Annons:
Etikettallergier
Läst 1200 ggr
Mysan_
2015-09-24 07:24

Laktosintolerant?

Hej, Har under hela veckan + helgen haft rejält ont i magen och varit gasig och dålig i magen och druckit mycket mjölk. Igår testade jag att inte dricka någon mjölk alls och nu mår jag bra. Eller rättare sagt mådde bra, för till frukost drack jag ett glas mjölk och direkt efter det gjorde det jätteont i magen och den började krångla igen. Men igår drack jag ingen mjölk alls och då gick det jättebra och jag vaknade utan ont i magen också. Kan jag helt plötsligt bara blivit laktosintolerant eller så? För innan har jag alltid druckit mjölk och det har gått bra.

Annons:
[Outlawly]
2015-09-24 07:32
#1

Ja det kan man bli!
Det är vanligt när man blir "äldre".
Sen jag blev 19 år har jag inte kunnat äta mjölk alls för jag blir så dålig i magen.

Så testa drick mindre mängder eller prova laktosfritt, eller helt mjölkfritt. och om det blir bättre så håll dig till det. Eller prova laktastabletter, eller offra ditt välmående för mjölken.

🙂

Sen kan det också vara en fas, som går över efter ett tag och du kan tåla det igen.

Karolina-H
2015-09-24 07:35
#2

Måste inte vara laktosen, rent generellt så är mjölk inte bra för magen så kan bara vara att du har druckit mer mjölk än du brukar och då klarar magen inte det. Håll upp med mjölken lite tills magen är bättre och drick sedan mer med måtta

Codeavalone.blogg.se

Mysan_
2015-09-24 07:54
#3

Tack för svaren! Ska prova laktosfri idag tror jag, så får vi se.

DesK
2015-09-24 09:21
#4

Behöver inte vara laktosintolerans. Både mina barn och jag kan inte använda mjölk i någon större utsträckning, den enda sortens mjölk som fungerar är den som kommer direkt från kon, alltså den som är helt obehandlad, inte homogeniserad och inte pasteuriserad.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Mysan_
2015-09-24 15:11
#5

Testade att dricka laktosfri mjölk till lunchen idag och det gick bra, inget krångel med magen och jag fick inte ont heller.

OlgaMaria
2015-09-24 15:23
#6

Skönt att det funkade!

Man har sett att laktosintolerans många gånger beror på glutenintolerans - när man slutar med gluten upphör problemen med laktos. Kan vara en idé att lämna ett blodprov för glutenintolerans.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: