Annons:
Etikettallergier
Läst 1419 ggr
Elsaharr
2015-07-21 15:34

Hyposensibilisering?

Hej! Jag är 14 år och gillar hästar och ridning mycket. Jag kan inte rida eller hålla på med hästar pågrund av min mammas allergi mot alla pälsdjur utom kor. Det är jobbigt att behöva byta kläder hela tiden när man har varit med kaninerna, eller hos kompisar som har hund, katt och häst. Hon blir typ allergisk och får astma när kompisarna kommer hit med t.ex hundkläder. Det känns väldigt sorgligt att veta att jag knappt kommer kunna peta på en häst tills jag är vuxen. Kan hon få en hyposensibilisering? Eller är det omöjligt?

Zingo ;D

Annons:
[[Boris Sager]]
2015-07-21 15:43
#1

Det måste ju definitivt vara ett alternativ. Ta kontakt med allergimottagningen.

[Melbun]
2015-07-21 15:48
#2

Vad jag vet själv och har hört från andra i liknande situation är att de inte har fått behandling enbart för att man ska kunna ha djur. Men då gissar jag även att det beror på om man går privat eller ej, samt hur allvarlig allergin är. Astma skulle jag säga går rätt högt upp på listan så det är nog inte omöjligt. Ett problem är dock att det tar ett par år. Verkar ligga på runt 3-5. En kille på mitt jobb gick 5 år för sin nötallergi. Sen ska man också helst inte undvikas för ämnet under behandlingen. Dvs man ska helst inte ha djur samtidigt som man tar sprutorna. Det sade läkarna till min mamma när hon frågade om just pälsdjur men jag kan inte svara på om det är 100% sant eller just något som den läkaren tyckte. Man kan ju absolut fråga, om din mamma är med på det. Man mår tydligen lite halvbra i början :) Har själv funderat på det med min nötallergi.

Annars undrar jag hur det fungerar om du har ridkläderna i en ikealåda exempelvis och hoppar in i duschen det första du gör? Reagerar hon så starkt på det också att det är omöjligt?

Elsaharr
2015-07-21 15:57
#3

#2 Det var i bilen det blev problem. Jag förvarade mina kläder på ridklubben men det fanns ingen möjlighet att duscha där. Det vara av allergenerna i håret och sånt tror jag. Jag bytte om på ridklubben. Innan jag gjorde det och åkte med kläderna i bilen blev hon så dålig att hennes astma var som att ha kol.

Zingo ;D

[Melbun]
2015-07-21 16:07
#4

#3 Ja det ska man passa sig för. Kan bli kroniskt om man utsätter sig för det ofta. Finns ju inga garantier för att det ska fungera men i bästa fall så underlättar det åtminstone. Man kan ju höra iaf för det låter som att hon är en god kandidat. 

Annars fungerar det inte att åka buss eller ligger det för långt borta? Tänkte om du håller dig borta så mycket som möjligt och gömmer kläderna hemma i en låda

Elsaharr
2015-07-21 16:14
#5

#4 Jo, kanske det. På sommaren kan jag cykla dit, men inte på vintern då.

Zingo ;D

[Melbun]
2015-07-21 16:16
#6

Du får uppdatera om det blir något :) Hoppas på det bästa för det är sjukt jobbigt med allergier.

Annons:
Elsaharr
2015-07-21 16:40
#7

#6 Ja. Det är jobbigt för hela familjen, vi kan lixom inte åka hem på middag hos nån som har hund eller katt utan att hon får astma.

Zingo ;D

[Melbun]
2015-07-21 17:01
#8

#7 Har hon inte fått någon ordentlig allergimedicin som kan hjälpa? Min mamma har fått en del utskrivet bla en inhalator. Det hjälper inte 100% men underlättar iaf när det blir som värst.

Upp till toppen
Annons: