Annons:
Etikettvikt
Läst 1290 ggr
Anonym783
12/23/15, 2:30 PM

Hon äter inte

Hejsan. Min mamma började på 5:2 dieten för ungefär ett år sedan. Två dagar i veckan åt hon alltså ingenting, Max en kopp kaffe och lite vatten. Hon har förlorat jättemycket vikt, men nu börjar jag bli orolig. Näringsbristen gör att hon blir lättretligare, och hon blir sur när man tar upp det och säger åt henne att äta mer. Dessutom äter hon väldigt lite även när hon inte har fastedag. Om vi ska äta hamburgare äter hon Max en halv. Som sagt så börjar jag bli orolig, hon är så liten nu och äter knappt och vill inte prata om det. Till exempel så vill hon inte äta idag ens, när det är Lill julafton. Så jag tar gärna emot tips om extra näringsrik mat och tips för att övertala henne att skippa fastedagarna Förlåt för rörigt inlägg :S

Hakuna Matata.

Annons:
Fridaaaa
12/23/15, 2:33 PM
#1

Ni behöver få henne att äta mer på ickefastedagarna.
Hon får inte näringsbrist pga 2 fastedagar i veckan. Då ska man få i sig runt 500 kcal. Så är de andra dagarna som är beskymret.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym783
12/23/15, 2:57 PM
#2

#1 Men grejen är att hon inte äter alls på fastedagarna, men ja, att hon knappt äter annars också är ett bekymmer..

Hakuna Matata.

Maria
12/23/15, 2:57 PM
#3

Det är bra att du är uppmärksam för man kan faktiskt åka på ätstörningar även om man är lite äldre.

Nu verkar hon fasta helt de två dagarna så att hon inte får i sig något så jag håller med Frida att de andra dagarna får så hon se till att få i sig näring ordentligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
12/23/15, 2:58 PM
#4

#2 Ja det 'r ju visserligen inte bra. Men just icke fastedagarna behöver hon öka. Och ja 5:2 passar ju inte henne då om hon gör så hmm 
Nog svårt att övertala henne att det inte är bra för henne :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym783
12/23/15, 2:59 PM
#5

#3 Vet dock inte hur man ska övertala henne att äta mer, hon totalvägrar.

Hakuna Matata.

Maria
12/23/15, 3:07 PM
#6

Har du ingen annan nära din mamma som också kan stötta dig i att få henne att se faran?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anonym783
12/23/15, 3:18 PM
#7

#6 Jo, pappa och min bror, men kommentarer uppskattas verkligen inte, så vet inte vad jag ska göra för hon lyssnar inte..

Hakuna Matata.

Odd
12/23/15, 5:06 PM
#8

Vad för slags mat är det ni föreslår eller bjuder på när ni ber henne äta mer? Många som är oroliga för att gå upp i vikt/bantar kan ju ofta uttveckla en slags matfobi mot vissa livsmedel eftersom de är "onyttiga", så då är kanske inte en hamburgare det bästa att trugas med. Det kan också vara orsaken till att hon undviker julmaten, den ses ju som väldigt fet med mycket sötsaker, men som med all mat handlar det ju om mängden och inte ingredienserna. Är hon då rädd för att gå upp i vikt kanske hon överkompenserar med minimala portioner, tills hon inte äter det alls. Försök att observera vad hon känner sig bekväm med att äta till att börja med och ha det som alternativ på bjudningar, så hon inte känner sig pressad till att äta ingenting alls. Utan att skrämma henne för mycket kan ni ju även nämna att om man ligger på för stort underskott, eller undviker specifika näringsämnen/fetter/kolhydrater/proteiner, under en längre period kan det hämma viktminskning (om hon fortfarande lider av övervikt), kroppen behöver något nytt för att kunna ta av det gamla. Är hon redan under målvikten är det antagligen svårt att få henne att lyssna på "Det är inte hälsosamt" argumenten eftersom hon kanske är så rädd för att gå upp i vikt igen så hon tycker att det är "värt" det. Lägger man ihop det med att hon fastar så ofta kan hon ha blivit av med hungerkänslorna, eller bara väntar en liten stund när de väl kommer för att bli av med dem igen. Då kan det vara värt att testa att tillaga nya kalorisnåla maträtter med mycket volym som kan tänja ut magsäcken och får henne att känna sig hungrig, utan att hon känner sig obekväm med innehållet

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Record
12/23/15, 10:57 PM
#9

TS, man måste veta ålder o vikt för att bedöma hur mycket en person behöver äta. Var glad för det sätt hon valt, synd om alla som valt fel.

http://www.annahallen.se/komplikationer-vid-gbp

Anonym783
12/23/15, 11:38 PM
#10

#8 Middagen, för det mesta. Fast ibland när jag bakar något så brukar hon smaka en, om jag tex gjort en kaka eller muffins. Senare på dagen idag åt hon faktiskt lite. Kvarg var det tror jag, lite till lunch o lite till middag. Så sådant som anses nyttigt liksom. Jag försöker flika in det lite i samtalen ibland, men kan se om jag kan hitta några forskningar och liknande som visar att det är viktigt att äta regelbundet. Vad för maträtter? Förstår inte riktigt. #9 Vet inte vikt. Förstår inte länken? Texten är skriven på ett lite underligt sätt tycker jag, så har svårt att läsa det. Sedan verkar det handla om lungor, hjärtat o dylikt

Hakuna Matata.

Odd
12/24/15, 1:43 AM
#11

#10 Du vet inte hur mycket hon väger, men ser hon underviktig ut? Har hon rasat i vikt på ett ohälsosamt sätt den senaste tiden? Det är faktiskt inte särskilt viktigt att äta regelbundet, det är mer en bekvämhetspreferens, (äter själv t.ex bara frukost och kvällsmat vissa dagar) så länge man får i sig tillräckligt med mat när man väl väljer att äta. D.v.s du kan äta samma mängd mat utspritt under hela dagen eller äta allt på en gång utan att det gör någon skillnad näringsmässigt. Sen hur det påverkar olika människors blodsockernivåer eller hunger/sötsug är ju en helt annan sak, vissa blir inte småsugna och andra blir det. Det viktiga är att man äter så mycket som kroppen behöver utan att behöva bryta ner sig själv, sen kan man ju välja om man vill småäta lite varje timme eller äta två-tre stora portioner om dagen. Kan det vara så att ni äter saker till middag som hon helst vill undvika och äter något annat senare/tidigare? Vet du vad hon brukar äta ungefär under en dag? Är lite svårt att säga om hon har ett problem eller inte eftersom hon som du nämnt försöker, eller har, bantat, och de livsmedel som du säger att hon äter lite utav oftast är sånt som bantare försöker undvika. Äter hon kanske mat som du uppfattar som lite eftersom det inte är vad du skulle kalla en "måltid" eller sånt som du är ovan vid? Eller äter hon små portioner ofta under en dag? Maträtter som inte innehåller mycket kalorier men är stora i volym är t.ex grönsaksbaserade rätter (wok), soppa, fisk, magert kött (lövbiff) etc. Inte så mycket tillsatt fett eller olja som t.ex smör/kokosfett eller rapsolja, i såser eller tillagning.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

annia1
12/24/15, 7:53 PM
#12

TS du skriver att din mamma blivit liten, men jämfört med vad. Är det för hon har förlorat mycket vikt som gör att du tycker hon ser liten ut eller jämför du med hur en normalviktig person ser ut. 

En person som har övervikt och går på 5:2 brukar få snabbare/större effekt än andra, att de så att säga rasar i vikt, men det är i sig inget konstigt då det finns en del att ta av.

Du skriver att din mamma är lättretlig på grund av näringsbrist. Visst kan det vara så, men jag tror mer retligheten beror på kanske hungerkänslor speciellt om det är fastedagarna. Likaså när man går ner i vikt så ändras även hormonnivåerna i kroppen vilket också kan göra att man blir mer retlig. Och hur gammal är din mamma är hon så att hon kanske börjar komma i klimakteriet då påverkas även hormonerna och man kan bli retlig. Sen är ni på och tjatar på henne så kan nog även det vara en förklaring till retlighet. Så näringsbrist är inte min första tanke.

Du skriver sen att hon äter lite. Men det är nog där du och din familj gör fel, ni tittar på mängden. När man går på diet (egentligen oavsett vilken) så tittar man på kaloriintaget.
Och en kvinna ska ligga på runt 2100 kalorier per dag, det är det normala intaget för kvinnor även om man inte går på diet, men behöver man gå ner i vikt så är det viktigare att man håller gränsen och helst ligga under den gränsen medan man går ner. Gränsen 2100 kan variera beroende på vad man gör. Så det ni i familjen får göra är att lära er att räkna kalorier och titta på näringsvärde i det din mamma äter för att se om hon får i sig tillräckligt.

När det gäller de 2 fastedagarna så kan man välja hur man vill göra. Endera kan man fasta helt (som din mamma gör) eller så kan man äta lite och då får man äta max 500 kalorier på en dag.

.

Record
12/25/15, 10:07 PM
#13

#10

Jag förstår  dig när du säger att du inte förstår länkens innehåll, det gör inte jag heller. Tänk dig en eller två tokiga "läkare" med en kniv i varje hand vilka skär upp magen och kopplar om människans tarmsystem så hon inte kan äta så mycket och därigenom svälter sig ner i vikt, det är vad de handlar om, tyvärr skriver det på ett språk så alla inte skall förstå det de håller på med, för detta är kriminellt. 😭

Annons:
Anonym783
12/27/15, 11:50 AM
#14

#12 Både och tycker jag. Vi får kolla upp det här med kalorier, så får vi se hur mycket näring det är. Nu under julen har hon ändå ätit helt okej.

Hakuna Matata.

Upp till toppen
Annons: