Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 2597 ggr
Fridaaaa
12/29/15, 11:32 AM

Hälsosam frukost

Vad kan man äta för bra/nyttig/hälsosam frukost?

Glutenfritt och laktosfritt är dock måste.
Äter dessvärre inte kvarg eller havregrynsgröt!

Nu blir det fil med banan i eller glutenfria knäckebröd med pålägg (ägg, skinka, ost, makrill). Smoothie enstaka gånger (men vill helst ha något att tugga med inte bara dricka) 

Vill variera mer :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Talidass
12/29/15, 11:38 AM
#1

Chiapudding och chiagröt ska vara gott, har dock inte testat än :)

fiafia89
12/29/15, 3:14 PM
#2

Omelett, skinka m äggröra, bananpannkaka…eller vanlig mat ;)

Fridaaaa
12/29/15, 3:15 PM
#3

#2 Omelette äter jag till lunch ibland  🙂👍
"vanlig mat" vad syftar du till vanlig mat?
Kan inte äta så mycket till frukost, så middag/lunch till frukost fungerar inte riktigt för mig. 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Indii]
12/29/15, 10:06 PM
#4

Keso med nötter,  frukt, bär etc.

tlover
12/30/15, 10:42 PM
#5

Nån annan gröt? Min favorit är bovetegröt, det kokar jag en stor sats och värmer på då jag ska äta så att det går snabbare. Komplettera med laktosfri mjölk/växtmjölk och bär eller frukt för att få i mer nyttigheter, ev frön/nötter också (allt efter hur mycket du vill/orkar äta).

Har du testat olika "topping" på havregrynsgröten? Förr avskydde jag havregrynsgröt men nu äter jag det varje frukost med rårörda lingon eller hemmagjord lingonsylt (köpe lingonsylt är alldeles för söt, huvvaligen)

l'm back

Fridaaaa
12/30/15, 11:42 PM
#6

#5 provat flertalet glutenfria men inte funnit någon god :( Avskyr konsistensen på havregrynsgröt :( och smaken. Testat båse mrd bär och äppelmos men hjälper inte tyvärr.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
12/31/15, 9:25 AM
#7

#6 har du testat olika slags havregryn och nötter/frön i?

Vår frukostgröt har inte så krämig konsistens (som inte jag heller gillar) utan mer tuggmotstånd (vi använder frön och fiberhavregryn). Hur man kokar spelar också roll

l'm back

Fridaaaa
12/31/15, 10:50 AM
#8

#7 Glutenfri och vanlig havregryn.
Nötter & fröer har jag inte testat i men gillar inte det i kombo med gröt och sånt 🙂 Men gillar som sagt varken smak eller konsistens, aldrig gjort tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michiis
12/31/15, 11:54 AM
#9

Gillar du smoothies? :) Det kör jag mycket på, bara blanda de man själv tycker om, finns massor av recept på nätet. Jag har svårt att få i mig frukost på morgonen men smoothies är lätt och går alltid ner och beroende på vad man har i kan de bli väldigt nyttiga. Namnam 😃

// Michis

Fridaaaa
12/31/15, 11:57 AM
#10

#9 Se #0 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michiis
12/31/15, 12:11 PM
#11

#10 ojsan hoppsan! Läste för snabbt 😊

// Michis

tlover
12/31/15, 12:11 PM
#12

#8 Ja du tål kanske inte fiberhavregryn? (fibrerna är från vete om jag förstått det rätt) Det har vi hemma och det blir mycket bättre. Men var det smaken så hjälps det ju inte (om inte du tillsätter nått som smakar bra med gröten).

l'm back

Fridaaaa
12/31/15, 12:23 PM
#13

#11 Hehe lätt hänt!

#12 Nja det fungerar sådär tyvärr numera. Ja jag har testat både bär och äppelmos, det enda jag gillar i kombo med gröt dessvärre :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Túrwen]
1/1/16, 6:09 PM
#14

Laktosfri yoghurt/fil med hemmagjord müsli kanske? Tycker oftast att det blir godare om man gör själv! 

Bananpannkaka - Banan, ägg, någon msk mandel/kokosmjöl och så steker man det i smör eller olja. Topping helt efter vad man tycker är gott, jag brukar ha vaniljkvarg och kokosflingor men det är smaksak!

Fridaaaa
1/1/16, 6:11 PM
#15

#14 Hur gör man egen? =)
Bananpannkaka fixar jag dessvärre pga smaken :( (sitter i sedan jag var liten, och går verkligen inte bort! )

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
1/6/16, 3:15 AM
#16

Ägg i olika utförande, avocado med lite citronsaft på, grönsaker (gör lite som plockmat, blir ganska roligt att äta då också), fruktsallad med nötter, havregryn och lite yoghurt (går ju med laktosfri om det är laktosen som är problemet), knäckebröd, blåbärsgröt, havregrynsgröt smaksatt med kokos/kakao/andra bär/krossade hasselnötter eller hasselnötsmjöl, kokosplättar, bananplättar.. den här listan kan visst göras rätt lång märker jag.. 😛

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
1/6/16, 10:03 AM
#17

#16 Äter som sagt inte havregrynsgröt.
Och måste ha glutenfritt.
Äter som sagt redan knäckebröd och ägg 👍
Grönsaker var smart men äter bara gurka, sallad och majs, håller man sig inte mätt på så länge 😕

Äter tyvärr inte bananplättar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/6/16, 10:06 AM
#18

#17 kokosplättar då? Jag tror jag har ett glutenfritt recept men jag kan inte lova

l'm back

Fridaaaa
1/6/16, 10:09 AM
#19

#18 Aldrig smakat så vågar inte svara på det. Inte förtjust i kokos men kan alltid testa 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
1/6/16, 10:18 AM
#20

#17 Grönsakerna är ju tillsammans med annat man äter, håller mig inte heller mätt på bara grönsaker till frukost. Men har alltid lite grönsaker bredvid om jag äter smörgås, ägg och/eller avocado.

Kokosplättar kan du göra som vanliga plättar, men du byter ut vetemjölet mot kokosmjöl, går att byta ut en del också mot något nötmjöl om man vill ha annan smak än enbart kokos. Kokosplättarna görs med fördel med grädde istället för mjölk, alternativt gräddmjölk/lantmjölk.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Fridaaaa
1/6/16, 10:20 AM
#21

#20 Grädde blir för fett så mjölk är bättre :) Får be sambon kolla efter kokosmjöl, finns det i små förpackningar? =)
Nja jag är inte så glad för att äta grönsaker till knäckebröd t.ex för mig är det mer till lunch eller middag :) Men sån är jag hehe.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Carrosh
1/6/16, 12:43 PM
#22

#21 Har du mixer eller stavmixer? Då kan du göra kokosmjöl själv. Bara att köra kokosflingor tills det blir som ett fluffigt pulver. Billigare än att köpa färdigt (kostar upp till tredubbla priset oftast).

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
1/6/16, 12:47 PM
#23

Mitt recept på kokosplättar är annorlunda, då är det kokosmjölken som används och bovetemjöl (och var det rismjöl?) som mjöl.

l'm back

Carrosh
1/6/16, 12:55 PM
#24

#23 Lät riktigt spännande! Har du receptet? Vore intressant att prova!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

tlover
1/6/16, 12:56 PM
#25

Jag ska se om jag hittar det

l'm back

Fridaaaa
1/6/16, 9:03 PM
#26

#22 Nej tyvärr äger jag inte det :(

#23 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/6/16, 9:42 PM
#27

Det var visst amerikanska pannkakor men det kanske inte gör nått. Jag hade fel ang bovetemjölet med men det går säkert att byta. Mjölen kan man nog allmänt experimentera sig till.

Amerikanska pannkakor m kokosmjölk 2 port

1½ dl mjölmix (går säkert att byta mot tex bovetemjöl)
1/4dl havremjöl (mixade havregryn)
3/4dl rismjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 msk socker (kan uteslutas)
1 ägg
2 dl kokosmjölk
½ dl vatten
matfett att steka i

  • Blanda de torra ingredienserna

  • Vispa ägget och blanda i kokosmjölk och vatten

  • Rör ner ägg/mjölk blandningen i de torra ingredienserna. Det är enklast om du rör ner ungefär hälften först, då får du en jämnare smet.

  • Stek pannkakor ca 10 cm i diameter tills gyllenbruna.

  • Ska serveras med lönnsirap men då vi aldrig har det hemma serverar vi till frukt och/eller bär istället.

l'm back

Annons:
Carrosh
1/7/16, 8:36 AM
#28

Lät ju rätt spännande! Kan tänka mig att de är rätt mättande med havregrynen! Och lite "mjukare" kokossmak med kokosmjölk istället för flingorna. Måste testa detta!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Túrwen]
1/7/16, 9:15 AM
#29

Vad gäller egen musli som jag talade om tidigare är det lättare för dig som är kinkigare i maten (som du själv sagt) kan ta sådant som du tycker om. Jag som inte äter spannmål pga IBS och veteallergi brukar köra på denna; 

http://www.tasteline.com/Recept/Detoxmusli

Du kan ju lägga i vad du vill egentligen men rostningsprocessen är den samma :)

Fridaaaa
1/7/16, 9:37 AM
#30

#29 Tack! :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: