Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1571 ggr
siberlina
3/14/16, 9:33 PM

Kaffe

Dricker 3 koppar kaffe varje morgon,a 1dl kaffepulver,men härromdagen så fi k jag höra av en vännina att det inte alls är bra,det är alldes för mycket och jag är beroende och kaffe är giftigt,,,,,stämmer det verkligen

Annons:
tlover
3/14/16, 9:36 PM
#1

Så lite kaffe (1-3 koppar) har bara visats positivt i studier. Vissa personer är däremot tex känsliga för koffein, har lätt för magsår och liknande vilket såklart inte är bra men kollar man i ett större perspektiv med flera människor så är det bara hälsosamt med måttlig mängd kaffe.

edit: (många studier på te är gjorda på kaffe också)

l'm back

[tk1971]
3/14/16, 9:36 PM
#2

Drick på du bara. Giftigt? I så fall skulle folk droppa som flugor.

Cert
3/14/16, 9:41 PM
#3

Jag dricker tre koppar på morgonen, en på fm och en på em.  Minst.
Bra dagar går jag omkring med en kopp i handen hela dagen 🤐

siberlina
3/14/16, 9:47 PM
#4

Tack alla,hon sa ochså att jag är lika beroende som en alkolist,men jag upplever verklige att jag mår bra av mina 3 koppar kaffe

tlover
3/14/16, 9:49 PM
#5

#4 Beroende kan du säkert vara, det kan man vara av socker, ost, spel, sex och mycket annat också. Det beror på mer än bara ett beroendeframkallande ämne (koffein i detta fall) tex ens genetik.

l'm back

_Fisken
3/14/16, 10:21 PM
#6

Snacket om kaffe har jag läst om i 40 år. Ena gången är det farligt, andra gången är det bra. Likadant med choklad och vin. Skit i allt sånt där o trivs med livet! De verkar inte veta vilken fot de ska stå på!

Annons:
tlover
3/15/16, 3:51 AM
#7

#6 Jag tror att njutning inte tas med i den mängd som det bör. Jag tror att man inte skulle leva längre bara man skulle förneka sig allt som är minsta lilla dåligt.

Sen så kan ju saker vara bra och dåliga samtidigt (tex träning, det kan döda men ändå göra att vi lever längre).

Jag tror att man bara det inte är något som är jättegiftigt ska kolla till hur just en själv reagerar. Tex jag kan låta godis vara i flera dar men min man måste äta allt godis som finns i huset. Han kanske inte ska äta godis (då det triggar) medan jag kan äta det nån gång då och då för njutningens skull.

l'm back

_Fisken
3/15/16, 5:51 AM
#8

Ja, godis o socker är nog det jag skulle kunna  höja en varningens finger för.  Lyssnade på en (avstängd) läkare som berättade om den inflammation som blir i blodådrorna av sockret och att dessa skador gjorde att det byggdes upp plack(fett?) inuti kärlen som sen ledde till hjärt/kärl sjukdomar. Läkaren var upprörd över hur etablissemanget drogar maten med socker bara för vi ska gilla smaken bättre. I och med denna ståndpunkt blev han också senare avstängd.
Nu berättar jag detta ur mitt diffusa minne. Nån annan vet säkert mer.

Ria74
3/16/16, 1:09 PM
#9

Hade kaffe varit giftigt hade jag varit död nu, har druckit minst 8-10 koppar kaffe varje dag sen jag var väldigt ung. Drick du dina 3 koppar utan att oroa dig.

Sen om man är beroende eller inte är en annan fråga. När jag var gravid drack jag inte en droppe kaffe på 9 månader och mådde lika bra utan som jag gör nu när jag dricker igen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

VästkustFia
3/17/16, 11:55 PM
#10

Jag är som #9, dricker väldigt mycket kaffe, började tidigt, och har aldrig mått dåligt av det. 

Flera jag känner får ont i magen och sömnproblem av en enda kopp och de gör förstås bäst i att låta bli.  Kanske hör din väninna till den kategorin eller så har hon bara hälsonoja. Men så länge man mår bra ser jag ingen anledning alls att undvika kaffe.

siberlina
3/18/16, 8:13 AM
#11

Hon är ganska överviktig,äter nog ganska mycket godis,så speciellt hälsosam är hon inte

Zadeira
3/18/16, 2:45 PM
#12

Vad man ska tänka på är att man kan vara känslig för kaffe och koffein. Men då hade du antagligen märkt det redan på en krånglande mage, problem med sömn osv.

Ett par år drack jag minst en liter kaffe om dagen, gärna två liter. Svart. Jag hade inga symtom alls av det så jag tänker att då har det inte varit dåligt för mig. Beroende kan man bli, men ett beroende av något som inte är farligt i normala mängder anser jag inte vara negativt. Hellre beoroende av kaffe än av droger eller spelande.

siberlina
3/18/16, 9:14 PM
#13

Ja. 12 ,,,,helt rätt hellre bero ende av kaffe…..är 90% NYKTERIST

Annons:
OlgaMaria
3/19/16, 12:00 PM
Annielle
3/20/16, 11:01 AM
#15

Självklart finns det värre beroenden, men nog tror jag att det kan vara ett beroende för vissa med tanke på att en del får svåra besvär i en hel månad (i vissa fall mer) när de slutar med kaffe.

Dåligt med kaffe eller ej, det finns nog lika mycket skrivet om det som är skadligt som det finns bra, så där får man väl göra en egen bedömning.

MEN,de hör ju till ett av de mest besprutade "livsmedel" man kan få i sig, så väljer man att dricka kaffe ska man ju i alla fall välja ekologiskt.

Sen finns det ju en hel del personer som inte vet att en del hälsoproblem de har är orsakade av kaffet/koffeinet , speciellt om de ha druckit kaffe länge.

Har läst om flera som bland annat har dragits med mycket värk i kroppen , men som efter att ha slutat med kaffe blivit av med värk blivit väldigt förvånade och glada så klart.

Även de med sömnproblem som inte trott att en kopp kaffe på morgonen skulle kunna störa sömnen men som sedan har slutat med den enda koppen och fått bättre sömn.

Ja, för att inte tala om problem med ångest…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

siberlina
3/20/16, 11:24 AM
#16

Jag upplever mig som gladare med kaffe

Upp till toppen
Annons: