Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 1336 ggr
LeeKnow
8/13/16, 10:54 PM

Astma eller otränad?

Hej!

Idag sprang jag ett "lopp" på 5km, noteras bör att senast jag sprang var ett år sen, Jag hann springa ca 0.5 km innan jag var tvungen att stanna för att jag inte orkade och för att jag knappt fick luft. Det kändes som om min hals och bröst var fullt med tungt slem som liksom tryckte och stramade över bröstet, samtidigt som det gjorde ont i bröst och hals vid inandning och jag hade fullt med saliv/slem i hals och mun. Syster min frågade om jag kanske hade astma men jag reflekterade inte så värst över det då det brukar bli såhär när jag tränar.

Nu senare ikväll slog jag upp information om astma och börjar undra om jag har ansträngningsastma. När jag tränar brukar det ta en stund innan jag känner att jag inte får luft, halsen tjocknar och min andning börjar väsa/pipa. Känns ofta som att det bildas alldeles för mycket slem i både hals och mun som jag gång på gång försöker hosta ut utan att lyckas.   Alla mina "symptom" stämmer in på denna sida https://www.euroclinix.net/se/anstrangningsastma 

Men jag blir ändå tveksam. För som sagt så är jag otroligt otränad och har inte sprungit på ett år för att helt plötsligt vara med i ett 5km lopp..    Min träning består av att då och då cykla här hemma, 6km med mycket och branta backar, där jag brukar pusha mig själv mer än jag borde. Så mao är det inte så konstigt att det blev som det blev och att jag brukar må som jag gör hemma.. 

Vad tror ni? Blir det såhär för att jag är otränad och pushar mig själv för hårt eller för att det är ansträngningsastma?

Annons:
IaMiaMaria
8/13/16, 11:05 PM
#1

Det kan ju vara en kombination men om det piper på utandning så kan det tyda på astma. Men får du lika då du cyklar?

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

LeeKnow
8/13/16, 11:11 PM
#2

#1 Ja, dock har det aldrig varit så kraftigt som det var idag.. :/

IaMiaMaria
8/13/16, 11:16 PM
#3

Oki, ja du kanske får kolla upp det och göra en spirometriundersökning under ansträngning så du ev kan få någon behandling för det.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fossingen
8/13/16, 11:45 PM
#4

#0 Testa hos VC. Annars är det nog trånga/täta luftrör/lungor.


LeeKnow
8/14/16, 10:38 AM
#5

Mor min tror inte alls på mig så får vänta med att göra undersökning tills jag är 18, är det farligt att gå utan mediciner tills dess (är 15 idag) eller gör det inget med den här typen utav astma?

Agafia
8/14/16, 11:39 AM
#6

prata med skolsköterskan och hör om hon kan prata med dina föräldrar om din oro över ev. Astma .

Annons:
fossingen
8/14/16, 2:49 PM
#7

#5 Är det Astma så behöver du ju Astmamedicin.  Ja, det kan bli väldigt farligt utan astmamediciner.  Prata med din skolsköterska och även din mor igen.

Sedan vad för typ det möjligen kan vara, kan jag inte säga. Finns flera typer.


LeeKnow
8/14/16, 4:49 PM
#8

#7 och #8 Tror inte skolsköterskan kommer tro på astma heller, troligen kommer hon bara säga att det är dålig kondis. Ska försöka börja springa och cykla oftare så får jag se om det blir bättre eller inte, sen kan jag prata med mor igen :)

fossingen
8/14/16, 4:58 PM
#9

#8 Vore bra ifall det är det, vilket är mycket möjligt. Men när du knappt kan andas och får otroligt mycket slem och tryck över bröstet borde du gå på en koll hur som helst. Tryck över bröst ska man inte ha. Kan även inflika att jag hade en vän med astma som fick som dig. Hon hade svår astma.


Upp till toppen
Annons: