Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1228 ggr
Molekylflickan
2015-10-05 22:21

Förtvivlad

Det började i 7:an. De dagar jag hade mycket på schemat låg jag vaken på nätterna, helt utbränd och stressad och med ett hjärta som vägrade låta mig slappna av eftersom det dunkade orytmiskt och liksom stressat i bröstet på mig. Det är inte meningen att hjärtat ska dunka orytmiskt. Det är obehagligt. Och det stressar upp mig något oerhört. När 8:an började bytte jag skola och blev av med en del av stressen, efter att ha skippat friidrott och ridning. Men nu går jag i 9:an och jag har inte haft en enda natt utan att hjärtat dunkat obehagligt och orytmiskt i hjärtat på mig. Det är jätteläskigt och det gör mig alldeles förtvivlad, för hur jag än gör hjälper det inte. Jag har som sagt slutat på alla fritidsaktiviteter. Jag har testat lugnande musik på låg volym att somna till, att räkna andetag, räkna får, bytt håll i sängen, lagt mig tidigt, läst, somnat sittandes lutad mot fönstret, ritat, tänkt glada tankar, t ex har jag försökt printa in i min hjärna att jag har absolut ingenting på schemat imorgon, ingenting… även om det är sant det jag intalar mig själv ligger jag i sängen och känner mig rastlös och skiträdd. Nu är jag alldeles gråtfärdig, för jag orkar inte detta helvete varje gång jag ska lägga mig mer. Jag vill inte ligga still och försöka sova, för det är då det känns som allra mest i bröstet på mig. Vad ska jag göra?! Detta går inte längre. Det tar knäcken på mig.

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
[HundochKatt]
2015-10-05 22:36
#1

Har du pratat med din läkare om dina problem? Det borde du göra först och främst tycker jag. Kanske behöver du något lugnande så du kan slappna av och somna på kvällen men framförallt symtomen behöver kollas upp och orsaken till det.

Molekylflickan
2015-10-05 22:58
#2

#1 Alltså, inte tagit tag i det. Bara nämnt att jag är allmänt stressad och så, har inte velat prata om det i onödan. Skulle jag kunna gå vida skolkuratorn eller skolsköterskan, typ?

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Sindri
2015-10-05 23:05
#3

Absolut! Gör det så fort som möjligt. Och du måste verkligen berätta hur dåligt du mår och hur jobbigt det är.
Det kan vara fysiskt (brist av något slag) eller psykiskt, eller både och. Ge dig inte förrän du fått göra en ordentlig undersökning med blodprover och allt vad tänkas kan.

OlgaMaria
2015-10-06 08:59
#4

De behöver utreda ditt hjärta. Oavsett vad det här beror på låter det som att du kan bli hjälpt av medicin. Men acceptera inte att de bara sätter en psykisk diagnos på dig och bara ger dig antidepressiva eller insomningstabletter. De måste utreda hjärtat först och se att det är ok. 

Uppdatera gärna med hur det går!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tant Grön
2015-10-06 09:44
#5

Det kan väl vara andra saker än hjärtat. Järnbrist, sköldkörteln m.m.
Behöver hur som helst utredas.

Molekylflickan
2015-10-06 17:17
#6

I 4:an hade jag mycket ångest och fick då smärtor i hjärtat, så då kollade de mitt hjärta och jag var fullt frisk. Jag har tagit flertalet blodprover bland annat för min undervikt m.m. Läkaren skrev då "något förhöjda levervärden" på ett av proven utan några fler detaljer alls. Jag ska prata med min skolsköterska imorgon, så kanske hon kan koppla mig vidare? Är rätt säker på att det är stress, för att jag ser ett tydligt mönster med de dagar jag är trött och stressad och dagar då jag t ex har semester. Men sen kanske jag har brist på något, t ex är jag väldigt yr när jag vaknar och klarar inte attfå i mig något förräns senare på dagen, att det kanske förvärrar det hela. Tack för alla era hjälpsamma svar :)

//Förvirrad tjej som älskar glada citroner och sura apelsiner

Annons:
OlgaMaria
2015-10-07 08:55
#7

Beror din undervikt på att du äter alldeles för dåligt?

Finns många olika brister som kan påverka hjärtat, men framför allt mineraler - natrium, magnesium och kalium bland annat. När du har problem kan du testa att dricka en halv tsk mineralsalt (t ex seltin) i ett glas vatten. Magnesium kan också vara bra att ta som tillskott på kvällen - det hjälper en att slappna av och det motverkar hjärtklappning och oregelbundna slag.

Man kan ju absolut få problem med hjärtat bara pga brister, att man äter för dåligt. Skulle det i övrigt vara något med hjärtat så är det ju inte alltid så lätt att upptäcka när man är så ung som du.

Du kanske ska testa det jag föreslår här och kanske ta en multivitamintablett också. Men om det inte hjälper så måste du ju försöka få bli utredd mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: