Annons:
Etiketthud
Läst 5845 ggr
Anibaz
2016-10-30 22:00

Operera pilonidalcysta

Jag har fått en operationstid för att ta bort en pilonidalcysta om drygt en månad. Jag har läst lite på olika forum och blir helt ställd över läktiden vissa haft. Är det någon här som gjort operationen och kan ge mig lite information? Jag kan välja att avstå men sist den blev inflammerad hade jag så fruktansvärt ont och kunde inte göra någonting. Den snittades och tömdes på VC, gick även med drän i några dagar. Så jag känner mig verkligen inte manad att vänta på att den kan inflammeras igen, att en läkare gräver med sax i en extremt inflammerat cysta är en upplevelse jag helst slipper uppleva igen. Men samtidigt känns det ju inte ultimat att gå med ett sår som tar upp till ett år att läka.

  • Redigerat 2022-03-23 10:49 av DesK
Annons:
Honestyisdead
2016-10-31 10:25
#1

4-5 veckor är det normala. Om det tar ett år skulle jag verkligen fundera på vad som är fel på min kropp.

Anibaz
2016-10-31 12:08
#2

#1 Har du gjort operationen? Det beror ju även på ju stor cystan är.

Honestyisdead
2016-10-31 12:24
#3

#2 Nej jag har inte gjort dem men en vän har. Och vad jag förstått så blir de inte större än 5cm i diameter. Men oavsett så ska en kropp läka på mycket kortare tid än 1 helt år. Om man nu inte har några sjukdomar som försvårar läkande.

Anibaz
2016-10-31 12:56
#4

#3 Även kirurgen jag pratade med varnade för den långa läktiden. Jag vill ha information från de med egna erfarenheter men tack för svar!

Maria
2016-10-31 13:55
#5

Jag har varit med om att det kan ta väldigt lång tid, upp till 8 månader. Sitter den till så att det lätt bildas bakterier (ex mellan skinkorna) eller att såret går upp så kan det ta sin tid att läka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anibaz
2016-10-31 15:16
#6

#5 Hur är det med smärta under läktiden?

Annons:
Maria
2016-10-31 16:18
#7

Det beror nog aningen på placering av ärret. Är det hela vägen mellan skinkorna så kan det ju göra ont när man sitter. Framförallt lite bakåtlutad. Annars brukar ju inte sårläkning göra ont.

Har man stora besvär av detta så kan det så att säga utvidgas under huden som fistelgångar eller större utrymmen.och då kanske man bör göra ett större ingrepp så att man så att säga får bort alltihop och hoppas på att det inte kommer tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2016-10-31 18:38
#8

#6 Det är ju ofta när det är inflammerat som smärtan uppkommer. Får du bort det "hela" så att säga med en operation så tror jag du kommer känna dig lättad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anibaz
2016-11-01 09:16
#9

#7 Jag tror att min cysta är ganska liten och den sitter högt upp, precis där skåran börjar så att säga. Är jättenervös och velar verkligen mellan om jag ska avstå eller inte.

Maria
2016-11-01 09:44
#10

#9 Då sitter den ju bra till. 

Den personen jag har erfarenhet av opererades från ändtarmen och hela vägen upp till där skåran börjar. Det hade bildats fistelgångar ut mot skinkorna . Ett sådant stort sår är svårläkt.

Ditt sår kan förmodligen läka mycket snabbare.

Jag tycker att du ska försöka våga operation för är det kvar så är risken stor för att dina besvär återkommer med jämna mellanrum och det är ju dessa inflammationer som gör så ont.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[tk1971]
2016-11-01 10:17
#11

Jag läste om den här sjukdomen alldeles nyligen. Det är en smärtsam och mycket långvarig läkningsprocess (upp till ett år!), men nu finns det en ny operationsmetod som kraftigt minskar den tiden. http://www.jp.se/article/lakare-pa-ryhov-uppfann-ny-metod/

Maria
2016-11-01 10:21
#12

#11 Så spännande. Vilka fördelar för patienten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anibaz
2016-11-01 21:19
#13

#11 Wow! Det är ju fantastiskt. Frågan är ju hur min kirurg ställer sig till den metoden. Han varnade ju för läktiden så han kan ju inte ha använt sig av denna metod. Kan man på något sätt kräva att en viss metod används?

Annons:
Maria
2016-11-01 21:25
#14

#13 Du kan nog inte kräva att metoden används men du kan ju alltid fråga om du kan få en remiss dit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anibaz
2016-11-02 00:03
#15

#13 Det känns inte heller aktuellt då det är väldigt långt bort. Jag får nog helt enkelt operera och hoppas på att det läker utan komplikationer.

Maria
2016-11-02 09:19
#16

#15 Jag tror du har bra förutsättningar då cystan är ganska liten och att den sitter såpass långt bort från analöppningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Saem
2017-08-15 15:53
#17

Hej, 

Om du ser detta undrar jag om du nu gjort operationen och hur det gick?

Kan tyvärr inte hitta så bra information om detta.

Tack på förhand!

Honestyisdead
2017-08-15 16:01
#18

Ja hur gick Det?

Anibaz
2017-08-22 13:24
#19

Jag valde att avstå operationen och det har nu gått lite över ett år sen jag hade besvär. Jag hoppas det fortsätter så jag slipper överväga operation igen.

Upp till toppen
Annons: