Annons:
Etikettvikt
Läst 1550 ggr
Caroline_Lo_13
10/14/16, 7:35 PM

Varför är jag inte smal??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är en tjej på 13 år.
Jag säger inte att jag är tjock, för hela jag är faktiskt smal. Utom min mage.
Jag spelar fotboll 2-3 gng i veckan, jag springer 2-4 gng i veckan (ca 7 km) och tränar armar och mage lite hemma. Jag äter bra mat, fullkorn och sådant, men ändå är min mage större än den borde vara! Jag vet att jag tränar bättre än i stort sätt alla mina kompisar, och ändå är de smalare?? Och jag är dessutom underviktig???? Så min fråga är, vad är det för fel på mig? Snälla har tänkt på detta jättemycket och skulle bli glad om någon vet något jag har missat.

Annons:
Maria
10/14/16, 7:38 PM
#1

Du är 13 år och redan underviktig så jag har svårt att föreställa mig att din mage kan vara så stor.

Din kropp kommer att förändras och visst är det bra att du tränar men var noga med att äta ordentligt så att du inte får någon ätstörning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
10/14/16, 7:38 PM
#2

Tror mycket sitter i ditt huvud. Tvivlar på att du har en stor mage om du är underviktig. Lite putande däremot får de flesta kvinnor i tonåren då kroppen förändras.

Om magen är spänd och hård kan det vara tex glutenallergi.

Caroline_Lo_13
10/14/16, 7:41 PM
#3

Tack :)

Pysslan
10/14/16, 7:41 PM
#4

Jättesvårt att svara på din fråga utan att veta hur stor du är i övrigt, typ längd, vikt etc men …  Gissningsvis handlar det om vad du äter. En del mat kan göra magen lite svullen och därmed lite större utan att det handlar om att man inte är smal.

Känner du dig alltid rund om magen? Har du kollat om du är laktos eller glutenintolerant? Äter du mycket skräpmat?

Om du är väldigt underviktig i förhållande till din längd så kan det skapa illusionen att magen är stor utan att det egentligen är så.

Prata med skolsyster eller din husläkare / mamma och fråga om råd.

Var rädd om dig!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Caroline_Lo_13
10/14/16, 7:52 PM
#5

ok tack <3

[thildaaaa]
10/14/16, 7:58 PM
#6

Asså när jag tänker tillbaka så hade jag också rund mage när jag var yngre, när jag blev äldre så liksom placerades det om, hamnade på lår, rumpa och bröst istället :) fortsätt att röra på dig, och ät bra. Inte för att gå ner i vikt utan för att må bra :) ge de lite tid, kanske är de samma för dig, att det kommer placeras om så småningom. Dessutom har kroppen lätt att lagra även de allra minsta fettmängd man har just på magen, det är kroppens back-up om det skulle bli ont om mat.

Annons:
amandain
10/14/16, 8:48 PM
#7

Min mage har lätt att bli svullen och "uppblåst" om jag äter för mycket fullkorn och fibrer. Så för min del måste jag vara försiktig med att äta en massa fiberrika grönsaker även om de är nyttiga. Äter jag mycket sådant ser jag gravid ut även om jag har smala armar och ben och inte alls är tjock i övrigt.

Inte säkert att det är så för dig men jag ville bara säga.

Caroline_Lo_13
10/14/16, 9:35 PM
#8

okej tack alla

tlover
10/14/16, 9:46 PM
#9

Förutom alla tips som du redan har kan det vara dålig hållning som gör att du kan se  "tjock" ut. Min syster har det problemet. Förutom att träna core muskelaturen, särskilt rygg (lagom mycket inte för mycket, inte varje dag) så kan du testa att stretcha höftböjaren.

Jag själv svullnar också upp då jag har mens så något sånt kan också vara boven

l'm back

[rumelle]
10/15/16, 8:12 AM
#10

Det är ganska vanligt att man är lite rundare om magen som barn då man inte har fått vuxna kvinnorofmer ännu, och eftersom du bara är 13 år har du inte vuxit färdigt och fått dina vuxna kroppsformer. Så länge du mår bra och äter regelbundet är det ingenting du behöver vara bekymrad över. Din kropp kommer att gå igenom en del ändringar kommande år.

[AnimeV4]
10/19/16, 2:45 AM
#11

Jag känner mig också rund, men det är väl bara så jag är helt enkelt. Jag är inte överviktig. Tror också att det sitter i ditt huvud, vilket det gör för många. Försök tänka "Det är helt enkelt såhär jag är". Det hjälper mig. Du är bra som du är! 🤗

Upp till toppen
Annons: