Annons:
Etikettnya-rön
Läst 1553 ggr
[niklaeri02]
2015-09-20 09:36

Kolsyrade drycker

Hej Är lightprodukter som Coca cola Zero/Coca cola light/Pepsi max verkligen helt sockerfria? Är det noll kalorier i dessa? Går man fortfarande upp i vikt av dessa produkter med sötningsmedel av olika slag? Jag har även hört på nyheterna att drycker med kolsyra har av en japansk studie kopplats till ökad risk för hjärtfel…är det något att bry sig om?? :-s Känns som man inte kan dricka/äta nåt alls snart.. :-p Här står det om detta i SVD. http://www.svd.se/far-lask-hjartat-att-stanna Jag vet inte hur mycket man ska lita på den japanska studien då det bara var ett statistiskt samband.

Annons:
Maria
2015-09-20 10:21
#1

Forskarna poängterar att de enbart sett ett samband och att de inte kan säga om det verkligen är den kolsyrade läsken som är orsaken eller inte. I så fall krävs ytterligare studier.

Jag tror man ska undvika lightprodukter överhuvudtaget. Då är det bättre att någon gång ta en vanlig läsk.

Vatten är gott🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zepp
2015-09-20 12:08
#2

Eh.. forskare?

Troligtvis innehåller själva rapporten något mer substansiellt?

Som journalisterna inte lyckats läsa sig till/begripa!

Hur som helst, den mesta konfunding factor vad gäller kolsyrad dryck är dock inte vatten om någon trodde detta utan socker!

Kolsyrade drycker är för det mesta ett sätt att sälja socker för dyra pengar, och tjäna en bra slant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[niklaeri02]
2015-09-20 16:22
#3

#1 Jag har tänkt lite så om lightprodukter, men efter att ha börjat och få lätt att gå upp i vikt har jag valt dessa utöver vanliga drycker. Sedan finns det ju produkter med typ stevia också, men det kanske är ännu ett säljknep ;-) #2 Ja man vet inte när de tar upp det på nyheterna sådär. Men som #1 citerar verkar de inte gjort en mer genomgående studie i vilket fall… Men vanligt vatten är nog det bästa.. :-)

OlgaMaria
2015-09-22 10:10
#4

Jag skulle hellre dricka en lightläsk än en vanlig, i alla fall om den var sötad  med stevia. Men jag dricker aldrig läsk. När man väl vant sig vid att aldrig göra det så tror jag nog suget försvinner. Tycker verkligen bara tanken på läsk är vidrig, och då drack jag ändå massor med läsk som barn och ungdom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: