Annons:
Etikettvikt
Läst 1549 ggr
tlover
5/23/16, 10:26 PM

Kan man vara överviktig och hälsosam?

Tycker du man kan vara överviktig men ändå hälsosam?

facebook verkar inte tycka det så jag undrar ju då vad andra tycker

l'm back

Annons:
tlover
5/23/16, 10:27 PM
#1

Då det finns lika många anledningar till övervikt som överviktiga personer (känns det som iallafall) så tänker jag inte säga att man automatiskt är ohälsosam bara för att man är överviktig.

l'm back

Blanksteg
5/23/16, 10:32 PM
#2

Istället för att kolla på vikten så bör man kolla på kosten. Enligt mig är kosten avgörande i frågan om man är hälsosam eller inte. Övervikt behöver inte betyda att man äter dåligt.

[HundochKatt]
5/23/16, 10:32 PM
#3

Övervikt behöver inte alltid betyda att man är ohälsosam (men man kan ha ohälsosam vikt), utan det finns fler orsaker än "överätande", "fel kost" som kan orsaka övervikt. Mediciner, sjukdom tex.

Sabinan
5/23/16, 10:35 PM
#4

Ja, jag tror absolut att man kan vara hälsosam och överviktig på samma gång.
Känner till människor som sportar regelbundet och äter hälsosamt men ändå är lite överviktiga.
Jag tror att det är bättre att vara sån än smal, otränad och deppig (då även psykiskt välbefinnande är väldigt viktig för hälsan )

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Zepp
5/23/16, 10:43 PM
#5

Överviktiga lever längre!

Dvs överviktiga och då menar jag inte rejält feta.

http://www.svd.se/smafeta-overlever-smala

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoveUnite]1
5/23/16, 10:43 PM
#6

Om vi tänker övervikt och inte fetma, när man ser på typ biggest looser osv så ja, man kan vara hälsosam och överviktig.

Likadant som man kan vara ohälsosam och smal.

Tror mer det hela handlar om vad man konsumerar, aktivitet och övriga saker som sjukdomar, tobak etc som avgör hälsan. Självklart genetik i vissa fall också.

Annons:
Ghostbuster_99
5/23/16, 10:44 PM
#7

En hälsosam person är inte överviktig- en överviktig person är inte hälsosam…  En överviktig person kan dock vara mindre ohälsosam än en med idealvikt.

tlover
5/23/16, 10:48 PM
#8

 #7 min man var överviktig de första åren vi var ihop, trots det tränade han regelbundet, åt nyttigt, varken rökte, drack eller drogade och hade låg fettprocent. Det är svårt att komma på vad som skulle ha varit ohälsosamt med hans liv förutom möjligen att han kan ha tränat lite för mycket.

Vikt är bara en siffra.

Dessutom så är det hälsosamt att ha lite att ta av om man blir sjuk

l'm back

Ghostbuster_99
5/23/16, 10:52 PM
#9

#8 Definitionen av övervikt är att man väger för mycket. (Pga. fett.) Att ha lite hull att ta av är inte samma sak.

Anonym783
5/23/16, 10:58 PM
#10

Jag röstade ja, beror nog helt på hur man tränar och kost. En normalviktig eller underviktig person kan ju äta onyttigt och knappt träna medan någon som är överviktig kan äta nyttigt och träna lagom

Hakuna Matata.

tlover
5/23/16, 10:59 PM
#11

#9 Definitionen på överviktig är att man har över 25 i BMI. När min man tränade som mest hade han 28 i BMI dvs närmare fetma (30 i BMI) än normalvikt.

Även om man räknar bort övervikt pga muskler så krävs det inte mycket fett för att komma över 25, särskilt om man tränar nog för att bygga muskler men äter för mycket för att gå ner i vikt.

l'm back

Honestyisdead
5/23/16, 11:06 PM
#12

Absolut. Man kan vara övervikt och hälsosam.

[Indii]
5/24/16, 5:01 PM
#13

Ja, det kan man. En kompis till mig var överviktig med säkert 20 kg, men hade ändå bra kondis och välmående tack vare sin sportiga livsstil.

Annons:
Zepp
5/24/16, 5:19 PM
#14

Arnold Swartsenegger var helt klart överviktig, BMI räknat!

Vikt och BMI är väldigt luddiga begrepp!

De säger som regel inte ett skit om din hälsa!

Midjeomfång säger betydligt mer.. speciellt midja kontra längd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Devya]
5/24/16, 6:46 PM
#15

Absolut att  man kan vara överviktig och hälsosam. Det finns ju normalviktiga som är ohälsosamma också.

[Indii]
5/24/16, 10:16 PM
#16

Jag tror att det är mest ohälsosamt att vara som de smala personer som inte lägger på sig kilon och därför tror att de kan äta "vad de vill" och inte bry sig nämnvärt om sin hälsa. På utsidan ser det bra ut, men på insidan kan det nog vara värre ställt, med åderförkalkning o.s.v.

Ghostbuster_99
5/24/16, 10:40 PM
#17

#11 Spelar du pajas eller? Jag syftade på fett i mitt inlägg- vilket jag klargjorde. Övervikt är ett luddigt begrepp. Man bör givetvis inte bygga det på BMI-skalan. Frågan ts ställer är ju totalt ointressant om det handlar om övervikt baserad på BMI. Det förstår du väl ändå själv? Därför förutsätter jag att h*n menar överviktig som att väga för mycket pga. fett.  Om vi nu försöker föra diskussionen framåt… Kan Tess Holliday vara hälsosam? Den frågan är den mest adekvata frågan i sammanhanget eftersom att övervikt kan definieras på olika sätt. Jag svarar bestämt nej på den frågan. Det skulle vara intressant att höra hur ni tänker i frågan särskilt om ni svarar ja.

tlover
5/24/16, 10:49 PM
#18

#17 Nej jag spelar inte pajas gör du? Jag är däremot ts och jag vet vad jag menar, BMI över 25 räknas som övervikt även om man har låg fettprocent. Vettigt kanske det inte är men det är så det är.

Sen även om man har en hel del fett så kan man ha fett med muskler under, träna regelbundet, äta nyttigt och ha jättebra värden på allt man kan räkna. Jag vet inte hur Tess Holliday tränar och äter och hon kan mycket väl vara hälsosam.

Hälsa är mer än en siffra på en våg eller en maskin som räknar fettprocent.

l'm back

[Devya]
5/25/16, 5:05 AM
#19

#17 Man kan ju också  bara ha ett par kilos övervikt och vara hälsosam, om vi nu ska haka upp oss på det. Det beror ju på hur pass mycket övervikt vi talar om också, förstås. Någon som har 30kg övervikt så kanske inte är särskilt hälsosam för övervikt tär på kroppen.

Angående Tess Holliday så vet vi nog alltför lite om hur hon lever för att svara på sådana frågor. Jag tror dock att hon kan ha lite för mycket övervikt för att det ska vara bra för hennes leder.

hankans91
5/25/16, 10:44 AM
#20

Att ha några extra kilo är nog inte farligt direkt. Allting handlar om hur mycket du väger för att svara på den frågan. Många folk  som styrketränar hamnar oftast på klass överviktig enligt bmi. Sen beror ju det mesta på hur du äter man kan vara smal och ohälsosam också.

Annons:
Jaguar_
5/25/16, 12:09 PM
#21

Ja, jag tycker nog att om man är mycket överviktig spelar det nog ingen roll vad man äter eftersom kroppen är överviktig och tar stryk av det. Däremot lagom vikt till kroppslängd och lite över tror jag inte är dåligt. Det hjälper en när man är sjuk och inte äter mycket. Om man är för smal är det inte hälsosamt heller och jag vet hur det är när jag blir sjuk och inte väger mycket. Man går under snabbare. Det är bättre att ha lite att ta av, dock inte övervikt.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

tlover
5/25/16, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 fast övervikt är inte mycket extra för att vara överviktig. Jag är lika nära fetma som normalvikt tex ser jag direkt ohälsosam ut?

l'm back

Jaguar_
5/25/16, 12:42 PM
#23

När jag hör övervikt så ser jag det som övervikt och inte bara lite. Jag tycker inte du ser ohälsosam ut på den bilden. Du är nog nära gränsen till för mycket i min ögonbild, men inte över gränsen. Alla tycker vi ju olika om saken men jag själv skulle nog inte vilja väga mer än vad du gör på bilden och kanske lite mindre. Tycker dock inte du behöver oroa dig. Man ska trivas med sig själv och känna att det är rätt. Inte oroa sig för vad alla andra tycker för alla tycker så olika. Svårt att rätta sig efter 100 olika åsikter liksom. Men du har inget att oroa dig för än tycker jag. Dock om det varit mer vikt så hade jag nog rått till försiktighet, men det är enbart till ditt eget tycke om hur du vill ta det än till mitt. Jag tänker mycket på hälsa och tyvärr i dagens läge om man ser till USA så ser det inte bra ut alls och där över mobbas du om du inte är överviktig. Vilket är extremt sjukt. Men som jag skrev innan så ska man inte vara för smal heller för det är kass. Det vet jag som inte väger mycket och är lång. Jag är glad nu när jag ha lyckats gå upp till 58-60 kg och är 167cm lång. Innan vägde jag 53kg. Du kan ju gissa vad en veckas sjukdom och inget ätande gjorde med min kropp som inte hade något att ta på. Nej, lite ska man ha att ta på.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

tlover
5/25/16, 2:25 PM
#24

#23 Jag är inte orolig över min vikt men jag är överviktig du tänker nog snarare på fetma än övervikt. Vid fetma (BMI 30 eller uppåt) så tror jag det är ovanligt att vara helt hälsosam men det finns säkert nån därute, det finns alltid nån och det  finns säkert många som har fetma och som är hälsosammare än folk som är normalviktiga.

l'm back

Annielle
5/25/16, 2:37 PM
#25

Jag undrar hur du definierar överviktig och hälsosam först och främst?

När jag vet detta kan jag svara 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
5/25/16, 2:46 PM
#26

#25 Jag definierar övervikt som inom vården (25+ i BMI).

Hälsosam är svårare att förklara men att man äter bra (vad bra är varierar från person till person), rör på sig, är inte överstressad och har generellt sett inte sjukdomar, problem eller liknande som beror på livsstil (så tex glasögon eller förkylning räknas inte. Det senare är däremot inte så fast, man kan ju ha fått problem innan man blev hälsosam eller problem som man fått trots att man är hälsosam (tex så kan man få ledvärk av någon ärftlig sjukdom).

Det är mer vad man gör än att man ska komma prickfritt från läkaren och psykologen (ja det psykiska spelar in) för alla har nått "fel" om man letar nog länge.

l'm back

Ghostbuster_99
5/25/16, 2:56 PM
#27

#26 Om du definierar det som i vården saknar frågan totalt diskussionsvärde…

Annons:
Mysisa
5/25/16, 3:15 PM
#28

Jag definierar övervikt som för mycket fett på kroppen. Ett muskelberg är inte överviktigt oavsett vad BMI säger punkt slut.
Att vara hälsosam definierar jag som att man har bra blodvärden, varken för högt eller för lågt blodtryck, varken för högt eller för lågt blodsocker, alla vitaminer och mineraler i balans i kroppen osv.
Äter man rätt och motionerar som man ska men ändå blir överviktig (fet) så är det någonting i kroppen som inte stämmer och då orsakar övervikten, struma tex kan vara en orsak. Då är man alltså inte hälsosam utan bör söka vård.

minavitas.wix.com/kennel

tlover
5/25/16, 3:38 PM
#29

#28 " Då är man alltså inte hälsosam utan bör söka vård."

Jag skulle kalla det såhär " Då är man alltså inte frisk utan bör söka vård."

#27 Att ha något fast att gå efter ser inte jag som något dumt, vården kollar när det gäller övervikt främst på befolkningen i stort, då funkar BMI tex

l'm back

Honestyisdead
5/25/16, 5:32 PM
#30

#28 Övervikt innebär inte att man är fet. Fet är fetma. 

Och inget behöver vara fel på kroppen för att man har lite övervikt samt ett hälsosamt leverne. Vi har alla olika kroppar.

Annielle
5/25/16, 8:26 PM
#31

# 23

Ok, jag har i och för sig lite svårt att tro att man kan bli överviktig (fettövervikt menar jag då) om man gör en massa hälsosamma val gällande kost, motion o.sv. (finns ju de som tror sig leva hälsosamt men i själva verket har dålig koll och inte lever speciellt hälsosamt)och inte har några sjukdomar eller mediciner som leder till övervikten.

