Annons:
Etikettallergier
Läst 3341 ggr
Aleya
6/28/16, 7:08 PM

Ni som inte tål kiwi

Jag har en konstig fråga. Sedan jag var liten har jag haft någon slags reaktion på kiwi (den gröna) men kunnat äta gul. Idag köpte jag gul för att jag var så sugen och så fort jag ätit det känner jag hur det kliar i halsen och att jag fick svårt att svälja, inte så att jag svullnade igen i halsen eller dylikt. Känner mig fortfarande lite tjock i halsen. Så nu undrar jag hur ni som vet att ni är allergisk emot kiwi har reagerat? Jag är inte så sugen på att äta upp resterande kiwis efter denna incidenten kan jag ju säga. Jag har absolut inte vad jag vet problem med pollen eller dylikt i övrigt. Och ingen allergi emot annan mat.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
luckiestgirl
6/28/16, 7:19 PM
#1

Jag är allergisk mot de flesta frukter, inklusive kiwi. Och om jag får i mig någon av dom så kliar det i munnen och halsen, plus att jag ibland svullnar i halsen eller tungan. Det är ju så olika från person till person men jag tycker absolut att det låter som att du reagerade på den gula kiwin eftersom det hände direkt efter.

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

fruktgumman
6/28/16, 7:28 PM
#2

Jag tål inte grön kiwi. Det kliar och sticker på läppar, tunga och i halsen. Gul kiwi kan jag dock äta.

Aleya
6/28/16, 7:42 PM
#3

#1 Ja jag tycke också att det lät som en mild reaktion. Men kan det verkligen bli på detta viset när man är 30?

#2 låter som jag

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
6/28/16, 7:48 PM
#4

Allergier bryr sig inte om din ålder 😉

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Aleya
6/28/16, 8:18 PM
#5

#4 haha tydligen inte. Och det är synd 😂

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

luckiestgirl
6/28/16, 9:43 PM
#6

Nej allergier kan dyka upp när som helst tyvärr 😭

If you are going through hell, keep going!

luckiestme.blogg.se

Annons:
Record
6/28/16, 9:56 PM
#7

Jasså, är det den gröna kiwin som är problemet, och jag som kommit på ett bra sätt att skala den, med en potatisskalare. Det blir att sluta med det goda. Är tydligen också allergisk.

Wellcraft
6/29/16, 7:19 AM
#8

Min sambo är också allergisk mot kiwi och fler frukt/grönt, och han reagerar precis som du med kli i hals och svalg, ibland även mun och läppar.
Äter han något han är riktigt allergisk emot så svullnar halsen igen.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

The_pearl
7/6/16, 12:49 PM
#9

Jag tåler inte heller kiwi. Fast jag får inte besvären i halsen som tur är. Det håller sig uppe i munnen. Det kliar, sticker o allt eftersom kommer det en massa blåsor på tungan o i min gum. Händer samma när jag äter ananas. Värdelöst då det är gott!

Ria74
7/6/16, 3:45 PM
#10

Jag tål varken kiwi eller nötter, det börjar med att det känns som sockerdricka i munnen (dvs det sticker som kolsyra i munnen). Sen börjar det svullna, tunga hals och läppar i regel.

Jag var närmare 30 innan jag fick min allergi så åldern har ingen betydelse tyvärr.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[loveisall]
7/8/16, 9:05 PM
#11

Jag tål heller inte kiwi, men tydligen visar inte testerna att jag är "allergisk" men jag är överkänslig mot Kiwi, men symptomen är domsamma som vid allergi… Det börjar med att det kliar, sticker på läpparna, börjar må illa.. läpparna svullnar upp eller var det nu sätter sig.

En gång fick jag kiwisaft i ögat, då fick jag bubblor/blåsor på hornhinnan.  

Som överkänslig får man alltså samma reaktion som vid allergi, men vid överkänslighet kan det vara något försenad reaktion.

Jag är även överkänslig mot krusbär som är släkt till kiwin.

Aleya
7/9/16, 2:19 AM
#12

Tack alla dom skrivit. Då har jag kommit fram till att jag undviker kiwi. Tråkigt men sant så verkar jag vara överkänslig. Ja ja. Bara jag kan äta jordgubbar, blåbär, passionsfrukt  och åkerbär så är jag nöjd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Neihna
7/10/16, 3:14 PM
#13

Jag tål inte heller kiwi, utan reagerar som du. Annars är jag inte allergisk mot någonting. Har provat att äta kiwi igen i vuxen ålder, men det går inte.

Annons:
Aleya
7/10/16, 3:18 PM
#14

#13 intressant. Undrar vad som gör att det är ganska vanligt att inte tåla kiwi just?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Soligajag1
7/11/16, 2:56 PM
#15

Jag kan inte heller äta kiwi , det börjar klia överallt , på fingrar o händer! 

synd för den är så god!!! 🙂

HH 🙂

Aleya
7/11/16, 3:05 PM
#16

#15 håller med. Är sorgligt. 😢

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Soligajag1
7/11/16, 3:07 PM
#17

Jag till o med satt på mig sådana tunna handskar av gummi, men det gick inte , det började klia ändå. 

Jag kliade tills det blödde en gång, då bestämde jag mig, ingen kiwi mer . 😕

HH 🙂

Aleya
7/11/16, 3:19 PM
#18

#17 får bara kli om jag har sår på händerna innan. Men det där lät ju vedervärdigt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Record
7/11/16, 10:11 PM
#19

Det måste vara hårt besprutade Kiwi ja inte tål. Hittade en annan sort vilken inte har givit mig denna reaktion, men måste prova den mer. 🤔

[VSK]
7/17/16, 8:12 AM
#20

Jag har inga problem att äta en kiwi, men äter jag några till så börjar jag blöda om läpparna. Samma sak med citron.

Annons:
Record
7/17/16, 10:00 AM
#21

Verkar vara giftiga på många sätt, har några kvar, skall skala och lägga ut till besökarna i brevlådan. De äter upp vissa brevkuvert ( Telia och Skatteverket) men rör inte tidningspapper. 🤔

Upp till toppen
Annons: