Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2008 ggr
_Fisken
2016-09-26 22:54

Att somna

Ett bra tips. Har en app till telefonen som spelar upp olika ljud. Tvättmaskin, tåg, tangentbordsknatter etc.  Det finns också skogsljud(fågelsång) samt sommarregn. Just dessa två kombinerat spelar jag upp på låg volym inför natten och är helt underbart. Det är som när man ligger i en hängmatta, mitt i skogen,  och somnar in.
 När jag vaknar finns fåglarna kvar..på låg volym. En hälsogrej tycker jag.

Annons:
[VSK]
2016-09-26 23:02
#1

Cool app..

Finns det ingen app som spelar upp däckbuller typ motorvägsfart?

Går ju så klart spela in själv när man kör en sväng, och sen loopa, men är väl lite för bekväm.

IaMiaMaria
2016-09-26 23:02
#2

Vad heter den appen?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

_Fisken
2016-09-26 23:08
#3

Den heter ASMR Sounds For Sleeping. Finns för Android-telefoner. Vet ej hur iPhone har det. Men det finns säkert nåt..

_Fisken
2016-09-27 06:16
#4

Om telefonens ljudsystem inte duger får man köpa en sån där liten högtalare o koppla in på hörlursuttaget.

Honestyisdead
2016-09-27 11:45
#5

Värt att tänka på är att appar drar batterier. Och att man inte ska ladda telefoner (eller annat) när man sover pga brandrisken.

Jag kan tyvärr inte ha igång en app en hel natt. Då dör mitt batteri. Men det är säkert mysigt om man har bra batteri!

Maria
2016-09-27 11:47
#6

Spännande det här med ljud och sömn.

Vi hade för några år sedan en träbalja i trädgården som var ett slags vattenfall. En liten stråle vatten rann ner mot stenarna och växterna. Jag älskade att ligga och lyssna på det ljudet medan min man upplevde det som mycket störande så vi gjorde oss av med den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[VSK]
2016-09-27 11:53
#7

#5

Det finns nåt som heter Powerbank. Dvs reservkraft i form av uppladdningsbart batteri. Ingen inkopplad laddare behövs då.

IaMiaMaria
2016-09-27 14:09
#8

Laddade ner den där appen. och den har timer så man behöver inte ha den igång hela natten utan kan sätta den på en halvtimme tex så kan man somna till det ljud man gillar. Jag personligen blev lite störd av ljudet. Men en bra app om man inte kan somna om det är tyst. Drar ju inte så värst mycket batteri att spela ett ljud en stund.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-09-27 14:13
#9

#8 Tack för infon!

_Fisken
2016-09-27 17:55
#10

Jag har laddaren bredvid sängen. Sen har jag mkt låg volym på telefonen. För hög volym stör. Hörseln blir ju bättre desto mer man ligger. 
(Dessutom stänger jag av "internet" så jag bara har telefonen/SMS aktivt)

Jag tror det har nåt med min uppväxt att göra. Då hördes fågelsång o sommarregn genom öppet fönster när jag skulle somna. Typ 10 år gammal.

OlgaMaria
2016-09-28 11:05
#11

Själv måste jag ha knäpptyst för att kunna sova. Blir galen om jag hör en klocka ticka t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

_Fisken
2016-09-28 13:40
#12

Fördelen med att ha en trivsam ljudridå på låg volym är att andra störande plötsliga ljud dränks och gör att jag inte vaknar under det viktiga insomnandet.

OlgaMaria
2016-09-28 15:16
#13

Skönt att hitta något som hjälper! Själv dricker jag lugnande örtteer på kvällen och tar magnesium så somnar jag lättare :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[Devya]
2016-09-29 19:51
#14

Låter mysigt. Där jag bodde tidigare så kunde jag vakna upp till ljudet av fågelkvitter vilket var minst lika underbart. :)

Annars så är jag så trött om kvällarna att jag somnar direkt jag lägger huvudet på kudden.Jag jobbar hårt samt pluggar en hel del så det är inte svårt att hitta sömnen  som tur är. :)

Zadeira
2016-10-02 18:46
#15

Jag hade en liknande app förut. Det fanns en lista på olika ljud, allt från naturljud till "störiga" ljud som trafik, eller instrument som bongotrummor mm. Man kunde välja upp till 5 av dessa ljudspår som skulle spelas samtidigt och på så vis göra sina egna favoriter. Kunde bli riktigt spännande.

Numera lyssnar jag nästan alltid på skräckhistorer när jag ska somna. Min musikspelare på telefonen har timer så den stänger sig själv. väldigt praktiskt. Har otroligt svårt för att somna när det är tyst, jag får nästan panik ibland istället om det är för tyst.

Aleya
2016-10-02 18:59
#16

Jag måste säga att jag somnar bäst av typ musiksorten metal. Helst med growl och hela faderullan. Då sover jag gott. Så brukar lyssna på musik för att somna. Nu brukar jag inte ha på så högt ljud så att inte grannarna somnar. Men lite lagom så jag hör. Fågelkvitter och dylikt är ljud som får mig irriterad och vaken. Så det är ju spännande att alla har sina nicher för vad som får dom att somna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2016-10-02 19:30
#17

Haha, vad olika saker folk vill höra när de ska sova! Något jag brukar fundera oroligt över är hur folk klarar av att sova i t ex Indien i stora städer där det aldrig är tyst. Jag hade blivit galen!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-10-02 19:35
#18

#16 Mitt ex somnade till sådan musik. Han hade hög volym också. Helt ofattbart för mig och som tur är gjorde han inte det när vi lade oss tillsammans 😂

Fåglar kan jag inte somna till. Porlande vatten däremot.  Men jag brukar välja radio de gånger jag inte kan somna.

Aleya
2016-10-03 16:54
#19

#18 jag tror jag fick denna vanan när jag åkte buss i tonåren till gymnasiet. Satt med en skriva metal och suddade sött. Jag kan än idag om jag känner att jag behöver en powernap slå på metal och sova i min halvtimme. Blir kul när man ev kommer på hemmet. I helskotta att jag ska ligga och höra på nå radio (kanske Karlavagnen) men ne. Ska dom ha mig i säng redan innan jag ens är trött så får jag väl ligga och lyssna på typ Sabaton eller dylikt. Eller så kommer jag sitta och spela hela nätterna. 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-10-03 17:01
#20

#19 😂

Annons:
Tarotstollan
2016-10-04 03:35
#21

Jag vill ha knäpptyst när jag skall sova, har jag fönstret öppet så vaknar jag i samma sekund som en fågel kraxar till. Så oftast har jag bara öppet innan solen börjar komma upp. Klockor som tickar har jag oftast inte ont av, tur det, för jag har tickande klockor i vartenda rum.
Däremot älskar jag regn och blåst på fönstren, ju mer det dånar och smattrar desto bättre är det! Då kan jag somna och faktiskt sova riktigt hårt.😃

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[AnimeV4]
2016-10-04 05:22
#22

Jag har ALLTID musik igång när jag sover. Så skönt😍

_Fisken
2016-10-10 22:08
#23

Jag vill runda av det hela med att säga att när jag sätter på fågelsången på appen inför sänggående så är det som att komma "hem".  Lite lustigt hur jag fungerar, men så är det.

Upp till toppen
Annons: