Annons:
Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 1763 ggr
[Blue_Lugia]
9/6/15, 2:22 PM

Äta vid magktarr

Har stressat extremt dom senaste månaderna så börjar misstänka att jag fått magkatarr. Men jag vet inte än, har ju inte blivit undersökt. Men ni som haft, brukar få vad kan man äta som inte irriterar magen? Det liksom moler nedanför revbenen när jag ätit så jag kanske bör testa att undvika fet eller sur mat (typ citrusfrukter)?

Annons:
Fridaaaa
9/6/15, 2:28 PM
#1

Mild mat som t.ex kokt torsk, kokt kyckling,ris är bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
9/6/15, 3:01 PM
#2

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fingerprints
9/6/15, 7:03 PM
#3

Jag tycker det funkar bäst att äta nyttig och så oprocessad mat som möjligt. Absolut inget fettigt och friterat. Brukar äta sallader när magen mår som sämst med massa grönsaker, quinoa/matvete och bönor. Jag är vegetarian men är du inte det kan du säkert lägga till någon snällare köttbit som fisk eller kyckling.

Regnbåge

[Blue_Lugia]
9/6/15, 8:44 PM
#4

Jag tyckte en kopp kamomillte lindrade värken lite.

[Blue_Lugia]
9/6/15, 8:56 PM
#5

#3 Ja jag äter kött, men kyckling tycker jag om så det passar ju bra.

IaMiaMaria
9/6/15, 10:04 PM
#6

Ett tips är också att äta mindre men oftare för att avlasta magen. Ist för att vräka i sig mat kanske bara två gånger. Fil och proviva med bra bakterier kan också fungera för vissa. Sen finns det ju också receptfria läkemedel som fungerar bra mot magkatarr, du kan få bra tips på apoteket.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Tant Grön
9/6/15, 11:11 PM
#7

Läste någonstans att bananer som är halvmogna är nästan lika bra som medicin när man har magkatarr. Har inte provat själv, för jag blev av med katarren när jag slutade med kaffet.

Sisselie
9/7/15, 8:58 AM
#8

Spenat är jättebra för att snabbt bota magkatarr. Te x ris, kokt vit fisk och en rejäl portion spenat.

Fransu
9/7/15, 11:39 AM
#9

Du har fått bra tips tycker jag. Men jag kommer med ett till som kanske låter helknäppt men funkar. Popcorn. När jag har magkatarrbesvär mumsar jag popcorn, det lindrar. Fick tipset ca ett år sedan och tyckte det lät helknasigt, men det var inte dumt alls.

Försök så klart att stressa mindre också så magen blir glad igen.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Blue_Lugia]
9/7/15, 12:17 PM
#10

Jag ska prova lite olika. Mår lite bättre idag redan. Såklart dumt att stressa, men lättare sagt än gjort att stressa mindre…

Fransu
9/7/15, 2:46 PM
#11

Ja, det är lättare sagt än gjort det där med att stressa mindre. Tyvärr. Skönt att höra att du är lite bättre idag!

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: