Annons:
Etikettallergier
Läst 2807 ggr
Mysan_
2016-01-03 08:32

Allergisk mot tvål?

Hej, Jag tvättar händerna med tvål, och det har gjort att mina händer blir alldeles illröda och svider och bränner som jag vet inte vad, men det gör faktiskt väldigt ont. Dom är även väldigt torra och har fått små sprickor. Det kan svida fastän jag inte har använt tvål på en stund också, men dock inte lika mycket. Låter det som jag är allergisk mot tvål? Vad ska jag göra åt det i så fall? Tack!

Annons:
Maria
2016-01-03 08:53
#1

Det låter snarare som att du kanske tvättar händerna för mycket än allergi mot tvål.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mysan_
2016-01-03 08:56
#2

Jag gör det efter toabesök, och jag går inte på toaletten så ofta. Ibland innan maten också, eller innan jag bakar/lagar mat.

Maria
2016-01-03 08:57
#3

OK, det verkar ju vara ganska normalt. Har du någon bra kräm att smörja dig med?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mysan_
2016-01-03 09:00
#4

Nej, jag har provat en kräm, men den hjälpte inget. Det var någon med en norsk flagga på förpackningen, minns inte vad den heter.

Annielle
2016-01-03 11:27
#5

Jag skulle byta till en naturlig oparfymerad olivtvål och sedan smörja med en handkräm i från t.e.x. weleda, deras pomegranate handcream tycker jag är bra.

Är inte speciellt ovanligt att "vanliga" tvålar som oftast innehåller det hudirriterande ämnet sodium laureth sulfate (SLS) gör händerna torra och irriterade.

Jag tar alltid med mg en annan tvål när jag är bortrest eftersom jag reagerar som du gör annars.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mysan_
2016-01-03 11:46
#6

Tack för tipset, ska försöka få tag på det. Det står att det är mild tvål, men man vet ju aldrig.

Annons:
Annielle
2016-01-03 20:12
#7

Det ska nog inte vara så svårt att hitta, den simplaste och billigaste olivtvålen kan du hitta på Indiska (fast tvål alltså) och Weledas handkrämer finns på Kicks, Åhlen´s och i princip varenda hälsokostaffär.

Apotea ligger i regel billigast och är ju fraktfritt 🙂

http://www.apotea.se/weleda-pomegranate-hand-cream-50-ml

Mild kan det stå på nästan vad som helst utan att det är det tyvärr, tråkigt men sant!😕

Lycka till med händerna!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Mysan_
2016-01-03 20:23
#8

Tack så mycket! 🙂

SegerSims
2016-01-04 14:40
#9

Det är inte så att dina händer behövs smörjas in? Eftersom du nämner torra med sprickor?

smellcaramell
2016-01-04 15:59
#10

min bror blev likadan för att han var torr (duschade ofta i och med att han tränade uppemot 13 pass/vecka i perioder och svettas hur mycket som helst). Han blev så torr att han skrek när man smörjde in för det gjorde ont, men det var ett "nödvändigt ont" eftersom att det var insmörjning som behövdes för att han skulle slippa vara röd, irriterad och få utslag.

Tant Grön
2016-01-04 17:22
#11

Bivaxsalva vore nog det bästa för dig. Man kan göra själv. Smält bivax i vattenbad och blanda i olja. En blandning av olivolja och rapsolja är bra. Den är läkande och hindrar huden från att torka ut.

Mysan_
2016-01-05 13:39
#12

Jag har köpt en ny tvål + handkräm nu, blev rekommenderad av apoteket. Tycker dock att tvålen luktar lite 'illa', dock är jag väldigt känslig för olika lukter men det känns inte så bra… 😐

vallhund
2016-01-06 12:31
#13

Sluta tvätta händerna i varmt vatten!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
vallhund
2016-01-06 13:11
#14

Smörj in händerna med salava/kräm som innehåller karbamid

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zadeira
2016-01-06 14:19
#15

Det finns även något som heter Duscholja man kan använda, väldigt bra om man har torr hud och tvättar händer/kropp ofta. Den torkar inte ut på samma sätt som tvål.

Annielle
2016-01-06 14:39
#16

Tänk även på att händerna ska vara lite fuktiga/lätt våta innan du smörjer in dem för att den ska kunna återfukta och gå in i huden på bästa sätt, dessutom behövs inte lika mycket av handkrämen då 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[loveisall]
2016-01-12 19:09
#17

Det kom ju fram för ett antal år sedan att det finns ett ämne i vissa tvålar som orsakar eksem, men jag minns inte vad det ämnet hette.  Men min killes dotter fick eksem av tvål och då bytte vi till LACTACYD och det hjälpte direkt.

Namiko
2016-01-12 22:16
#18

Jag vill tipsa dig om att smörja in händerna med olivolja. Sitt och massera in oljan i huden under några minuter och torka sedan bort överflödet med papper. En gång per dag gör under för torra händer.

Tvätta händerna med en mild, oparfymerad tvål och undvik varmt vatten så gott det går.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Vixxen
2016-01-16 21:04
#19

Är det vanlig tvål (fast form) du reagerar mot?

smellcaramell
2016-01-16 22:07
#20

låter som typisk "torrhet" eller vad man ska kalla det som många drabbas av när det blir kyligt ute. Skydda händerna med vantar när du är ute, smör in med fet kräm så ofta du kan och drick mycket vatten. Min lillebror var likadan fast på ljumskarna när han var mindre (en blandning av att han duschade ofta, uppemot 15 gånger i veckan, aldrig smörjde in sig och dessutom ofta var ute där det var kallt och ibland även blev blöt/fuktig då. Det enda man kan göra är att smörja, smörja, smörja! Det gör förmodligen j*vligt ont i början eftersom huden är torr men i längden blir det bättre.

Annons:
vallhund
2016-01-17 12:10
#21

Lanolin som ofta förekommer i fast tvål är det många som är allergiska mot, brukar sammanfalla med allergi mot ullprodukter.

Om man tvättar sig med fettlösande tvål o varmt vatten så tar man bort hudens skyddande fetthinna.

Smörjer man i sig med feta eller oljerika produkter så hämmas hudens förmåga att själv bilda sig en skyddande fetthinna, det blir till en ond cirkel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tant Grön
2016-01-17 12:18
#22

Jag skulle aldrig klara mig utan min bivaxsalva. Har använt den i flera år också på läpparna. Förr när jag använde lypsyl fick jag hålla på och smörja hela tiden. Samma sak med handkräm. Men nu brukar det räcka med en eller två gånger/dag. Samma med händerna, ca två ggr/dag.

Upp till toppen
Annons: