Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1113 ggr
Evoluooy
2016-08-08 19:42

Vad är fel på mig? Borrelia?

Hej! Är en tjej på 19 år. Känner att någonting är fel med mig de senaste halvåret och det blir inte bättre. För ungefär 5 månader sedan började jag känna stickningar på/i halsen som varade ungefär 2 dygn. Hade aldrig känt de förut. Tänkte inte så mycket mer på det mer än jag var mycket trött/hängig sen nån månad tillbaka. Efter ett träningspass som jag fick tvinga mig igenom gick ja o la mig i min säng direkt när jag kom hem. Fick frossa med en gång och svettades. Helgen framöver så mådde jag riktigt dåligt. Hade låg temp runt 35,6 mådde illa och två körtlar på halsen svullnade upp rejält. Blev bättre efter några dagar bara det att jag fortfarande har en körtel som blir större vid ansträngning. Efter det har jag haft lite underliga symptom som typ tappat hår, blödande tandkött, hög puls vid ansträngning. Nu för en vecka sedan när jag var ute och gick med min hund så fick jag en väldigt konstig svimmningskänsla. Blev varm i helakroppen, det brändes i halsen och allt blev suddigt. Detta varade inte så länge men kom plötsligt. Detta hände 4 ggr på två dagar. Sista gången så svartna det rejält och jag blev rädd, började skaka och svettas. Har svimmat förut men det här var INTE samma känsla. Åkte in på akuten och va på sjukhuset i nästan två dygn. Inget fel på hjärtat, alla prover var bra. Röntgat halsen, ultraljud, stressprov med mera. Så fick åka hem. Nu idag fick jag tillbaka stickningar i halsen vilket jag inte känt sen 5 månader tillbaka. Kan också tilläga att jag känt sådana stickningar runt hjärtat. Hur som hellst så börjar jag bli riktigt nojjig. Känner mig verkligen inte frisk alls och ångesten, rädslan kommer mer och mer. Läkaren sa att jag skulle gå hem och utgå ifrån att jag är frisk. Men är ganska säker på att det är något med min lilla kropp som inte är så bra. Funderar på om jag har borrelia, risken är ganska stor eftersom jag bor på landet. Om jag fick någon fästing kanske förra sommaren så förklarar det en hel del.. Kan också tilläga att för ett halvår sedan fick jag en herpesinfiktion i munnen. En stor sådan, inlagd 4 dygn på sjukhus med drop. Dåligt immunförsvar kanske. Tänker om jag hade borrelia då.. Tacksam för alla idéer eller erfarenheter!

Annons:
Honestyisdead
2016-08-08 19:56
#1

Kan man inte testas för det?

Maria
2016-08-08 20:07
#2

Symtomen liknar ju inte borrelia så mycket men hör med din läkare.

Sedan kan ju oro och stress påverka kroppen rent fysiskt också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lilyz]1
2016-08-08 20:47
#3

Symtom från halsen och bröstet som inte kan härledas någon annanstans brukar vara klassiska tecken på ångest. Tycker du ska kontakta din hälsocentral och beskriva alla dina besvär så de kan ta prover för att utesluta infektioner och liknande. 🙂

Magi-cat
2016-08-08 21:03
#4

#0 En del av symptomen liknar fästingburna sjukdomar. (det finns dessvärre fler än borrelia.) Eventuellt kan det vara en kombination med något annat, som halsinfektion.

Att jag svarar så beror på att jag kände igen några symptom jag själv hade för ett tag sedan, liknande de du berättar, med en halsinfektion som"aldrig" gick över, svimningskänsla, hjärtbesvär. När väl det typiska borreliautslaget blev uppenbarat fick jag penicillin och allt gick över på en vecka.

Det kan förstås vara något helt annat för dig, men det kan inte skada att du frågar din läkare om borreliatest.

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[loveisall]
2016-08-11 14:04
#5

Har du kollat dig så du inte har diabetes?

Upp till toppen
Annons: