Annons:
Etikettbarns-hälsa
Läst 6371 ggr
Emelie-E
2015-07-09 13:10

Blåsor i munnen

Sonen har sedan en tid tillbaka fått blåsor i munnen. De är stora och alldeles gula. De försvinner på ett par dagar och han verkar inte ha ont av dem. Nu idag har han fått en ny blåsa och den verkar göra ont. Han kunde inte äta sin glass som han så gärna ville ha :/ Någon som vet vad dessa blåsor kan bero på eller vad det är? Lägger upp en bild i kommentarerna.

Annons:
Emelie-E
2015-07-09 13:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

Maria
2015-07-09 13:11
#2

Det ser ut som Afte.

Jag skulle länka men det finns hur mycket som helst så du kanske kan googla på Afte och se om du tycker att det verkar stämma?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Devya]
2015-07-09 13:22
#3

Jag tycker också att det ser ut som afte. 

Det kan ju löna sig att kolla upp det och ta tester.

farvendal
2015-07-09 13:32
#4

Afte. Varför man får det är oklart, men det verkar bryta ut lättare när immunförsvaret är försvagat.

Har hittills bara hittat EN grej som faktiskt tar bort skiten och det är OralMedic. Gör ont som SATAN att stryka på dock. Ett kort tag vill man slå sönder något men det går över..

Annars kan man bedöva med Xylocain viskös. Står dock att det inte ska användas av barn under någon viss ålder. Fråga din läkare om det.

Ett tips är att borsta tänderna med en mild tandkräm. Zendium använder jag. Men små barn brukar ju redan använda milda barntandkrämer…

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Emelie-E
2015-07-09 15:49
#5

Visst stämmer det in på afte. Dock så är detta första gången det gör ont och de försvinner rätt fort. Första gången en blåsa dök upp är för ca 2 månader sedan och han får en ny blåsa ungefär varje- varannan vecka. Ibland blir de stora och gula och ibland blir de mindre och syns knappt och försvinner på en dag. Har också hört att det kan göra riktigt ont om man ska smörja på något på blåsan och frågan är hur en 5-åring klarar av det :/ Han har redan zendium tandkräm så där kan man kanske inte förändra så mycket.

farvendal
2015-07-09 15:58
#6

Konstigt att det dykt upp så plötsligt och så mycket. Han har inte varit sjuk eller så eller har någon allergi?

Hade nog hört med en läkare som jag var du

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Annons:
Emelie-E
2015-07-09 18:00
#7

Han har inte varit sjuk på hur länge som helst och någon allergi finns inte heller vad jag vet. Jo, får kanske ta honom till läkaren. Tack för svaren! :)

[Outlawly]
2015-07-10 08:44
#8

Jag hade det där för något år sen. Hela insidan av kinden, kunde knappt äta. Jag körde då på tipset jag läste om att gurgla vischyvatten. Sen försvann det och jag har inte fått några nya :)

Upp till toppen
Annons: