Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1767 ggr
nadilda
12/17/15, 7:54 PM

Minskad aptit

Jag har alltid varit en människa som är väldigt förtjust i god mat  och fika, har älskat att äta. Har dock också alltid tränat en hel del. Nu de senaste 3-4 veckorna så har min aptit verkligen rasat. Är i princip aldrig sugen på mat (men dock ofta hungrig) och när jag väl äter så får jag oftast bara i mig runt hälften av det jag hade orkat förut innan jag mår illa. Blir för det mesta närmast äcklad av tanken på godsaker, det har aldrig hänt förut! 

Märkte idag att jag nu under tre veckor faktiskt har gått ner drygt tre kg, från 58 kg till 54,5 kg. Har annars legat på en väldigt jämn vikt. Jag blir faktiskt lite orolig. 

Har egentligen inte förändrar något i mitt liv. Det ända är att jag ökat på träningen lite, men det borde ju knappast göra att jag äter mindre mat. Dessutom har jag tidigare i mitt liv tränat betydligt mer utan att märka något sådant. Så det ända jag egentligen kan koppla det till är att jag varit väldigt stressad den senaste tiden.  Så det jag egentligen undrar bör man vara orolig? Kan tillägga att jag inte är tröttare eller så än förut utan är just bara aptiten som spökar.  Eller mitt krångliga huvud är krångligare än vanligt, men det blir det alltid vid stress.

Annons:
[LoveUnite]1
12/17/15, 8:00 PM
#1

Kan inte hjälpa dig för jag har tvärtom med mitt problem, men, har en vän som varit överviktig (nu var och är ju du dock i normal vikt antar jag) men när hon fick jobb och hade mycket stress i sitt liv rasade hon i vikt, hon äter men blir snabbar mätt och kanske inte lika stor aptit, vilket hon själv har sagt, men hon tränar inte eller något utan har mer stress i vardagen med jobb och ensamstående med 2 små barn.

Jag känner knappt igen henne nu när jag ser henne.

Så visst kan det vara stress som påverkar din aptit och som gör att det tar stopp tidigare och du går ner i vikt.

Men om det fortsätter och du börjar bli underviktig och andra saker börjar komma fram så gå till en läkare.

nadilda
1/12/16, 8:27 AM
#2

Liten uppdatering, något stress/skolrelaterat är det åtminstone därför att någon dag in på jullovet kom aptiten tillbaka och nu när jag börjat skolan har den sagt tack och hej igen. Det är så irriterande därför att jag upplever inte mig själv som särskilt stressad, är inte mer stressad är någon annan i min klass åtminstone. Faktum är jag trivs väldigt bra i skolan, även om min linje är inte lite "tuffare" (natur).

Ju mer jag tänker på det så funderar jag över om det kan vara smärtrelaterat? För något mer som händer när jag har det intensivt i skolan är att jag får en ordentlig(are) spänningshuvudvärk. Stundvis är skolan har jag så ont att det är svårt att gå utan att vingla. Själva huvudvärken har jag varit hos många läkare för och fått rätt så ordentligt utredd. Det går inte direkt att göra något åt den och jag ser den faktiskt inte som något stort problem, men kanske så reagerar min kropp på den?

[LoveUnite]1
1/12/16, 9:28 AM
#3

Spänningshuvudvärk får man oftast i stress eller när kroppen är stressad.

Jag är själv en som stressar men det syns inte, alla upplever mig som lugn, jag döljer de bra kanske.

Meditation, djupa andetag, lär dig känna av din kropp osv

Spänningshuvudvärk kan komma vid tandgnissling också.

[Devya]
1/12/16, 10:21 AM
#4

Jag har gått igenom helt samma sak. I säkert över ett år hade jag minskad aptit. Det hände dock en hel del i mitt liv under den tiden så det är väl inte särskilt konstigt. Jag motionerade även otroligt mycket så jag lyckades förstås rasa ännu mer ner i vikt. 

I mitt fall fick jag helt enkelt sluta springa och sen började jag till slut gå upp till en mera normal vikt igen, från 45-54kg. Så om du börjar rasa ännu mer i vikt så kanske det lönar sig för dig att ta en liten paus från träningen, annars slutar det bara med att du förlorar muskelmassa.

Upp till toppen
Annons: