka vård i ett annat landsting men att hon får betala alla resor själv. Hon tar sprutor var 4:e vecka. Så att åka från där hon bor ner till U*** skulle kosta henne 750 för en dag och göra det under ett år och det blir 13 veckor på ett år så kostar det i resor 9,750 kr. Jag blir fan förtvivlad. Min mamma ska nu alltså stå UTAN vård för att en viss person inom ögonsjukvården tagit detta beslut. Så tack kära G*****a N*******r. Har du fler smarta beslut i din ficka? Vad tycker ni?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
IaMiaMaria
2016-11-10 11:32
#1

Detta är så sorgligt, men blir tyvärr mer och mer vanligt även inom vård för cancersjuka och personer med tex MS, så kan de inte alltid få den bättre dyra medicinen utan de får den som är billigare men som kanske har lika bra resultat. Detta är ju nåt patienten inte alltid får veta.

Även utredningar för att ta reda på vad som faktisk är fel hos patienten dras in då det kostar pengar. Där står jag själv och får inte provtagningar och undersökningar :( Det är tråkigt med alla besparingar inom vården nu.

Ni får skriva om det och kämpa för att få rätt till rätt vård.

Lycka till!

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
2016-11-10 11:44
#2

#1 dock har hon fått 30 sprutor med det "nya" medlet men det hjälpte inte. Så det vet hon ju redan att det inte funkar

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: