Annons:
Etiketthud
Läst 7598 ggr
Lyan
2015-09-15 19:05

Ärr som gör ont

Jag har tyvärr armarna fulla av ärr och nu när det börjar bli kallare så har de börjat göra ont, klia, sticka och bli alldeles blåa. Det har även blivit som ruvor på ett par av dem. Jag behöver inte känna mig frusen för att det ska bli såhär men om jag byltar på mig så jag nästan blir för varm så känns det bättre. 

Är det för att det är dålig blodcirkulation i ärrvävnaden? Går det att göra något eller är det bara att stå ut?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Disturbed-Angel
2015-09-15 19:11
#1

Jag hade liknande problem med mina ärr när de var "unga". Tog typ tre år innan mina stora ärr slutade klia. Så förhoppningsvis kanske det är något övergående för dig med?

Tjeja
2015-09-15 19:12
#2

Vad för sorts ärr är det du har då? Vad kommer ärren ifrån? Hur grova och breda och hur ser dem ut liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Disturbed-Angel
2015-09-15 19:21
#3

Mina ärr är ärr som uppkommit till följd av ett självskadebeteende. Så jag har hela armarna fula av ärr i varierande storlek. De största är väl ungefär 5-7 cm långa och 1-1,5 cm breda.

Nu är mina ärr helt läkta och har börjat blekna, men de blir fortfarande lite blålila när det är kallt.

Maria
2015-09-15 19:23
#4

Det brukar ta flera år innan ärr är läkta om man nu kan kalla det så. Det är ju en skada i huden som alltid kommer att vara känsligare. Främst för sol men även kyla.

Det kommer säkert att bli bättre men det tar en väldig tid. Så det enda du kan göra är att skydda dig för sol och kyla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2015-09-15 19:28
#5

Ahh okej, då förstår jag. Då beror det ju förstås också på hur djupa skärsåren var.

Har du skurit tillräckligt djupt kan du ju har skurit av både kapppilärkärl och små nervtrådar och då är det kanske inte så konstigt att du upplever det du gör. 

Tänker att om det är besvärande för dig kanske du ska gå till en hudläkare och få hjälp att ta reda på orsaken till dina besvär dock och om dem går att åtgärda.

Det kan ju lika gärna vara så att du är köldkänslig och då är ju den skörare nyare ärr vävnaden förstås känsligare är övrigt hud och du märker mer  utav det.

(själv har jag varit köldallergisk och fick kliande utslag på armar och ben om dem blev för kalla)

Är du torr på huden på armarna och över ärren? För då blir ju huden också mycket känsligare än annars och kan klia. Då kan det hjälpa att smörja in med mjukgörande kräm på morgon och kväll så att huden inte blir så torr under dagen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Lyan
2015-09-15 19:29
#6

Det är självskadeärr jag har också. Ganska nya och flera är mycket breda och djupa så jag vet ju att det tar tid att läkas helt, men blev lite orolig när det började sticka och göra ont. Ruvorna har kommit på de ärr som var djupast

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Maria
2015-09-15 19:30
#7

Vad menar du med ruvor?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lyan
2015-09-15 19:32
#8

#5 På mina så har det "lossnat" stora, breda slamsor så det är nog ganska mycket av- och bortskuret :-/ Har känselbortfall även där ärren inte sitter. 

Tror inte att jag är torr men det kan ju inte skada att smörja lite extra

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Lyan
2015-09-15 19:34
#9

#7 Som när man får ett litet sår, typ skavsår. Kom på att jag kanske kliat i sömnen, men det är endast på ärren och inte huden bredvid det har blivit ruvor

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Maria
2015-09-15 19:35
#10

Du menar sårskorpor? Det är med all säkerhet för att huden vid ärren är så skör. Glöm inte att smörja dig ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lyan
2015-09-15 19:37
#11

#10 Precis! Ruva kanske är dialekt?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Maria
2015-09-15 19:38
#12

#11 Haha, nej jag hade inte hört det innan😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lyan
2015-09-15 19:50
#13

#12 Jag får skylla på närheten till Listerlandet 😃

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Annons:
Maria
2015-09-15 19:51
#14

Aha🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tjeja
2015-09-15 20:33
#15

Smörja ofta så huden är mjuk och smidig så håller den bättre.

Har du skurit djupt så slamsor fallit bort och du har känslebortfall ja då har du ju helt klart skurit av både fina nervbanor och småkärl. Då är det förstås så att cirkulationen är nedsatt i områdena runt och "efter" skärsåren också.

Det du kan göra då är som sagt att smörja och kanske ha långärmat eller linda om armarna där du har skör hud under natten så att du skyddar dig mot att klia sönder i sömnen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

redsteinedrose
2015-09-16 22:01
#16

när ett trauma skapas (ärr eller ytligskada) svullnar det och blir infekterat, kroppen svarar då med inflammation för att bekämpa infektionen. var bildas(döda t-celler= ätarceller (en cell som tillhör ditt immunförsvar) och döda bakterier). är såret djupt bildas "svallkött" för att fylla ut hålrummet. svallköttet behöver mycket blodkärl och näring för att växa till sig så snabbt som möjligt. när ärret är täckt med svallköttet bildas skorpan. och hud läker över. men alla nervbanor och kärl i svallkötts området kommer vara kvar länge (där av blir ärr röda först och vita efter ett par år) när alla känsliga blodkärl o nerver dragit sig tillbaka blir ärret vitt. detta kan ta ett halvt år till flera år. tills blodkärlen dragit sig tillbaka kommer du alltid vara extra känslig pga att receptorerna ligger så nära huden. hoppas detta hjälper. du får gärna fråga om du undrar något.

Upp till toppen
Annons: