Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1119 ggr
[Blue_Lugia]
2015-09-20 21:20

Kan jag känna av ångest?

Ibland känner jag av symptom jag inte kan förklara. Hjärtat är normalt och mina blodvärden är (numera) bra. Men jag kan på vakna av att inte kunna gäspa eller dra djupa andetag. Promenerar jag kan det kännas som ett band som är spänt runt bröstkorgen och jag kan inte andas riktigt. Igår var det så pass att jag fick stanna i uppförsbacke för att jag blev yr och nästan svimfärdig. Det kändes som om all luft bara gick ur mig! Ja, jag har stressat mycket hela det här året men sen jag började mitt nya jobb har det blivit värre…

Annons:
Radioaktiv
2015-09-20 21:33
#1

Det låter som att du har en underliggande ångest efter all stress och att dina muskler i kroppen har blivit så pass spända att de påverkar dig. Jag hade likadant förut; jag kunde bara ta korta andetag och absolut inte gäspa. Till slut fick jag så ont i kroppen att jag åkte in akut, där de konstaterade att varenda muskel i min kropp var stenhård. Det som hjälpte för mig för såklart daglig massage för att mjuka upp musklerna, men också lugnande övningar.

Stephanie
2015-09-20 21:34
#2

Är också nyfiken på vad det där är. Händer ibland när jag är stressad att jag plötsligt känner att jag inte får i mig något syre när jag andas. Typ som om jag helt plötsligt blir andfådd och inte får i mig någon luft.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Radioaktiv
2015-09-20 21:37
#3

#2
Det är helt enkelt bara kroppen som försöker säga ifrån att du stressar alldeles för mycket :) Stress kan ta sig i form i väldigt många olika symptom som märks (förutom påfrestning på hjärtat). Man kan bli väldigt yr, få syrebrist, få återkommande muskelkramper, hjärtklappning, huvudvärk, migrän… man kan också bli grinig, klumpig, konstant trött, deprimerad och bli smittad av sjukdomar lättare så som förkylning och sådant.

[Blue_Lugia]
2015-09-21 02:14
#4

Jag behöver alla fall jag söka hjälp, för det här med andningen är rätt otäckt… Bör man börja hos vårdcentralen? Känns inte som att dom kan göra speciellt mycket om det är psykisk.

Radioaktiv
2015-09-21 08:38
#5

#4
Du kan ju börja lite var du vill, men hos vårdcentralen kan dom göra en lättare undersökning och utesluta enbart fysiska faktorer i alla fall. Dom kan också slussa dig vidare till psykenheten :)

[Blue_Lugia]
2015-09-21 18:00
#6

Det känns dock inte som att det är bara fysiskt eftersom det kommer och går och i sociala sammanhang kan jag börja känna det där trycket runt lungorna.

Annons:
OlgaMaria
2015-09-22 09:37
#7

Magnesium är bra mot stressymptom och spända muskler, och för att sova bättre. T ex magnesiumcitrat ger bra upptag. Testa att ta det på kvällen, för man kan bli ganska trött av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: