Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 1601 ggr
Majaa12
2016-03-15 20:32

Alltid trött

Har varit trött, varje dag i flera månader. Sover typ 9 timmar varje natt och vaknar inte på natten alls. Ibland är jag så trött att jag får ont i nacken av att hålla upp huvudet när jag är skolan. Klarar inte av att koncentrera mig vilket gör att jag knappt kommer ihåg något från lektionerna. När jag kommer hem måste jag sova minst 20 minuter, då klarar jag inte av att vara vaken alls. Har kollat järnvärdet för några veckor sen och det låg på 126, alltså normalt. Är det någon som vet vad det kan bero på?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annons:
Annielle
2016-03-15 20:41
#1

Har de kollat sköldkörteln och B12 också?

Inget annat som har ändrats med tröttheten? Känner du dig frisk i övrigt och så menar jag?

Var du sjuk eller något annat som hände innan du blev så trött?

Äter du d-vitamintillskott?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-03-15 20:41
#2

Mm kan vara brist på D3.. så gott som alla i det här landet lider av detta just nu!

Testa gärna D3 eller ta ett prov men tar du hög dos så se till först o främst att det är löst i olja och att det även innehåller K2.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Majaa12
2016-03-15 22:42
#3

Var inte sjuk innan, vad jag vet iallafall.. Kollade bara järnvärdet den gången. Kan dom se vad som är fel genom blodprov?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Devya]
2016-03-16 10:15
#4

126 ska ju vara normalt men då jag hade så pass lågt så var jag ständigt trött och eländig. Jag började äta färsk spenat och mera rödbetor och plötsligt var jag inte lika trött mera. Efter att ha kollat upp det, senaste igår, så visade det sig att jag numera har 145 i hb. 

Hur äter du annars då? Det kanske vore på sin plats att äta mera grönsaker om du inte redan gör det?

Majaa12
2016-03-16 15:47
#5

#4 Äter inte så mycket grönsaker. Bor hos mamma och pappa och det är dom som lagar mat. Kan man ta järntabletter eller är det "farligt" när man har normalt?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

[Devya]
2016-03-16 16:44
#6

#5 Jag skulle rekommendera en hel del spenat och rödbetor.  Be dina föräldrar att ta hem lite mera grönsaker, borde inte vara omöjligt. Jag tror nämligen att det är bättre att få det via kosten än via tabletter.

Annons:
trettiotrean
2016-03-16 17:47
#7

Blutsaft är annars bra att dricka. Inte speciellt gott men man vänjer sig vid smaken. Finns o köpa i vanliga affärer.

Annielle
2016-03-16 18:18
#8

Ja, de kan se vad som är fel genom blodprov om det visar t.e.x. för lågt blodvärde, järnvärde, B12-brist eller prover som inte är enligt gränsvärdena när det gäller sköldkörteln.

Men de kan även se på vissa andra prover om något inte är som det ska och då kolla vidare för att förhoppningsvis hitta vad som är fel.

Men allt kan man ju inte se på blodprover tyvärr, finns ju dessutom väldigt många olika orsaker till t.e.x trötthet.

Men om du äter väldigt lite grönsaker så är det ju viktigt att du får i dig mer, dess tu fler olika grönsaker dess tu bättre.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-03-16 21:37
#9

Hallå.. hallå.. D3 någon.. eller TS!

Hur såg ditt senaste 25 (OH)D värde ut?

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4004

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Majaa12
2016-03-16 21:47
#10

(OH)D, vad är det? Vitamin D?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zepp
2016-03-16 21:49
#11

25 (OH) D är ditt D3 värde!

Finns andra värden oxå men detta är det som säger mest.

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=4004

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Majaa12
2016-03-16 21:52
#12

#11 Har ingen aning. Har inte kollat det.. Det enda jag vet är som det ska va är järnvärdet, det var bara det dom kollade (i samband med annat). Får be mamma boka en tid, är det bara att be om det eller måste man göra något annat innan?

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Zepp
2016-03-16 22:17
#13

Grejen är att brist på D3 är vanligt.. så gott som normalt i Norden, speciellt så här i slutet av vintern/början av våren.

En källa till D3 är soljus på huden, den bildas från mitten av Maj till mitten av September.

D3 är ett prohormon som lagras i levern, ingår dels i imunförsvaret, förbrukas således vid förkylningar och annat och ingår i kalciumomsättning och andra rätt viktiga funktioner.

Lever varje vecka/var fjortonde dag samt rätt mycket ägg och fet fisk fyller på förråden.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Majaa12
2016-05-13 23:24
#14

Var och tog blodprov för 3 veckor sen. Några dagar efter ringde dom och ja, jag hade D-vitaminbrist. Fick tabletter utskrivna, 800 mikrogram, som jag har tagit i två veckor och jag märker redan jättestor skillnad! Är inte trött alls, inte ens när jag går upp på morgonen, har inte varit såhär pigg på hur länge som helst.😃

Ska ta dom i 3 månader och efter det ska dom ta ett nytt prov. Vill helst inge ta något mer alls, det gick inte så bra förra gången, men antar att jag måste göra det? :/

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annielle
2016-05-14 09:00
#15

Men gud vad skönt att höra att det var så lättfixat! 🙂

Vad menar du med att det inte gick så bra förra gången? Har du haft D-vitaminbrist och ätit tabletter för det tidigare?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Majaa12
2016-05-14 14:48
#16

#15 Nej, det var blodprovet som inte gick bra, eller mest efteråt. Åkte tillbaka till skolan och hann vara där i en timme, sen fick jag åka tillbaka till vårdcentralen och var kvar där i nästan 4 timmar. Tappade nästan känseln helt i vänster arm, ben och i ansiktet. Det var inget farligt men det var rätt obehagligt i en halvtimme tills det släppte. Så om det är möjligt vill jag helst slippa ta nästa blodprov 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annielle
2016-05-15 10:04
#17

Oj, usch vad läskigt! Visste verkligen inte att något sådant kunde hända av ett blodprov! 😕

Själv har jag "bara" råkat ut för att de inte får något blod och sticker typ tusen gånger i varje arm och ber mig att komma tillbaka nästa dag eftersom det inte gått att få något blod, förutom att det har värkt i minst en vecka efteråt av all "misshandel", men hellre det än det du beskriver….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-05-15 13:07
#18

Tog 800 IE under hela vintern.. och på våren tog jag blodprov.. låg på 52 i 25 (OH) D"

Numera tar jag 2500 IE.. tillsammans med K2!

Gränsen för D-vitaminbrist ligger på 50.

Ideal nivå lär ligga på 125!

Anledningen till att ta K2 tillsamans med K2 är att D3 är aktivt för vår kalciumomsättning, det ökar både upptag och omsättningen.

K2 gör att kalciumet hamnar det är tänkt.. i ben och tänder.

Oandrasidan så om du käkar rätt mycket grönkål varje dag så kan du strunta i K2!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annielle
2016-05-15 19:05
#19

#18 Då låg mitt D-vitamin på optimal nivå när jag testades för ett år sedan eftersom det låg på 124! 🙂

Hade då ätit 2000 Ie under vinterhalvåret under 2 år.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-05-15 19:20
#20

Hur var det med grönkålsintaget per dag? 😈

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Majaa12
2016-05-15 20:01
#21

#17 Visste inte heller att det kunde hända, det gjorde det ju bara ännu läskigare… Var på lektion och det började i handen, trodde att den hade somnat men det gick ju upp i armen, halsen och ansiktet rätt snabbt. Visste inte riktigt vad jag skulle göra heller så jag satt i en kvart innan jag kunde få hjälp😐 Händer det igen vet jag vad det är och att det kommer gå över efter ett tag iallafall🙂

Fick inte veta hur lågt värdet var, men det var ju tillräckligt för att jag skulle bli så trött att jag knappt orkade göra något längre. Det är så skönt nu när det faktiskt har hjälpt. Är det inte tillräckligt ändå efter 3 månader höjer dom väl dosen tror jag 🙂

Mvh Maja  

Medarbetare på Guldhamster iFokus

Annielle
2016-05-16 09:29
#22

# 20 Var frågan till mig?!?

Om det var till mig så fanns det inget grönkål med i bilden över huvud taget! Men i alla fall gröna bladgrönsaker som spenat eller mache´sallad i princip dagligen 🙂

Nu äter jag där emot en D-vitamin som innehåller K-vitamin sedan ca ett halvår tillbaka.

Är mer orolig för min bror som inte kan äta något D-vitamintillskott över huvud taget eftersom han blir jättetrött av tabletterna och inte kan jobba ens då. Märkligt men sant!Han har visserligen inte konstaterad D-vitaminbrist (han har aldrig testat) men det är ju i princip omöjligt att inte ha brist om man inte reser utomlands till soliga länder på vintern och dessutom går in för att tanka sol sommartid i Sverige, men inget av det gör han så….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
2016-05-16 09:33
#23

# 21

Det borde verkligen bara vara en ovanlig reaktion du råkade ut för, troligtvis händer det aldrig igen, men som du säger, händer det igen vet du i alla fall att det går över efter ett tag.

Ja, förstår verkligen att det är skönt att det hjälpte, det är ju så man önskar att det alltid vore när man gick till läkare, att de hittar något som är lättfixat!🙂

Ja, är det inte tillräckligt med D-vitamin måste de ju höja dosen.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Zepp
2016-05-16 20:04
#24

#22

Ja frågan var till dig! 😈

Har testat grönkål.. det duger på sin höjd i soppor.. eller om man är Hallänning.. de lär visst leva på Grönkål. 🤪

Såå, jag tar oxå D3 med K2, samt lägger in en resa till soligare länder på Jul och Påsk.. kan rekommenderas.

Då lider han mest troligt utav grav K2-brist, alternativt hypercalcemi!

Hur mycket grönkål äter han per dag egentligen? 😈

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: