Annons:
Etiketthud
Läst 16245 ggr
anjaelm
7/12/15, 8:13 PM

Utslag efter dusch

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Märkte nu efter att jag duschat att hela min kropp såg ut som på bilden. Röda icke-utstående prickar överallt och även lite rödflammig. Använt ´barntvål´ som de står på tvålens förpackning, men vet ej om de kommer från den. Även testar att duscha utan någon tvål men utslagen uppkommer ändå. Jag använder aldrig någon hudkräm eller något. Funderat på om jag använder för varmt vatten och att de kan ha orsakat detta men detta uppkommer även när jag duschar i kallt vatten. Någon som har tips/ideér på vad detta kan vara?

Annons:
Aleya
7/12/15, 8:16 PM
#1

Kan ju vara att du blir torr. Dels för att du har varmt vatten men just för att du just tvättat dig. Hade de varit jag så hade jag smörjt mig med kokosolja efter duschen och se vad som sker.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

anjaelm
7/12/15, 8:20 PM
#2

#1 tack ska testa de :)

[[Boris Sager]]
7/12/15, 8:30 PM
#3

Mitt första intryck är något som kallas Lichen ruber, men det brukar inte uppkomma så plötsligt. Lichen ruber är en ofarlig reaktion, som kan sitta kvar I huden några veckor, autoimmun, behandlas med kortisontabl.

[[Boris Sager]]
7/12/15, 9:15 PM
#4

Glömde säga att du har tagit ett jättebra foto. Man kan se att utslagen breder ut sig typiskt " linjärt" med inslag av streckfenomen. Så gott som alla exanthem syns mer efter dusch.

Record
7/12/15, 10:48 PM
#5

Välj att ta på dig något annat plagg efter att du duschat. När kroppen är fuktig kan det vara någon reaktion från behandlat plagg, genom fuktig hud.

Elsaharr
7/13/15, 1:06 AM
#6

Är de där hela tiden? Isåfall: Om du har besvär att det tycker jag att du kan boka tid hos VC. Då kan du få tittat på utslagen och få en ev. salva. Lycka till! :-)

Zingo ;D

Annons:
anjaelm
7/13/15, 1:40 AM
#7

#3 #4 tack för ditt svar :) #5 ska absolut testa de! #6 det kommer varje gång jag duschar ja, men de försvinner efter ungefär en halvtimme. Hittills har jag ej några besvär av det förutom att jag inte ser riktigt klok ut ;)

Intehärutandär
7/13/15, 2:06 AM
#8

Barntvål är jag väldigt allergisk emot. Speciellt Barnängens produkter. Men då Du har utslag utan, så tycker jag absolut att Du ska lyda råden ovan och kontakta sjukvården.

anjaelm
7/13/15, 2:09 AM
#9

#8 ja jag får väll ta å göra de, tack för svar :)

fiafia89
7/13/15, 9:47 AM
#10

Använder ni sköljmedel när ni tvättar handdukarna?

Mika2019
5/2/19, 6:40 PM
#11

Det är självklart aquagenic uticaria du drabbats av sök på vattenallergi

[TheSquirrel]
5/4/19, 10:04 AM
#12

Ser ut att kunna vara torreksem. Det får jag ibland på vintern efter dusch. Prova med en mild och bra återfuktande hudkräm, borde finnas på apoteket.

91Marran
5/10/19, 7:38 PM
#13

Tråden är från 2015

Mvh
Mig

Annons:
Upp till toppen
Annons: