Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2105 ggr
kizzen
2015-09-08 17:12

Illamående...

Har haft ett problem som jag undrar vad det är för något.

Sedan ett par dagar tillbaks har jag haft ett relativt konstigt symtom som i princip är att jag börjar må illa lite då och då. Men det brukar kännas som det kommer så fort jag börjar tänka på det. Idag är det tisdag och jag är hemma från gymnasiet.

Allt började i fredags då det kom ett intensivt illamående som satt i i ungefär 10-20 minuter och sedan försvann helt. Samma sak var det på lördag efter middag, men då gick jag ut och tog lite frisk luft så försvann det igen efter ungefär samma tid som på fredagen. På söndagen kände jag inget alls och på måndag skulle jag till skolan, och mådde toppenbra. Jag gick och satte mig på första lektionen och ungefär 20 minuter in får jag den här "tanken" jag snackade om innan; alltså att jag vips får upp en tanke i skallen om att jag ska må illa, och så gör jag det. Sedan måndagen har det suttit i mer eller mindre hela tiden.

Det som är konstigt är ju att jag inte kan kräkas. Kräktes en gång i måndags innan jag drog hem från plugget, men då kom det i princip bara pyttelite magsaft/galla.

Undrar vad detta kan vara för något. Kan det vara en helt vanlig magsjuka (vilket jag dock inte tror eftersom jag inte har några andra symtom (tex huvudverk eller diarré), eller tror ni att det har med psyket att göra? Att man helt enkelt har en fobi för illamående på (speciellt) offentliga platser? För det brukar komma när jag sitter på lektioner eller pratar med andra.

Var med om en händelse i 8:an då jag blev magsjuk och mådde otroligt illa men tvingades sitta kvar i aulan i skolan då jag inte ville orsaka någon röra. Den situationen var verkligen hemsk då jag satt med kräket uppe i halsgropen och försökte stå ut tills rektorn slutade prata. Har aldrig haft illamående på det här viset och kan också medge att jag i princip aldrig är sjuk. Har inte fått något nu på 2 år, vad jag kan tänka i alla fall.

Är det någon annan som varit med om detta? Pappa säger att det bara är en lätt magsjuka, och att det bara är att vänta. Missar så himla mycket i skolan bara av att vara borta i en vecka så vill gärna få svar så fort som möjligt.

Tack!!

Annons:
OlgaMaria
2015-09-08 17:25
#1

Jag tror du fått magsjuka, men har bra immunförsvar så att du inte lider så mycket av det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

kizzen
2015-09-08 17:26
#2

Det kan säkert stämma, för blir som sagt aldrig sjuk.

Ska nog bara avvakta och se vad som händer, är i alla fall lite bättre idag än igår då jag knappt kunde röra mig utan att få spykänslor.

tack för svaret!

OlgaMaria
2015-09-08 17:28
#3

Kamomillte är bra mot magsjuka. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Halvdansken
2015-09-09 22:04
#4

Gravid?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2015-09-10 10:27
#5

Har hört att personer som ätit Emilskinka fån Pärssons fått dessa symptom, kan vara Listeria.

AnnaFagerell
2015-09-10 21:40
#6

Om man utesluter graviditet skulle jag prova lite medicin för magen typ Novalucol eller anti eller omeprazol eller liknande

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: