Annons:
Etikettalternativmedicin
Läst 1130 ggr
[Melbun]
2016-09-04 16:20

Ät dig frisk från en autoimmun sjukdom?

Vad tror ni? Kan man äta sig frisk från en autoimmun sjukdom? Väldigt många verkar tycka så iaf och de som inte håller med blir dumförklarade och lurade av vården. Visst tror jag att kosten är viktig, att man hjälpen kroppen en bit på vägen men att bli helt "botad" och lägga av helt med medicineringen som de så fint uttrycker det tror jag inte riktigt på. Det hänvisas flitigt till bloggar och alternativa källor men verkar inte finnas några riktiga studier… Vad tror ni?

Annons:
Sindri
2016-09-04 16:38
#1

Alla är vi olika och kroppar kan reagera olika på olika saker.

Det som är vederlagt i forskning nu är i alla fall att bl a socker och gluten kan orsaka inflammatoriska processer i kroppen. Detsamma gäller även för transfetter.
Så - kanske kan man i alla fall få bättre förutsättningar att bli frisk om man avstår från vissa saker i kosten.
Sen vill ju inte alla göra det och det är ju trist för den personen, men dumförklara är väl att gå lite långt. För många är det också svårt att komma undan skadliga ämnen, t ex i skolor, på sjukhus och vårdhem.

Visst drömmer jag om en sjukvård där man kan ägan sig åt annat är att lindra symptom på skador som folk får för att de äter fel. Vilka saker vi skulle kunna uträtta då. Så oerhört mycket pengar vi skulle spara.

Maria
2016-09-04 16:39
#2

Autoimmuna sjukdomar är ju ett väldigt brett spektra med en massa diagnoser så det beror nog alldeles på.

Här kommer en länk

http://www.antikroppar.nu/autoimmunasjukdomar.html

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Melbun]
2016-09-04 17:46
#3

#1 Jo, socker och gluten pratas det ju mycket om, iaf bland de som är sjuka. Har tänkt en hel del på det. :) Sen kanske det beror på mycket på hur stor skada det är på organet i fråga. I detta fall handlade det om sköldkörteln. Förlorad funktion tror jag inte man kan få tillbaka.. Däremot hade det ju varit intressant om man pratade mer om kost och det du nämner och medicinera därefter. Men just ordet bota vet jag inte om jag tror på helt. Den undervisning jag har fått om just sköldkörtelbesvär var i princip att alla problem löstes med läkemedel så jag är väl inte förvånad över att de som lever med sjukdomen anser sig kunna mer. Den enda autoimmuna sjukdom som kan botas med kost verkar vara just de som har med sköldkörteln att göra. Att man skulle kunna äta sig frisk från diabetes tex säger ju sig självt nästan. #2 Har både en autoimmun sjukdom och ett vårdyrke själv så den biten har jag koll på iaf. Har dock aldrig hört att man vid någon av dessa sjukdomar (förutom hypo) skulle kunna bota sig själv helt mha kosten.

OlgaMaria
2016-09-04 19:48
#4

Det är ju ganska vanligt att man får problem med sköldkörteln pga vissa mediciner, och att man också kan bli bra när man slutar med dem medicinerna. På samma sätt borde man ju kunna "bli bra" om man rättar till andra typer av problem som orsakar sjukdom i kroppen. Sen tycker jag själv det är lite irrelevant att fastna i om man kan bli "helt botad" eller inte. För den som är sjuk är det så innerligt mycket värt att få bli bättre, även om det bara är lite. Jag har en vän som har/hade svår reumatism men hon är jättemycket bättre sen hon började ta MSM. Hon har kunnat sänka sina mediciner och ta bort en del av dem. Hon kan gå mycket längre och vara aktiv fler timmar på dagen. Hon har fortfarande reumatism och värk, men hon är så lycklig över sin ökade livskvalitet.

Angående studier så finns det en hel del relevanta studier som berör just förbättringar av olika näringsämnen och livsmedel. Sen att forska på hur en helt ny diet påverkar en sjuk människa är ganska svår forskning att genomföra, men det har ju kommit lite grann, t ex när det gäller diabetes.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Melbun]
2016-09-04 21:33
#5

#4 Majoriteten av de med hypo inkl jag, som hänger i dessa grupper har den autoimmuna varianten men då är den ju ändå väldigt vanlig. Håller med dock, att ha en vanlig dag med normal ork är guld värt "botad" eller ej. Men jag känner med de som tar illa upp när de följer en exemplarisk kost och ändå mår lika illa ändå. Vad innebär MSM? En bekant till mig, ung tjej har reumatism och är ganska besvärad av den. De åker ofta in och sprutar leder men de följer ingen diet eller nåt. Har hört en del om antiinflammatorisk-paleodiet. Inget jag läst särskilt mycket om iaf. Intresssant med diabetesdiet. Önskar mer sånt hade ingått i utbildningen.

OlgaMaria
2016-09-05 11:57
#6

#5 MSM är organiskt svavel - en väldigt viktig beståndsdel i leder bland annat. Finns mycket att läsa om det om man googlar. Jag läser en hel del på Forefront health som handlar om att äta sig friskare vid sköldkörtelsjukdom. Tycker det är en rätt intressant sida med en hel del annorlunda approach jämfört med många andra hälsogurus. Bland annat rekommenderar han kaffe, frukt, äta ofta och kolhydrater och mjölkprodukter vilket många andra avråder ifrån. Andra saker han rekommenderar vilket är standard inom "hälsorörelsen" är avstå från gluten, avstå fleromättade fetter och äta mättade fetter som smör och kokosolja. Här är en bra artikel som går lite mer på djupet kring vilka näringsämnen som är helt avgörande för en fungerande sköldkörtel. Endast ett par av dessa är något som vården brukar kolla. Selen och a-vitamin är rätt svårt att få i sig tillräckligt av t ex. Scrolla ner till listan på näringsämnen om man inte orkar läsa den långa texten. http://hypothyroidmom.com/10-nutrient-deficiencies-every-thyroid-patient-should-have-checked/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: