Annons:
Etikettvikt
Läst 1227 ggr
IceTee
10/16/15, 8:25 PM

Kan inte gå upp i vikt

Jag har en vän som inte verkar kunna gå upp i vikt! Hen kanske hade kunnat om hen dels hade haft råd att äta stoooora mängder mat och inte behövde röra på sig men om ekonomin inte är den allra bästa (som för de flesta unga) och man har en hund som behöver gå ut på promenader funkar det ju inte. Dessutom har hen aldrig riktigt kunna prova det av uppenbara anledningar Hen ska till läkaren om ett par veckor för att kolla upp så det inte handlar om en sjukdom Eftersom det är en väldigt nära vän till mig sitter jag ju och inbillar mig de värsta scenariorna som finns! Kan någon ge lite tips på ofarliga orsaker till det här som är mer sannolika än alla möjliga dödliga saker som går runt i mitt huvud (självklart är det väldigt långsökt, men ni vet hur man kan bli när man oroar sig över någon man håller väldigt kär) ? Hens mamma har även haft svårt att gå upp i vikt hela livet, så det kan ju bero på något ärftligt också Till de möjliga, ofarliga orsakerna- vad gör man åt dem? Är det mediciner, dietister eller bara att leva med det? Detta tillför väldigt många problem som jag inte tar upp av ren respekt för min vän Alla tips på olika dieter undanbes och kommer att ignoreras. Behöver bara tips på saker som är ofarliga och sannolika för att få mig att slappna av lite!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Katniss
10/16/15, 8:31 PM
#1

Hon kanske helt enkelt har låg näringsupptagning? :)

R.I.P. Anton 💔

IceTee
10/16/15, 8:36 PM
#2

#1 är det något man kan göra något åt? Eller är det bara att stå ut?

Medarbetare på Skor iFokus

Katniss
10/16/15, 8:44 PM
#3

#2 Jag misstänker själv att jag har det, då jag går upp typ 1 kg/år, men nej det tror jag inte. Men det ska inte vara något farligt vad jag vet. Vitamintillskott och väldigt näringsrik mat, mjölk med extra fett och sånt kanske. Detta är dock bara en gissning.

R.I.P. Anton 💔

Katniss
10/16/15, 8:45 PM
#4

Det kan ju självklart vara ärftligt, också.

R.I.P. Anton 💔

[Ruffsetuss]
10/16/15, 8:53 PM
#5

Mår hon dåligt fysiskt så det är därför tex mår illa . Annars kan hon ha ärvt sin kroppsform av Mamman .

soundtrack
10/17/15, 6:59 AM
#6

Jag har sedan tonåren haft svårt att gå upp i vikt. Fram till sena tonåren var jag väldigt underviktig, nu ligger jag precis på gränsen för normalvikt och legat på samma vikt i ca 10 år nu (med undantag för när jag var gravid, men då gick jag bara upp det som en graviditet i sig väger, ingenting utöver det. En vecka efter förlossningen var jag nere på min normalvikt igen). Jag äter normala portioner, varierad kost inkl skräpmat då och då och tyvärr rätt mycket sötsaker, motionerar inget nämnvärt. Det finns alltså inga sånna faktorer som förklarar min vikt. Jag mår dessutom bra, och har inga tecken på näringsbrist. Jag har inte oroat mig för detta, jag har väl helt enkelt bara hög ämnesomsättning.  Vissa människor har lätt för att gå upp i vikt, andra svårare. Ser inget konstigt eller oroväckande med det.

Annons:
IceTee
10/17/15, 2:34 PM
#7

#6 men du ligger alltså på en stadig vikt hela tiden?

Medarbetare på Skor iFokus

Katniss
10/17/15, 10:06 PM
#8

#7 Vissa ligger höet enkelt under vikkurvan, men man följer ju sin egen bana :) Är det väldigt lite hon väger eller bara lite?

R.I.P. Anton 💔

hankans91
10/17/15, 10:26 PM
#9

Skulle det kunna vara så att hen blir snabbt mätt? Isånnafall föreslår jag att utöka med flera måltider om dagen. Sen skulle jag nog föreslå att äta mycket fil tex.

soundtrack
10/18/15, 9:08 AM
#10

#7 ja, nu håller jag en stadig vikt. Skulle jag av nån anledning tappa i vikt, tex om jag blir sjuk, så skulle jag troligen ha svårt att ta igen det igen. Det skulle åtminstone ta lång tid.

[Devya]
10/18/15, 10:07 AM
#11

Min bästa vän har samma problem men likaså hennes mamma och hennes syster. Med andra ord går det i släkten. 

Jag tror inte att det behöver vara något fel på din vän annat än att hon/han har en snabb metabolism. Så länge hon/han mår bra så tycker jag att man inte skulle behöva oroa sig.

Jag hade svårt att gå upp i vikt en tid då jag var väldigt aktiv. Det gick över då jag slutade att springa men det vill jag ju inte rekommendera någon som har problem med att gå upp i vikt. Det är ju fint att kunna vara sportig och aktiv.

Näring
10/20/15, 4:21 PM
#12

Varför vill hon/han gå upp i vikt?

IceTee
10/20/15, 8:56 PM
#13

#8 svår att säga då all vikt är muskler (och skelett och organ och sådant såklart), men fettmässigt är det väldigt lite

#9 hen äter vääääldigt mycket, så det är knappast problemet!

#10 ungefär samma problem som min vän har då. Får hen feber och är sängliggandes i en vecka tappar hen all vikt hen kunnat lägga på sig 

#12 det sa jag aldrig, hen vill bara kolla så det inte är något fel (och har dessutom en annan grej att kolla upp främst, men passar på att ta det här också när hen ändå ska till läkaren)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: