Annons:
Etikettvikt
Läst 2901 ggr
rayn
2/23/16, 6:18 PM

Viktökning och depressionsmedicin

Började äta mirtazapin samt vanlig melatonin för en och en halv vecka sedan för att främst kunna sova bättre men också för att dämpa min depression lite. Läste igenom bipacksedeln  och misstänker att jag fått en rad oönskade bivärkningar, bla muntorrhet, trötthet och viktuppgång. 

Jag har läst om folk som fått en större aptit och ökat i vikt, men jag trodde inte att jag skulle gå upp 3kg på en och en halv vecka. Jag kan medge att jag ätit väldigt onyttigt och har svårt att bli mätt, och jag missade två träningar förra veckan, men det är ändå väldigt mycket för mig att gå upp på en så kort stund. Vanligtvis går jag upp några hundra gram i veckan om jag inte anstränger mig så mycket med hur jag äter och tränar. Har även problem med hur min kropp ser ut och mår ibland rent ut illa över mitt utseende. 

Tränar ca 5ggr i veckan, mest styrketräning och går varje skoldag (3-4 dagar i veckan) 1km till tågstationen, 1km från tågstationen i min studiestad till min skola och sedan tillbaka, får skjuts från hem från tågstationen kanske en dag i veckan, så tycker det borde räcka till annat. 

I söndags då jag var på bodypump kände jag mig  väldigt svag genom hela programmet och vågade inte ha lika mycket vikter på som vanligt. Hade tidigare på dagen gått på en kanske 4 kilometers promenad, men det brukar inte annors påverka min ork om jag gör något på dagen. 

Har också ett rejält sockerberoende som jag borde ta tag i men det är svårt då jag bor med min pojkvän som ibland vill äta något gott och jag kan ju inte låta bli. När vi lagar mat hemma kan det vara att jag inte orkar fixa grönsaker till eftersom han inte tycker om dem, men då jag bodde hemma ännu bestod åtminstone 50% av maten av grönt. Jag äter trots det grönt tex äppel till frukost och mellanmål när jag åker tåg och sånt, men på sistone har jag funnit mig själv ätande tex chokladkex och liknande därtill. Jag skäms men får inte mig själv att sluta äta sådana onyttigheter. 

Det hela känns så mycket värre då jag för ett år sedan ordentligt  började äta bra och räkna kalorier och gick ner lite mera än 5kg och nu väger jag 15kg mera än jag gjorde då. Tycker det inte alls 83kg är bra för en 19 åring och hoppas ibland att jag skulle få en ätstörning så jag kunde gå ner en massa i vikt, fast jag vet att det är fel.  

Borde jag prata med min läkare om att sluta eller byta medicin eller borde jag hitta ett annat sätt att kontrollera mitt ätande och motionerande? Trodde att jag skulle värdera min mentala hälsa mera än min vikt, men det tycks inte så. Vill såklart se om medicinen skulle hjälpa än stund ännu.

Förlåt nu blev det väldigt långt…

Annons:
Sundaychild
2/23/16, 6:47 PM
#1

Min första reaktion när jag läser inlägget är att jag undrar om du verkligen behöver medicinen? Du skriver att du främst tar den för att sova bättre, men har du provat med bara melatonin, eller satte du in den andra medicinen samtidigt? Jag får en känsla av att medicinen är insatt utan att du nu egentligen vet om du behöver den eller ej, kanske jag missförstod?

Jag själv har kämpat med vikten i hela mitt liv, när jag var i tonåren vägde jag väl ungefär som du gör nu (idag väger jag ännu lite mera…), så jo, jag förstår dej. Och det har inte varit kul alla gånger, men det är bara så att vi är alla olika. Visst kan man försöka dra ner på onyttigheter, men jag tror ärligt talat inte att jag skulle bli "smal" fastän jag skulle lämna bort alla sötsaker. Har testat alla världens dieter, och kilona kommer alltid tillbaka.

Men idag orkar jag inte göra så stort problem av det längre. Visst, hälsomässigt skulle det vara bra att bli av med en 15-20 kg, men psykiskt spelar det ingen roll. 

Vad är det jag försöker säga här egentligen… tja, om vikten spelar en så stor roll i ditt liv och för din mentala hälsa, som jag uppfattar det, så kanske medicin som får deh att gå upp i vikt inte är den rätta lösningen. Och försök arbeta själv på att acceptera att du inte är trådsmal. Att önska sig ätstörningar visar bara på hur sjukt samhälle vi lever i. Du är så mycket annat än din vikt!!

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

rayn
2/23/16, 8:46 PM
#2

#1 Tar den främst som depressionsmedicin, men den skulle även hjälpa mig att somna. Men ska ta en telefontid till läkaren snart och se om jag skulle kunna byta, för tycker jag bara blir mera deprimerad av den. Melatoninet har dock funkat bra.

Jag förstår innerst inne att jag är mera än min vikt, men ja, det känns inte alltid så bra att jag inte klär mig väl i de flesta kläderna jag kunde ha på mig för ett år sedan? Egentligen vill jag ju må bra i hur jag ser ut och väger, det är ju ingen annan som stör sig på det men ändå kan jag må så dåligt av det. 

Men tack för att påminna mig, ska verkligen försöka jobba på mitt självförtroende lite grann. :)

sali
2/23/16, 10:10 PM
#3

Min första tanke är att du inte skulle få så pass ökat sug så pass fort att du går upp 3 kg på 1,5 vecka, som jag förstått det med viktuppgång som biverkan nlir det större sug ju högre dos man har, det kanske bara är de där uteblivna träningspassen och att du äter mycket sött som slog sig samman. Biverkningar brukar allt som oftast vara övergående så jag tycker prova iaf 6-8 veckor sen när man börjar med antideppresiv medicin nrukar man så gott som alltid få ännu djupare depression de första 6-8 veckorna innan det sakta börjar vända till det bättre när kroppen vant sig vid ämnet och börjat ta upp det och reparera signalsubstanserna.

rayn
2/23/16, 10:34 PM
#4

#3 nej ja vet att det borde gå över om någon vecka, eller hoppas så i alla fall. Kanske jag ändå låter det vara tills nästa läkartid. 

Men tips på att bli av med sötsuget skulle jag gärna ta emot, mitt vanliga att tugga tuggummi biter inte lika bra som förr :s

[Indii]
2/23/16, 10:40 PM
#5

Jag har två personer i min bekantskapskrets som tar Mitrazapin. Båda har fått ökad aptit. Men, det handlar nog mycket om att man måste lära sig att stå emot suget, eller att sätta upp ramar för vad och hur mycket man kan äta. För när min ena bekant har gått upp alldeles för mycket i vikt de senaste åren, så har den andra gjort precis det, och bara gått upp några enstaka kilon. Så, en viktökning behöver inte komma per automatik med denna medicin.

Annielle
2/24/16, 6:20 PM
#6

Man binder ofta mycket vätska i kroppen och går upp i vikt pga det också av Mirtazapin, ätit den själv och det var pga vätskan jag var tvungen att sluta med den bland annat (fingrarna svullnade upp och gjorde ont så att jag hade svårt att använda fingrarna)

Förstår inte varför du började med melatonin samtidigt då mirtazapinen i sig ger mycket bättre sömn.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Skitgalen
2/24/16, 6:42 PM
#7

Tänkte precis skriva ett eget inlägg om samma problem. 

Men det jag undrar är vad är det som gör att man går upp i vikt? För jag har inga problem med min aptit o inte heller att det binder vätska, vad jag känner iaf.

Annielle
2/24/16, 7:05 PM
#8

# 7

Märkligt att du har gått upp i vikt av den om du inte fått mer aptit/ ändrat ditt sätt att äta…..

Men är ju inte säkert att du märkt av att du binder vätska, behöver ju inte vara lika tydligt för alla, blev även svullen runt ögonen pga vätska kan nämnas.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2/24/16, 7:14 PM
#9

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
2/24/16, 7:24 PM
#10

Nu nämndes ju inte just mirtazapin i den artikeln och på fass kan man läsa att viktuppgång är en mycket vanlig biverkning av just den medicinen (känner personligen ingen som inte har gått upp en hel del på den) och själv har jag svårt för att gå upp i vikt, mirtazapin är den enda medicin jag någonsin har gått upp i vikt av och det snabbt dessutom, 7 kilo på halva lägsta dosen på ett par månader 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

rayn
2/24/16, 9:32 PM
#11

#6 melatoninet gör det lättare för mig att somna, prövade att bara ta mirtazapin nu två kvällar i rad, och måste säga att det inte hjälper mig att somna lika bra som melatoninet :s 

Men är det månne då att det samlas så mycket vätska som sedan gör att jag fort blir väldigt utmattad också? Har efter mina senaste träningspass kommit hem riktigt skakig och slut, grät även igår bara för att jag kände mig så svag… då var det ett väldigt lätt pass

Annielle
2/24/16, 9:46 PM
#12

Ok, vad synd att mirtazapinet inte fungerar så bra för sömnen för dig då! 😕

Jag vet inte om det är vätskan som samlas som gör en sådan, men jag var så i början också och skulle kunna ha legat i sängen hela dagarna om jag inte hade kämpat emot de första veckorna.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
2/25/16, 11:56 AM
#13

Jag hade inte plågat mig mer med mirtazapinet om jag var du. Ett tips mot sötsug är att dricka en pressad citron med vatten istället. Det brukar ta bort det värsta suget för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Maria
2/25/16, 12:09 PM
#14

Vatten med en skvätt äppelcidervinäger kan funka också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maleficum
2/25/16, 9:45 PM
#15

Äta mer gröna grönsaker, de innehåller thylakoider som minskar bla sötsuget och ger bättre mättnadskänsla och kan underlätta viktnedgång. Tex räcker 100g spenat om dagen för att få tillräckligt med thylakoider. Broccolli, ärtor, purjolök och (främst mörkare grön) sallad funkar också. Har man svårt att få i sig grönsaker så finns det som kosttillskott också.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: