Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 899 ggr
Kirnzy
2016-08-14 23:08

Dålig kondition

Jag har jättedålig kondition när det kommer till att springa. Går mycket och snabbt, cyklar ibland och så. Det är inga problem alls, jag kan gå snabbt i timmar utan några problem. På tex step-up test i skolan så hade jag bland de bästa resultatet i klassen även om jag ALDRIG tränar på något annat sätt än att gå. Så när det kommer till "långsamma" saker har jag inga problem. Men jag kan knappt springa/jogga 15meter.. Jag är ute nästan varenda kväll och "försöker springa" men det funkar bara inte. Blir väldigt yr och kan bara inte röra mig efter någon meter. Det ända jag kan tänka på att det är är att jag kanske slutar andas. När man springer så brukar man kanske andas snabbare och jag kan verkligen inte det, istället slutar jag att andas utan att märka det. Så jag vet inte om jag gör det när jag springer.. Andas i vanliga fall väldigt långsamt och tänker hela tiden på att jag andas, tänker jag inte på det så slutar jag.. Har ingen aning om hur jag kan få lite bättre kondition.. Är tacksam för tips eller om någon har nån idé om det eller om det är så för någon annan.

Annons:
MissanTissan
2016-08-14 23:23
#1

Jag är inte insatt i detta, men har du kollat lungor och så?

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

Tyst
2016-08-15 13:42
#2

Det låter inte rätt, jag hade kollat upp mig hos en läkare.

När jag började springa kunde jag som du gå snabbt länge i vilken terräng som helst, men springa var fördjävligt och jag blev som du yr efter en liten springspurt dock kunde jag klara 100 meter innan jag var tvungen att stanna och sedan gå en bit.  Blev inte heller så yr att jag inte kunde röra mig. 

Det är ju olika former av träning, anaerob och aerob träning och det låter som att du mest har gått, tror att i mitt fall fick kroppen en chock av att jag plötsligt skulle röra mig snabbare än vad jag brukar och eftersom jag i princip aldrig sprungit innan det ens när jag var ett barn blev andningen lite knasig och kroppen fick lära sig hur den skulle andas.

NiklasTyreso
2016-08-15 22:00
#3

Har aldrig hört talas om någon som slutar andas om den inte medvetet tänker på andningen. Ska du tänka på andningen hela tiden kan du inte sova eller fokusera på att skriva på telefonen utan att vara död vid det här laget. Jag misstänker att du är ovan vid de kroppsupplevelser som flåsig andning ger och att du därför blir rädd när andningen ändrar sig. Då börjar du nog kontrollera din andning för att vara säker på att den fortsätter som den ska. Det hela låter lite som panikångest.

Kirnzy
2016-08-15 22:17
#4

#1 nej, det har jag inte. #2 kanske borde kolla up det ja, men vet inte riktigt vad jag ska kolla upp.. Nu är jag ju inte van vid att springamen när jag var yngre var jag aktiv nästan hela tiden, spelade fotboll, basket och andra saker. Sen när jag var runt 11 år så började jag få problem på idrotten i skolan och sen blev det bara värre och jag kunde inte heller spela basket längre (fotboll slutade jag med något år innan). Så då var jag inte direkt ovan vid att springa.. /: #3 jag behöver ju självklart inte tänka på det när jag sover men när jag skriver så kan man faktiskt göra det.. Inte direkt svårt. Dock så brukar jag skriva några meningar och sen "pausa" lite för att andas in. Andas ut behöver jag inte riktigt tänka på, bara in. Jag har också svimmat och varit nära på att svimma/bara ramlat ihop utan att riktigt bli medvetslös på grund av att jag slutar andas. Jag blir inte rädd när andningen ändrar sig, för det gör den inte. Jag KAN inte andas snabbt, jag sitter just nu och försöker men det tar bara stopp. Jag har ångest och får panik väldigt ofta och så, men ser inte riktigt vad det har med detta att göra.. Kanske ska kolla upp andningen, har tänkt göra det väldigt länge, men vad ska någon läkare göra åt det liksom..?

fossingen
2016-08-15 23:54
#5

#4 Du kanske ha väldigt trånga lungor eller lågt blodtryck? Då är yrsel inte särskilt ovanligt.


Upp till toppen
Annons: