Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1291 ggr
Sollar
10/3/16, 7:01 PM

Värk och sned i axeln

Jag skadade armbågen för ca 3,5 månader sedan och för några veckor sedan började jag få ont i axeln, kollade i spegeln och såg att jag var sned. Jag sov länge med en kudde under armen, först för svullnaden och sedan för att jag var rädd att slå i den i något, och då trycktes axeln lite uppåt, och eftersom jag inte kan räta ut armen har det blivit automatiskt när jag står och går att jag dragit armbågen bakåt för att få handen på rätt ställe.

Jag ska till sjukgymnast på fredag tänkte bara kolla om nån har nån kännedom om sånt här? Jag tänker väl att när/om jag lyckas räta ut armen så kommer det bli bättre av sig självt, men jag vet inte. Och jag tror att jag kommer att kunna räta ut armen tillslut, men om det inte går hur gör man då?

Annons:
Maria
10/3/16, 7:37 PM
#1

Var du iväg till läkare när du skadade din arm?

Jag har ganska nyligen skadat ena armen/armbågen då jag ramlade ut sängen😉 Jag tappade känseln mer eller mindre i hela armen då jag efteråt låg på den i samma ställning nästan hela natten.

Jag har gjort en magnetröntgen som jag väntar svar på men jag har fått rådet att träna armen så mycket som möjligt och det har jag gjort. Jag tänjer och tänjer känner att rörelserna delvis har kommit tillbaka och även känseln men jag kan fortfarande inte lyfta armen.

Vad jag menar är att det kanske blir så mycket bättre när du får börja träna din arm igen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sollar
10/3/16, 7:59 PM
#2

Ja jag har opererats. Gör sjukgymnastik 3 gånger om dagen sedan 2 veckor efter operationen. Har fått mycket rörelseförmåga i armen från att inte ha någon alls i början, så läkaren är supernöjd. Men nu har ju då axeln börjat bråka, den hamnar liksom i fel ställning eftersom jag inte kan räta ut den,

Maria
10/3/16, 9:14 PM
#3

Aha då förstår jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Liz85
1/15/19, 12:24 AM
#4

Kidnappar denna tråd om det är okej, då jag har en fråga på samma tema. Ramlade veckan före jul och fick en fraktur på armbågen. Dock inget gips då det inte behövdes, utan egentligen order om att ganska direkt börja träna upp armen. Håller på med det som bäst nu men…

1. Har sned arm

2. Kan fortfarande inte räta ut den till fullo riktigt, men nästan.

3. kan inte böja armen uppåt särskilt mycket.

Sjukgymnasten säger att detta kommer släppa automatiskt när svullnaden går ned, vilket jag väntar på att den ska göra. Vill gärna stretcha armen så mycket jag kan under tiden, särskilt i träningen att böja den uppåt men det är väl inte så bra att göra det för mycket eller för hårt om det fortfarande gör ont i vissa lägen, antar jag.  Vill verkligen få upp armen mer snart, hur länge brukar man få dras med en svullnad innan den går ner? Är lite halvt orolig att den inte kommer att gå att böja när svullnaden lagt sig.

och ja, jag ska träffa sjukgymnasten igen om några veckor igen, jag anlitar inte er som "läkare" utan frågar bara efter era eventuella erfarenheter kring detta.

Sollar
2/1/19, 8:23 PM
#5

#4 Nu har det ju gått några veckor sedan du skrev, men svarar lite ändå. Jag vet ju inte hur det funkar med din skada just men jag skulle bara ignorera smärtan och köra på så mycket det gick med sjukgymnastiken.

Upp till toppen
Annons: