Annons:
Etikettallergier
Läst 1758 ggr
[aziqui]
7/8/15, 12:16 PM

Allergisk mot mjöl?

Jag tror jag är allergisk mot mjöl på ett konstigt sätt.  
Inte på ett glutenintolerant sätt då jag inte har några som helst problem med att äta saker som innehåller mjöl. 
Men när jag bakar och använder mig av mjöl och det är i luften runt mig så börjar det klia i munhåla och näsa och jag börjar nysa jättemycket.

Någon som vet vad detta kan vara och bero på?

Annons:
DesK
7/8/15, 12:22 PM
#1

Det är nog ett slags allergi. Jag har hört talas om andra med liknande symtom, så jag tror inte att det är jätteovanligt.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[aziqui]
7/8/15, 12:32 PM
#2

#1 Vet du vad för slags allergi? Jag själv har nämligen aldrig hört talas om det innan

Sindri
7/8/15, 12:39 PM
#3

Inte så himla ovanligt:

http://www.arbetarskydd.se/tidningen/article3794431.ece

Om du inte mår dåligt av att äta det kan du använda munskydd.

Jag använder inte mjöl - det finns annat man kan baka med.

Lia
7/8/15, 12:41 PM
#4

Min farbror som var bagare drabbades av detta, han fick också problem med luftvägarna. Så han fick tyvärr sälja sitt bageri.

OlgaMaria
7/8/15, 12:41 PM
#5

Spannmålsallergi eller veteallergi finns och är inte samma sak som celiaki. Allergier är ofta väldigt individuella, men att reagera med snuva/irriterade luftvägar är ett vanligt symptom vid spannmålsallergi.

Om du aldrig varit utan spannmål en längre tid i ditt liv så är det dock svårt att veta ifall du verkligen kan äta mjölmat utan några problem. Du kan ju inte isåfall veta hur du skulle må efter t ex fyra veckor utan spannmål.

Man kan testa sig för spannmålsallergi med blodprov eller pricktest men sådana tester ger inte alltid rätt svar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anterrabae
7/8/15, 7:43 PM
#6

Som sagts ovan så kan man reagera på spannmålsalöergi i luftvägarna. Har själv varit så allergisk också. När jag höll upp blev jag jätteallergisk även i magen mot att äta det. Och med tiden läkte den och alla andra allergier ut. Det visade sig att genom att skippa säd så läkte kroppen så nu tål jag allt. Det tog några år, men så värt det!

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: