Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1368 ggr
tlover
4/19/16, 12:44 PM

Orolig domningar i benen

Jag har den senaste dryga månaden haft pirrande ben oc även domningar och svaghetskänsla. Jag tog upp det i början med vårdcentralen då jag ändå ringde dit men fick ingen respons alls (inte ens tex "hur känns det då" eller liknande) så jag har trott att det är något alla kan få och det är helt naturligt.

Nu har det blivit värre, svagheten/domningarna är så svår att jag ibland inte ens kan lyfta min dotter jag har dessutom svårt att sova pga det.

Jag läste på 1177, mest för att lugna mig men då kommer det upp artiklar om att det kan leda till att man blir sittande i rullstol för resten av livet. Jag ringde 1177 och hon rekommenderade mig att kontakta vårdcentralen direkt nästa morgon. Jag har då gjort det men dom ringer inte upp förrän vid tre tiden.

Någon som kan komma med någon lugnande, simpel förklaring till det hela (jag tänkte först i början att det skulle vara järnbrist men hittar inget att det skulle leda till domningar på 1177 men alla har ju olika symptom).

l'm back

Annons:
Sindri
4/19/16, 12:52 PM
#1

Jag får ibland krypningar och pirrningar i benen, mestadels på kvällstid och det  beror på magnesiumbrist. Tar en magnesiumtablett och det går över.

Domningar har jag däremot inte, men det jag tänker på då är cirkulationsbesvär. Vad gör du när du känner av det?
Rör på dig? Stretchar? Masserar?

tlover
4/19/16, 12:56 PM
#2

#1 Jag har ju redan Raynauds vilket definitivt kan räknas som cirkulationsbesvär. Däremot så gick det bättre inatt då jag la fötterna i högläge (eller högt och högt, på en kudde) och det talar ju emot cirkulationsproblem.

Då jag har domningarna så kan jag oftast inte göra så mycket, jag testade att massera men jag tycker det är väldigt obehagligt att massera benen (det gör ju ont), röra på mig går inte då jag då det är som värst stapplar fram, stretcha kan jag testa även om det i vissa situationer blir lite svårt så jag vet inte hur snabbt jag kan testa det.

l'm back

tlover
4/19/16, 1:02 PM
#3

Det hjälpte inte att stretcha mer än lite just då jag stretchade

l'm back

MjauMu
4/19/16, 5:23 PM
#4

Psykiska orsaker var vad de sa till mig även om jag inte tror på det.

Annielle
4/19/16, 6:02 PM
#5

B12-brist?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
4/19/16, 7:28 PM
#6

#5 Med tanke på att jag äter mycket vegetariskt så är det inte alls omöjligt.

Jag fick då en tid på måndag även om sköterskan i telefon inte trodde mig.

l'm back

Annons:
Annielle
4/20/16, 9:10 AM
#7

Ja, inte omöjligt då! Skönt att du fick en tid i alla fall! 🙂

Men hemskt att inte bli tagen på allvar av vården! Usch! 😕

Om du nyligen har slutat/dragit ner på någon medicin kan man även få sådana symptom.

Skulle även kunna få det av att ha börjat med en medicin….

Är du mycket spänd, har ångest,stress? Även det kan ställa till det för jäkligt med kroppen ju! 😕

Hoppas i alla fall att du slipper ha det så något längre tag, jag vet hur det är, verkligen inte kul!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
4/20/16, 10:11 AM
#8

#7 Inte medicin men jag har nyligen slutat amma (förutom mys kanske en gång/dag) efter att ha ammat i mer än ett år och det var bara i början jag var duktig på att ta tillskott (av bland annat B12).

Det är också extremt mycket stress även om jag försöker meditera nog mycket för att det inte ska vara lika stort problem.

l'm back

Annielle
4/20/16, 1:35 PM
#9

Ok, järn är ju också viktigt att kolla, det vill säga Ferritinvärdet och inte bara Hb.

En graviditet tär ju mycket på kroppen och på vitamin/mineralnivåerna så det kan ju mycket väl vara något sådant, men så klart påverkar ju stressen oerhört mycket och är nedbrytande, låter verkligen inte bra att du känner av extremt mycket stress.

Jättebra att du mediterar, men det låter ju som att du kan behöva göra mer än så.

Beroende vad det är för något som är extremt stressande?!? Är det hela grejen med att ta hand om ett litet barn, sova för lite och så?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
4/20/16, 2:31 PM
#10

#9 Delvis är det lite sömn, delvis är det företaget (särskilt deklarationen) och till största del att vi antagligen kommer att göra vår längsta flytt i hela våra liv (tillsammans) och min man ska dessutom då börja studera.

Men vi ( vi är båda stressade så jag skriver vi) försöker ta en dag i taget, meditera mycket och tänka att det som hinns med det hinns med.

l'm back

Annielle
4/20/16, 2:42 PM
#11

Oj, ja allt det på verkar ju så klart mycket!

Låter jättebra att ni i alla fall har en bra inställning och mediterar mycket.

Hoppas att ni tar väl hand om er hälsa i övrigt med kost och motion också, hjälper ju mycket så att man klarar av att hantera stressen bättre och orka mer.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
4/20/16, 5:05 PM
#12

#11 Kostmässigt så äter vi ganska bra träningsmässigt är det sämre pga mina ledproblem men jag försöker då och då.

Men vårdcentralen ringde upp och jag ska få åka in för provtagning imorgon så att provsvar ska finnas till läkartiden, det är bra tycker jag för skulle det tex vara järn eller B12 brist så kan jag få svar direkt

l'm back

Maria
4/20/16, 6:37 PM
#13

#12 Det låter bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
4/27/16, 10:46 PM
#14

Det var inte järnbrist iallafall, B12 och liknande har jag inte fått svar på än

l'm back

OlgaMaria
4/28/16, 8:26 AM
#15

Jag hade liknande en lång tid efter att jag slutat amma min son. Har också restless legs sen länge men detta var annorlunda. De undersökte mig för MS bland annat men hittade inget. Jag fick domningar men även typ ledvärk som flyttade runt i kroppen och gjorde ont typ några timmar på ett ställe innan det släppte. Det har i alla fall försvunnit och jag kopplar det till att jag började äta en hel del kosttillskott. Du kan ju börja med en multivitamin i alla fall. Du kanske inte vill äta lever, men annars är det ju verkligen en superfood med mycket b12 och järn m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
4/28/16, 6:52 PM
#16

Lever är gott, jag äter däremot oftast egenslaktat kött men inälvor är ju inte riktigt vad djur slaktas för så det kan jag tänka mig köpa.

Det var inte B12 brist men jag hade däremot för högt antal antikroppar så jag ska få ta fler tester.

l'm back

Annielle
4/28/16, 8:16 PM
#17

Skönt att de tar dig på allvar och att det finns något med testerna att gå efter i alla fall! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

tlover
5/23/16, 11:18 PM
#18

Jag hade missförstått i #14 det var inte blodbrist men det var lite järnbrist så domningarna berodde antagligen på det.

Nu hittade dom däremot tecken på att inte njurarna fungerar helt 100% så jag ska få ta mer prover. Jag får hoppas att det var något tillfälligt (sånt kan väl variera?) eller i värsta fall att dom hittar det tidigt

l'm back

Tant Grön
5/24/16, 4:33 PM
#19

#18 Har hört att te innehåller oxalsyra och att det inte är bra att dricka mycket om man har njurproblem.

Upp till toppen
Annons: