Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 2046 ggr
maja098
2016-02-21 01:55

Slippa drömma mardrömmar

Finns det något man kan göra för att inte drömma mardrömmar? Har drömt så hemska drömmar med människor som jagar mig och försöker döda mig genom hela drömmarna.. Är jättetrött men kan inte sova, har ångest och gråter bara för att jag är så rädd att jag ska drömma inatt igen. Vill vara vaken hela natten men det går inte.. Snälla, finns det någon som kan hjälpa? Vad ska jag göra? :(

Annons:
Hoseok
2016-02-21 02:00
#1

Det handlar väl om att försöka hitta roten till varför man drömmer mardrömmar. Alla människor har mardrömmar och som jag förstått det så är det bara mardrömmar de flesta kommer ihåg, det är svårare att komma ihåg lättsamma drömmar ju äldre man blir (har ingen statistik på detta så någon får mer än gärna rätta mig och visa faktan).

Om mardrömmar blir ett problem så är det nog för att man är stressad, mår dåligt eller annat. Om du funderar på det, kan du komma på vad anledningen kan vara? Sen tror jag också att man drömmer mardrömmar för att man innan man sover Tänker att man ska göra det, om du förstår hur jag menar. Det blir en ond cirkel.

[Nirvana-music]
2016-02-21 02:01
#2

Förlåt om jag inte ger någon hjälp till dig, men jag har samma problem också, drömmer i princip alltid att någon jagar mig eller att någon närstående dör och det är verkligen jätte jobbiga drömmar, därför har jag svårt att somna för vill inte drömma drömmar om att någon i familjen dör.

maja098
2016-02-21 02:06
#3

Jag vet inte vad det beror på.. Blir jagad av flera som försöker döda mig, ingen bryr sig och det slutar med att jag dör eller vaknar… Vad ska man tänka? Orkar inte vara vaken längre men vågar inte somna :(

Hoseok
2016-02-21 03:33
#4

Vad brukar du tänka på när du lägger dig och blundar?

NiklasTyreso
2016-02-21 16:43
#5

Vi drömmer oftare mardrömmar än kul drömmar för människor som drömt mardrömmar har varit bättre än andra på att överleva och föra sina gener vidare än andra rent evolutionärt. Människan behöver djup sömn men är totalt hjälplös om något händer när man har djupsömn. Om stenålderns människor riskerade att rövare eller björnar försökte ta sig in i hyddan när de sov, då var det bra om de vaknade av en mardröm så de genast var försvarsanställda och kunde döda inkräktaren. Folk som tog en halvtimme på sig att vakna hann bli dödade innan de ens satt sig upp. I en farlig värld är bra att vakna försvarsanställda. Vi människor behöver djupsömnen för att vara mentalt skärpta, men vid djupsömnen sker REM-sömnen när man drömmer som mest. För att må bra och vara mentalt skärpt på dagarna får man acceptera en och annan mardröm. Den som slarvar med sömnen av rädsla för mardrömmar kommer bli tröttare än de flesta och när väl personen somnar passar kroppen oftare på att gå ner i välbehövlig djupsömn och då kommer mardrömmarna oftare. Man kan skriva ner sina mardrömmar för att minska rädslan för dem. Gör man det under några månader upptäcker man att javisstja nu upprepar sig mardrömmarna och det man känner igen och är välbekant med det känns inte lika skrämmande. Mardrömmar ökar av stress, ångest och dåligt känslomässigt mående. Man ska försöka skapa ett liv och leva så att man mår bra, känner sig glad och tryggt kan somna till långa timmar med skön sömn, även om man ibland ändå alltid kommer drömma mardrömmar. Mardrömmarna ärvde vi från förfäderna som överlevde bättre genom att vakna försvarsanställda.

Upp till toppen
Annons: