Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1323 ggr
Miowi
2015-07-07 22:53

Illamående och slö när skära ned på sockret?

Jag har sedan mitten på juni kommit igång med träningen, förra veckan kom jag äntligen igång med att äta bättre. Vet inte varför det plötsligt gick betydligt bättre att hålla mig från sötsaker, kände vara inget sug efter det - vilket är ovanligt för mig som pressat i mig socker rätt bra på sistone pga stress. Nu har jag senaste 3 dagarna känt mig illamående och slö, kan känna hunger men absolut inget sug alls. Det enda jag äter är egentligen frukt, vilket kanske är dumt i och med fruktsockret? Tänkte höra om detta illamående och slöhet kan bero på att jag äter mindre socker? Försökt söka lite men lyckades inte hitta så mycket om hur man mår, bortsett från huvudvärk. Trött är jag med.

Annons:
nickiee
2015-07-07 23:07
#1

det tar ett tag å få bort sockret i kroppen å att du själv vänjer dej .ja man får huvudvärk ett tag å trött men går över håll ut

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Miowi
2015-07-07 23:11
#2

Det är just att jag inte har någon huvudvärk, utan är slö och illamående, ingen större matlust. Men det kanske är en annan effekt av att dra ned på sockret? Hittar bara att man kan få huvudvärk

annia1
2015-07-08 03:07
#3

Miowi nu är det möjligt att jag missförstår det du skriver. Men äter du bara frukt så har du svaret där. Men du kanske menar att det enda utöver vanlig mat du äter är frukt. 

Har varit så varmt så det jag tänker på i första hand är vätskebrist och ev saltbrist. Så drick vatten ev med lite salt i, (ja plus att äta mat.)

.

Wony
2015-07-08 12:18
#4

Tänker också på vätskebrist och ev saltbrist. Jag brukar då bli illamående, slö och enbart vilja äta mat med högt vätskeinnehåll (som t ex melon eller annan frukt…).

[Outlawly]
2015-07-08 16:01
#5

Kan du skriva lite mer utförligt vad du äter? 
Eller bara frukt? för då låter det som du knaprar äpplen och bananer dagarna i ända ;)

Kosten behöver ju proteiner och fett också
och kroppen kan nog bli rätt så trött av att ta hand om all fruktos

Miowi
2015-07-09 00:14
#6

Tack för ert engagemang!

Gällande vad jag äter så gör jag oftast en smoothie på bär och juice till frukost, alternativt hemmagjord müsli på mandel, havregryn, solros- och linfrön. Med yoghurt och blåbär till.  Till middag har det nu blivit mycket lax t.ex., även bytt ut ris och pasta (till stor del, undantag sker!) mot quinoa. Men absolut händer det att det bli vitt bröd med mjölk till frukost ibland då jag har svårt att äta på morgonen, och kakor då och då.

Men ser inget sammanband med hur jag mår. