Annons:
Etikettvikt
Läst 1488 ggr
[candy_suki]
9/5/15, 7:25 PM

Uppblåst mage?

Jag är en tonåring eller snarare ungdom. Jag vet inte om jag har gasig mage, men ni vet när man var som barn hade man typ ''uppblåst'' mage, känner ni igen det? Har haft en ''uppblåst'' mage sen jag var som barn tills nu.

Jag är smal och underviktig (försöker gå upp i vikt) men min mage är bara ''uppblåst'' och det ser ut som om jag är gravid och detta har gjort mig väldigt dålig självförtroende och har aldrig vågar gå  bikini när jag simma. 

Har hört om IBS och sökte bilden efter IBS och det likna min uppblåst mage. Har jag IBS? Hur vet jag det? Hur ska jag göra? :/

Annons:
smellcaramell
9/5/15, 7:29 PM
#1

Det bästa är väl att gå till läkaren då det finns så många anledningar till uppblåst mage. Jag blir till exempel uppblåst om jag dricker mjölk eller sånt som är syrligt/starkt (typ juice, läsk). Jag tror jag är lite laktosintolerant då laktosfri mjölk går bra och alla andra mjölkprodukter kan jag äta som vanligt med laktos i. :)

Maria
9/5/15, 7:35 PM
#2

Är du förstoppad? Har du diarréer eller båda delarna? Har du ont i magen? Har du mycket luft i magen? Du skriver att du inte vet om du har "gasig mage" men det brukar man märka ganska tydligt😉

Eller är det så att du tycker att din mage bara buktar ut? Det gör det hos många även om man är smal eller mager utan att det har med magbesvär att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Scorpio97
9/5/15, 7:39 PM
#3

Har du alltid uppblåst mage, eller bara ibland? Har du det på morgonen innan du ätit? Om det bara kommer ibland, så kan du prova att göra matdagbok samt anteckna hur magen är den dagen. Då kan man upptäcka mönster, exempelvis att man blir uppblåst när man äter gluten/laktos/mycket kolhydrater eller liknande. 

Men det kan även vara IBS eller så. Min syster har också problem med uppblåst mage (ev IBS), och hon upplever att det blev bättre sen hon började träna på gym. Trots att hon då inte fokuserar på att träna just mage, utan hela kroppen. 

Men ett läkarbesök kan vara en bra början. Tyvärr går inte IBS att testa riktigt, utan man får i princip utesluta allt annat som den uppblåsta magen kan bero på.


//Jessie

[candy_suki]
9/5/15, 8:15 PM
#4

#1 Aha! #2 Jag är inte förstoppad, jag får väldigt sällan ont i magen. Hur märke man att när man har gasig mage? Hehe. … :D #3 Att jag har uppblåst mage på morgonen har jag aldrig tänkt på. Men jag har aldrig blivit platt på mage bara mindre uppblåst.Träning är ju en bra alternativ! Kan man göra några träning hemma?? :)

Scorpio97
9/5/15, 8:21 PM
#5

#4 Okej, om man reagerar på en viss sorts mat brukar man ha platt/icke-uppblåst mage på morgonen, för då har man oftast inte ätit på flera timmar. Men har du alltid lite uppblåst mage, så kan det bero på något annat. 

Det finns massor av träning man kan göra hemma, det är bara att söka på "hemmaövningar" eller liknande på google eller youtube. Syrran fick som sagt bättre mage trots att hon inte fokuserade på att träna magen, så all rörelse kan säkert förbättra läget. Beror ju på vad man tycker är roligt också, för det är viktigt om man ska kunna fortsätta träna (:


//Jessie

Maria
9/5/15, 8:42 PM
#6

#4 Är du gasig i magen så har du ju en massa luft som måste ut och dp fiser man i regel eller rapar😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[candy_suki]
9/5/15, 9:05 PM
#7

#5 Shysst! Då ska jag kolla upp träningar och så får jag väl hoppas att magen "gå tillbaka"! c: #6 Kan känna att jag måste fisa då och då men små mängder, jag brukar inte rapa. Det är en problem jag har. Jag rapa nästan aldrig och kan nästan aldrig göra det :/ Kan det orsaka "uppblåst" mage? Jag känner ofta att det kommer upp något från halsen men den når aldrig upp. Kan säga att jag rapa kanske 3-4 ggr per år …

smellcaramell
9/5/15, 9:10 PM
#8

#7 måste bara fråga, känner du att du mår illa "högt upp" i magen när du känner att du vill rapa men inte kan? För jag kan få samma känsla när jag druckit mjölk och läsk(som jag nämner i #1)

[candy_suki]
9/5/15, 9:26 PM
#9

#8 Naj faktisk inte, känner ingen smärta alls.

smellcaramell
9/5/15, 9:28 PM
#10

#8 jag känner inte heller någon direkt smärta men jag känner hur magen blir som en ballong nästan och sedan mår jag illa, känns som att jag vill kräkas men att jag inte kan typ.

[candy_suki]
9/6/15, 9:35 AM
#11

#10 Oj, vilken dålig känsla! 😕 Men så bruka jag inte känna mig :/ 

Märkte en sak nu, min mage bli ''större'' efter att jag har ätit (vad som helst) :/

Upp till toppen
Annons: