Stress och Utbrändhet

Ångest och Stress

2016-09-18 22:20 #0 av: Anonym783

Jag hoppas att jag satte tråden i rätt kategori, blev det fel får admin gärna rätta till det.

Nu är det så att jag tenderar att känna en del stress och ångest. Mest på söndagar, och det känns som att jag bitit av mer än jag kan tigga fast det inte alls är så.

Några tips på hur jag kan få det att försvinna?

Anmäl
2016-09-19 08:15 #1 av: tlover

Meditera, minst en gång per dag gärna två gånger så länge som möjligt fram tills det blir bättre (och sen "bara" fortsätta med en gång per dag).

Ta en vilostund mitt på dagen.

Du kan också testat att i kombination med detta bara göra det du tycker är kul och sådant som du verkligen vill göra (inte måste göra). Men för att du inte ska få massa stress efter det så kan det vara bra att ha nån som tar hand om måsten tills du känner dig bättre. Har du ingen som kan göra det så kan du helt enkelt se till att du gör det du vill göra och som är kul minst en gång per dag en längre stund.

Själv mår jag bättre av att lyssna på Ajahm Brahm (videon) Jag är inte Buddhist men man behöver inte vara det för att uppskatta Ajahm Brahm. Nuförtiden blir jag mindre stressad och får mindre ångest bara av att höra hans röst så jag kan ha hans video på i bakgrunden utan att ens lyssna, men för att komma dit så måste man nog lyssna några gånger.

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!


Anmäl
2016-09-19 13:07 #2 av: OlgaMaria

Nummer ett tycker jag är att se till så att man får sova ordentligt alla nätter i veckan.

Nummer två - se till att livet rymmer roliga saker som du kan se fram emot och verkligen glädja dig åt.

Nummer tre - fokusera på det roliga och härliga i livet. Leta efter anledningar att skratta och gör det till en prioritet att skratta varje dag.

Nummer fyra - en promenad varje dag, gärna på natursköna ställen. För att ge hjärnan tid att bara vara och tänka på vad den vill samtidigt som du får röra på dig och njuta av naturen.

Eftersom söndagar är extra jobbiga kanske du kan planera in något extra härligt de dagarna. Antingen något kul som du kan se fram emot, eller om det är bara en dag i sängen och titta på serier du behöver. 

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2016-09-20 12:42 #3 av: Anonym783

Tack för tipsen! Ska testa dem

Anmäl
2016-09-20 14:35 #4 av: Åsa S

Och när du tar en promenad pilla inte med mobilen som många gör idag utan låt hjärnan vila från sånt som internet, mobilspel mm. och njut av naturen eller skyltfönster, folk mm. vad du nu gillar.

Anmäl
2016-09-21 16:59 #5 av: Bunn

Jag har själv levt med ångest i många år (dock inte längre) och känner mig, i perioder, väldigt stressad. Det som hjälpt mig är att gå till botten med varför jag har ångest och varför jag känner stress och börja där. En psykolog eller liknande kan vara till hjälp för att komma underfund med det.
Yinyoga har hjälpt, och hjälper fortfarande, mot stressen. Som någon redan nämnt så är sömn väldigt viktigt. Dock inget som man alltid kan rå över. Data-, mobil- och surfplatteanvändandet bör undvikas i den mån det är möjligt. Bestäm en dag (eller börja med någon timme/dag) där du ger dig själv "förbud" att använda dessa. Jag har själv blivit mycket mindre stressad sen jag avslutade mitt Facebook-konto. Att äta bra och regelbundet är också viktigt.

Anmäl
2016-10-27 22:38 #6 av: Anonym783

Tack för svaren :-)

Anmäl