Men där emot kan man ju vara normalviktig och extremt ohälsosam så nog är det bättre att vara lite överviktig och relativt hälsosam i så fall.

En av de  farligaste faktorerna är ju om man har mycket fett runt magen eftersom det ökar risken för hjärt och kärlsjukdom väldigt mycket.

Sen som nämnts tidigare, belastningen på leder som blir stor i längden för kroppen,

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
5/25/16, 8:36 PM
#32

Mm.. mm.. mm.. fast undrar om inte frågan är rätt felformulerad,, den borde nog vara , kan man vara normalviktig enligt BMI och ändå hälsosam!?

Grejen är altså fortfarande att de som ligger närmare BMI 30 lever längre och är mindre sjuka än de som ligger på BMI 25!

Det är är nog inte så himla konstigt egentligen.. iomed att vi lever i Sverige.. ett av världens rikaste länder.. vi har lixom råd att äta mat!

I andra länder så är frågan som regel den motsatta.. de har lixom inte alltid råd att äta mat.. det är dyrt och de har inga pengar så där stämmer nog BMI 25 bättre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fransu
5/25/16, 8:43 PM
#33

Jag tror absolut att man kan vara hälsosam och måttligt överviktig. Man äter sunt, rör på sig, har god sömn osv. Men man kanske äter lite för mycket och därför ligger lite i överkant med vikten. Det tror jag inte är farligt, så länge man inte låter vikten ticka på uppåt och övergår i fetma.

Jag tänker att en person som har lätt att lägga på sig och ligger lite i överkant med vikten tänker lite mer på det där med kost och motion till skillnad på någon som är väldigt smal och kan äta vad som helst. Min mamma exempelvis var väldigt smal (mager) när hon var yngre. Hon kunde vräka i sig precis vad som helst, när som helst på dygnet Och hon var ändå smal. Sunt?

En före detta kollega till mig var lite rund, helt klart överviktig men inte fet. Hon tränade flera gånger i veckan och åt bra mat. Men som hon var väl helt enkelt lite för glad i mat så hon lyckades inte komma ner till normalvikt. Men hon mådde bra, hade exempelvis mycket bättre kondition än mig (som är smal) osv. Så enligt min åsikt kan man vara överviktig, men ändå vara hälsosam,

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tlover
5/25/16, 9:13 PM
#34

#31 Jag tror det finns flera sätt man kan ha fettövervikt och ändå leva hälsosamt tex så är jag överviktig eftersom jag var gravid och jag ser det inte som ett dugg konstigt.

Sen så kan man vara hälsosam utan att vara frisk, iallafall om ens sjukdom el funktionshinder inte hindrar en för mycket.

Sen så kan man ju ha varit ohälsosam men numer är hälsosam (och påväg neråt i vikt till och med). Det är ju inte så att man vips blir hälsosam då man kommit ner på BMI 24 eller hur?

l'm back

Annons:
Jaguar_
5/26/16, 9:13 AM
#35

#31 OOOja  jag ha mött en som var extrem med hälsa och sånt. Hon tränade 2 ggr om dagen alla dar i veckan och räknade på maten. Läste någon tidning att det är dåligt att dricka kallt vatten och efter det gick det inte alls att dricka kallt vatten för hon fick ont i magen (vilket hon inte fick innan under det år hon drack detta kalla vatten och njöt från maskin) plus att hon skulle ta med sig kvarg utomlands eftersom de inte hade hälsosam mat där 🤐 Kunde aldrig gå ut på restaurang heller för de hade ingen mat hon kunde äta…. Är detta hälsosamt? Nje inte för kropp eller för sinnet. Man kunde inte se att hon tränade heller på henne eller att hon åt lite. Hon hade liksom att ta av, men det är gener som gör det där. Hon var hälsosam och samtidigt ohälsosam enligt min mening. Tror att min kropp var mer hälsosam än hennes när det gäller hur hon tränade. Eftersom man ska aldrig träna varje dag och absolut inte två gånger om dagen. Kroppen behöver vila.

Det är en fråga om hur man ser på ohälsa. Det finns så många syner om detta och tycken att det är snarare en stor förvirring att ens försöka diskutera i ämnet. Därav lämnar jag tråden efter att ha gett en pytteliten inblick i mitt tänk. 🙂

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annielle
5/26/16, 10:05 AM
#36

34#

Nej, jag ser det inte som som något konstigt att vara överviktig efter graviditet och anser absolut inte att man ska stressa sig med en massa träning och dieter för att komma ner snabbt i vikt som många verkar göra, det är övervikt som har blivit den normala situationen man bär i åratal utan att gå ner som jag anser vara ohälsosamt.

Håller med om att man även kan vara hälsosam utan att vara frisk och självklart blir man inte hälsosam vips bara för att ens Bmi visar 24.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Thotis90
5/26/16, 10:06 AM
#37

Jag svarade ja på frågan då det finns många olika anledningar till att man är överviktigt. Det kan t.ex. bero på graviditet eller sjukdom, inte bara att man har/har haft dåliga levnadsvanor.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annielle
5/26/16, 10:12 AM
#38

# 35

Jag anser verkligen inte att din vän var hälsosam, låter som att hon hade ortorexi, har själv varit som henne tidigare under många år, men man tror ju tyvärr att man är hälsosam just då.

Man kan förvisso träna varje dag utan att det är ohälsosamt, men inte två gånger om dagen och så beror det ju förstås på vad man menar med att träna, att träna väldigt hårt och ensidigt varje dag är ju definitivt inget någon bör göra.

Men träning kan ju vara allt från lugnare simning till, promenader, till tung styrketräning osv.  

Ja, det finns många syner på hälsa och därför kan man nog disskutera ämnet i en evighet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
5/30/16, 11:05 PM
#39

Jag såg just en dokumentär om bantning på kunskapskanalen. Där i slutet (efter att man kommit fram till det uppenbara att dieter* inte funkar) så tog dom upp en hel del forskning om att övervikt inte behöver vara dåligt. Tex så hade överviktiga (BMI 25-30) längre statistisk livslängd än normalviktiga även om skillnaden inte var jättestor. Jag har för mig att jag läst om den studien tidigare men det var kul att få veta att man inte minns helt galet.

I slutet var det också två tjejer som va inom fetma enligt BMI som definitivt var mer vältränad än programledaren (som låg nånstans mellan 25 och 30 i BMI enligt honom själv).

Dom framhävde också att det är viktigare att vara hälsosam (röra på sig, äta hälsosamt etc) än att vara smal.

l'm back

byllan80
5/31/16, 7:21 PM
#40

Det beror på varför man väger mycket anser jag. Väger man mycket pga träning och stor andel muskler på kroppen så är man ju inte överviktig. Men väger man mycket pga för mycket fett på kroppen (som jag själv) då är man ohälsosam. Jag väger för mycket pga en massa kroppsfett  så självklart är inte det hälsosamt. Även om jag äter exemplariskt och även kommit igång med motionen.

Zadeira
5/31/16, 9:05 PM
#41

För många år sedan hade jag en vän som var normalviktig, medan jag låg på övervikt ca 15 kg. Hon åt skräp rent ut sagt, bakade kakor flera dagar i veckan och godis ofta och åt sällan mat. Hon hade dålig hy, problem med blodbrist, vitaminbrist och en hel del som kommer vid dåligt näringsintag, dessutom hade hon knappt någon muskelstyrka och dålig kondis. Jag däremot åt näringsrikt, sällan skräp, hade inga problem med brister, bra blodtryck och blodvärden, hade okej muskelstyrka och ork men åt för mycket mat helt enkelt.

Skulle du tagit prover från oss båda och jämför de skulle du säkerligen gissat på motsatsen eftersom "är man fet måste man leva ohälsosamt"! Vem av oss var egentligen hälsosammast? Vad går man på för att mäta hälsosamheten?

Numera är jag ohälsosam pga diverse sjukdomar och grovt överviktig men jag är väl medveten om det. Jag tror inte viktminskning i sig ökar min "hälsosamhet" för då kan jag lika väl återgå till anorexian och alla är väl överens om att det är ohälsosamt. Det som jag behöver göra är förändra kost, motion och hälsa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: