Annons:
Etikettnya-rön
Läst 1346 ggr
tlover
2015-10-08 07:24

För eller emot Antioxidanter?

Forskning visar att antioxidanter kan ge snabbare spridning av cancer. Detta har då visats med olika försök bland annat försök på möss.

För några år sen kom ju forskning om att tillskott av antioxidanter inte är bra utan tvärt om farligt och jag tror det är just tillskotten som det gäller även här. 

Själv tror jag att mat rik på antioxidanter är nyttig och då kanske även för andra ämnen än antioxidanterna (som kanske väger upp det onyttiga i rena antioxidanter?)

Tror du antioxidanter är nyttigt eller onyttigt? (generellt)

l'm back

Annons:
tlover
2015-10-08 07:24
#1

jag tror ju då att antioxidanter i mat är nyttigt men inte kosttillskott

l'm back

starhawk
2015-10-08 07:46
#2

Som med allt är det inte bra att överdriva, antioxidanterna hävdas vara bra för att dom minskar uppkomsten av fria radikaler, men dom fria radikalerna har viktiga uppgifter att fylla bl.a. i fortplantning och i immunförsvaret så det är inte bra att äta för mycket antioxidanter. Vi har ju det där unga paret som inte lyckades bli med barn tills doktorn upptäckte att dom vräkte i sig antioxidanter, så fort det blev stopp på det var det inga problem.

Dessutom är det en fråga om vi skulle äta antioxidanter över huvud taget, kroppen tillverkar själv antioxidanter i tillräcklig omfattning så varför skulle vi behöva lägga till mer?

"jag tror ju då att antioxidanter i mat är nyttigt men inte kosttillskott"

Ytterst konstig åsikt, på vad sätt skulle det skilja? du stoppar ju båda i munnen tror du att kroppen kan se det och göra någon skillnad?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

tlover
2015-10-08 07:49
#3

#2 Därför kosttillskott har inte de hundratals, kanske tusentals hjälpämnena som finns i tex mat.

Dessa ämnen som vi inte vet vad dom gör och som kanske inte ens har ett namn har antagligen en funktion. Annars skulle man ju kunna leva nyttigt på bara kosttillskott av olika slag.

l'm back

fruktgumman
2015-10-08 08:38
#4

Det som finns i mat tror jag är nyttigt iallafall.

Geru
2015-10-08 18:10
#5

Jag tror inte det är någon skillnad mellan kosttillskottsantioxidanter och den i mat. Det torde vara samma sak.

Jag tror dock som #2 att saker i moderation är nyttigt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Scorpio97
2015-10-08 19:08
#6

Jag tror allt är bra i rätt mängd. Däremot tror jag det generellt sätt är bättre att få det man behöver från mat snarare än tillskott.


//Jessie

Annons:
NiklasTyreso
2015-10-08 23:07
#7

Det är nyttigt att äta tio matvaror med antioxidanter varje dag Men inte lika hälsosamt att äta tio antioxidanter per dag som tillskott.

Halvdansken
2015-10-09 10:33
#8

Vad gör antioxidanter?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

starhawk
2015-10-09 12:22
#9

#8: Läs inlägg #2!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Halvdansken
2015-10-09 15:38
#10

Ok, tack #9. Nu vet jag att antioxidanter motverkar fria radikaler.
Vad gör fria radikaler?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

taggigarosen
2015-10-09 16:57
#11

#10  Fria radikaler misstänks kunna åstadkomma allvarliga cellskador och kanske även bidra till åldrandet (oxidativ stress). Mycket spekulation har ägnats möjligheterna att motverka sådana negativa medicinska effekter med hjälp av mediciner eller födoämnen som förmår att infånga radikalerna och oskadliggöra dem. Dessa ämnen brukar hamna under samlingsnamnet antioxidanter.

Tant Grön
2015-10-10 10:21
#12

De antioxidanter som undersöktes var acetylcystein och E-vitamin.

Wony
2015-10-10 14:28
#13

Jag tror att det som naturligt förekommer i mat är nyttigt, såvida man äter balanserat och lite av varje. För mycket åt något håll blir inte bra, precis som att för lite av en del ämnen inte heller är bra.

Sedan är jag själv nog inte så bra på det där med att balansera saker och ting men generellt är väl en blandad kost bäst, tror jag.

Annons:
Ary
2015-10-10 14:59
#14

Jag tror att överdoser kan vara skadliga. För att komma upp på överdoser lär man behöva tabletter. När man för många år sedan testade på möss om c vitamin var farligt testades en mängd som motvarade 50 kg apelsin eller så per dag, det skulle man aldrig få i sig. Inte undra på att de små stackarna fick cancer….

Näring
2015-10-10 16:01
#15

Något som många verkar missa är att dessa studier har testat antioxidanter som kosttillskott, inte antioxidantrik mat.
Antioxidantrik mat är å andra sidan sammanlänkat med mindre cancer, och bättre utgångsläge för dom få som trots allt får det, i väldigt många studier. Det är även sammanlänkat med bättre hälsa och mindre sjukdomar i överlag.
Och praktiskt taget all mat vi är gjord för att äta innehåller massor av antioxidanter, så tron  att den maten skulle orsaka cancer eller på något annat sätt vara ohälsosam faller på sin egen orimlighet.

Slutsats: Ät antioxidantrik mat, men inte antioxidanter på tillskott.

starhawk
2015-10-10 16:24
#16

Problemet är att det blåses upp att man behöver antioxidanter för att motverka dom "skadliga" fria radikalerna och glömmer bort det faktum att vi behöver fria radikaler också! Det är inte bra med för mycket fria radikaler som framgår av inlägg #11 ovan men för få är inte bra heller eftersom dom spelar en mycket viktig roll i bl.a. fortplantningen och i avlivandet av sjukdomsalstrande bakterier så att vräka i sig antioxidanter är inte så nyttigt det heller. Sen har det en betydelse vad man äter för viss föda är rätt reaktiv varvid det bildas en hel del radikaler, t.ex fleromättat fett. Så det är hela tiden en fråga om att balansera det hela och inte överdriva åt något håll.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Näring
2015-10-12 12:15
#17

#16
Nej det är inget problem alls! Problemet är att man skrämmer människor från antioxidantrik mat. Det finns massor av studier som visar att antioxidantrik mat är associerat med lägre risk för cancer och bättre utgångsläge för dom som ändå får eller redan har cancer, plus mycket mer, och ingen av dessa studier har hittat några biverkningar med sådan mat. Så det finns absolut ingen anledning att vara rädd för antioxidantrik mat.
Däremot finns det flera studier på antioxidanttillskott som visar på ökad risk på olika cancerformer, och förvärrande av existerande cancer.
Och det finns helt irrelevanta "studier" där man matat råttor med skyhöga doser av en enskild antioxidant (eller ett ämne som inte ens är en antioxidant) och sedan påstår att antioxidanter är farligt.

Det finns inget problem alls med att människor äter antioxidantrik mat, däremot är tillskott av antioxidanter varken nödvändigt eller bra. Det är vad forskningen visar!

[Devya]
2015-10-13 08:51
#18

Isååååfall skulle det då betyda att kaffe är onyttigt? :)

Upp till toppen
Annons: