Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1599 ggr
Idakarrlsson
2015-11-01 21:53

Dålig hållning - Ont i rygg- Hjälp

Hejsan alla! Skulle verkligen uppskatta ifall någon av alla er där ute skulle kunna ge mig lite tips. Det är nämligen så att ja har en väldigt dålig hållning vilket har i sin tur satt sina spår. Blir väldigt lätt trött i rygg och får ont.  Plus ser inte bra ut ALLS.

Jag är 15, smal och ej så tränad, och lång (179cm). Går både som en ostbåge men axlarna har också dålig sitts och har "änglarvingar". Känner att jag måste ta tag i detta nu så jag inte får en allt för dålig rygg vid vuxen ålder.

 Vad ska jag fokusera på i min träning? Har ni några tips på övningar (helst hemmaövningar) ?

 Har hört inre magmusklerna och rodd. Men hur?

// Vilsen och okunnig tonåring med ont i ryggen. 

Har delat på Träning iFokus + Tonåringar iFokus. Men tänkte ifall någon här på Hälsa iFokus som kunde hjälpa mig. Väldigt tacksam för svar!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Annons:
Honestyisdead
2015-11-01 21:56
#1

Sök på core träning.

[Majbot]
2015-11-01 22:00
#2

Ta hjälp av sjukgymnast, det sista du vill är att träna med inkorrekt form och göra mer skada. Den inre delen av överkroppen, "core", är väldig svår att få kontakt med i början men med hjälp av sjukgymnast så får du övningar som lär di känna din kropp och vart du har musklerna. Att hitta kontakt är svårare än en tror om en inte tidigare har övat på det.

Idakarrlsson
2015-11-02 16:58
#3

#1 och #2 Tack!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Zadeira
2015-11-02 22:44
#4

En sjukgymnast kan ge dig övningar som du kan göra hemma och som är rätt för just dig och din rygg. Det är som sagt de inre bålmusklerna som behöver stärkas. Det finns mängder med olika sorters övningar, så det bästa är att gå till någon som kan ge dig övningar som passar dig.

Lina Strindlund
2016-05-10 19:34
#5

håller med de andra, gå till sjukgymnast, det har hjälpt mig! :D Och ha tålamod med övningarna, de kan verka enkla och onödiga, men de kommer göra skillnad! Du vill komma åt de djupt liggande musklerna, så det är ings stora rörelser som behövs utan mer att hitta de djupa musklerna som stabiliserar ryggen / bålen.

Se till att göra övningarna så ofta som sjukgymnasten säger, du kommer vara glad att du gjort det och inte slarvat!

Kom också ihåg att säga till sjukgymnasten om du inte förstår övningen eller om den gör ont, då ska du be att hen förklarar igen / få alternativ övning!

Lycka till!


Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Upp till toppen
Annons: