Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 954 ggr
[postmortum91]
2016-06-21 22:48

Allt jag behöver?

Jag ska försöka motivera mig själv att äta bra men måste nästan överdriva för att lyckas. Jag har letat men hittar inget bra ställe. Jag vill ha en lista på ALLT jag behöver få i mig genom maten per dag eller vecka. Alltså hur mycket kroppen behöver av allt. Exempelvis: du behöver få i dig 170 mg kalcium/dag. Då kan jag sitta och skräddarsy min kost och testa en månad. Då tror jag att det blir enklare för mig att strunta i onyttigheter. Jag lyckades ge fasiken i socker när jag körde LCHF men kan inte köra det nu då jag ammar

Annons:
Lilolizeit
2016-06-21 23:01
#1

Kanske inte vad du söker, men Livsmedelsverket har något som heter "matvanekollen", där kan du skriva in vad du äter under 1 eller 7 dagar och då räknar den ut hur du äter i förhållande till vad du behöver. Där borde det då komma upp rekommenderat dagligt intag av det mesta. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[postmortum91]
2016-06-21 23:02
#2

Aah tack! :)

OlgaMaria
2016-06-22 18:44
#3

Varför kan du inte köra LCHF? Jag tycker det var utmärkt amningskost.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
2016-06-22 19:45
#4

Jag har läst att det kan vara farligt

OlgaMaria
2016-06-22 20:45
#5

Varför skulle det vara det? Tyckte det var så grymt skönt då jag började med LCHF när min första dotter var halvåret. Hade dela tiden haft lite för lite mjölk men när jag började med LCHF räckte mjölken alltid till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
2016-06-23 10:03
#6

Du får läsa själv. Rätt enkelt att hitta om du googlar på amning och LCHF. De vet inte säkert men trodde att det kunde leda till ett livsfarligt tillstånd för mamman. Det är inte mycket forskat på det så jag chansar inte.

Annons:
vendelay
2016-06-28 19:48
#7

Jag testade den där matvanekollen, tog det näst högsta möjliga alternativet på frukt&grönt (3-4ggr/dag) och resultatet blev:

Grönsaker och frukt Du äter frukt och grönsaker 3-4 gånger per dag. Det är bra, men det kan betyda att du inte riktigt kommer upp i de 500 gram frukt och grönt, som det är bra att äta per dag. Frukt och grönsaker bidrar med många viktiga näringsämnen och har en skyddande effekt mot flera sjukdomar.

Är inte det lite konstigt? 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lilolizeit
2016-06-28 22:07
#8

vad var de högsta alternativet då? Får erkänna att jag aldrig kollat igenom den ordentligt, bara testat lite å kollat något specifikt.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

vendelay
2016-06-29 14:58
#9

Det högsta var 5 gånger per dag. Jag tog frukt 4 gånger per dag och grönsaker 3 gånger per dag. 😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2016-06-30 10:45
#10

#7 Jag tror inte på det där. Jag åt grönsaker och lite frukt varje dag, men kom inte alls upp till 500g utan  högst ca 300 gram. Sen visade det sig ändå att jag hade för mycket av järn, magnesium, k-vitamin och d-vitamin då jag gick till läkaren för att kolla mina värden. Fick dra ner på en del grönsaker istället och nu är mina värden mer normala. =P

Namiko
2016-06-30 11:15
#11

#7 Matvanekollen är skräp. Jag får att jag äter för lite av allt (vegan och veteallergiker så det blir tomt på animalier och fullkorn) och sen plus i kanten för att jag inte äter så mycket godis. Jag riskerade visst att äta för lite frukt och grönt när jag åt rawfood och levde enbart på det, för att jag bara åt 2-3 gånger om dagen.. Ska den stämma någorlunda måste man äta enligt tallriksmodellen/vanlig svensk husmanskost och minst 5 gånger om dagen.

För att få koll på vad du behöver få i dig av allt så rekommenderar jag cronometer. Där kan du se alla olika näringsämnen, hur mycket du behöver av dom, fylla i vad du äter och se vad du får för mycket/lite av.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vendelay
2016-06-30 15:39
#12

#11 Det står att en kan skaffa ett gratis konto på cronometer, vet du vad som "ingår" då? Eller är det typ gratis en månad och sen ska en betala? (för det kostar väl pengar? Kan ha fel!)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Namiko
2016-06-30 16:25
#13

#12 Det är gratis hela tiden, det finns extrafunktioner som kostar men jag har faktiskt ingen aning om vad det är och jag har inget behov av det. Allt jag behöver och det jag nämnde innan har jag tillgång till med gratiskontot.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
vendelay
2016-06-30 20:39
#14

#13 Tack så jättemycket! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: