Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1297 ggr
Duvethon
2016-03-17 23:36

Vad är fel?

Hej!

Jag har mått väldigt dåligt och konstigt de senaste månaderna. Jag har fått magkatarr, är trött, har ont i huvudet (samt ett konstigt tryck i nästan) och ont i nacke och axlar. Magkatarren gav mig hemska kramper och det innebar att jag knappt kunde vara i skolan, men jag fick omeprazol utskrivet vilket gjorde mig bättre. Dock är min mage fortfarande känslig för stress och jag har ett konstant obehag i magen. Ett exempel är att om jag är hemma och stressad så behöver jag nästan springa på toa, vet dock inte om detta är normalt men det är inget jag har ont av, jag tänker mer på att min mage har blivit oerhört känslig på något sätt. (detta beror alltså på att jag stressar och inte att jag ätit något som jag är allergisk mot.)

Dessutom är jag galet stressad och jag vet knappt hur jag ska hantera det längre. Jag är väldigt ambitiös och jag går en tuff linje som innebär att man måste följa många deadlines, vilket gör mig väldigt stressad. Vissa dagar mår jag jättebra och känner att jag är mår bättre psykiskt och fysiskt. Andra dagar mår jag jättedåligt, får vredesutbrott hemma då jag är stressad. Jag tycker det är konstigt att jag skiftar på det sättet.

Har ni någon idé på vad jag kan göra mot mina besvär? Boka tid hos vårdcentralen? Saken är den att jag har så otroligt många symptom och att jag inte riktigt vet vad jag ska börja med. Om jag får någon form av hjälp inom psykiatrin så tror jag att en utredning skulle börjas då jag faktiskt mår dåligt psykiskt, vilket beror på tidiga händelser i mitt liv. Jag vill gärna vänta med detta då jag inte riktigt är redo att ta itu med dessa händelser.

Så… bör jag söka hjälp och hur ska jag gå tillväga?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Zadeira
2016-03-18 14:54
#1

Jag tycker det låter som om det är stress som spökar. Stressen är lite så att den blir självgående, dvs om du i början känner dig stressad psykiskt över ex skola så sätter det  sig i kroppen, som sedan leder till att psyket hamnat i stress pga kroppen. Det hänger liksom ihop.

För mig så har inte VC vården hjälpt ett dugg eftersom de behandlar fysiska symtom men aldrig tar itu med orsaken bakom. Där får man på sin höjd medicin men om det sen visar sig att orsaken även är psykisk så händer inte mer på den fronten. Däremot så kan det vara bra att först kolla på VC så att det inte finns någon annan fysisk underliggande orsak, och behandla den fysiska delen som går. Men stress går inte över av sig själv om man har psykiska problem som ligger och gror. Då är det tyvärr lite av ett måste att ta tag i den delen av sitt mående också. Annars kommer man sällan vidare och till sist kan det vara så att man driver sig själv till en total krasch istället.

Upp till toppen
Annons: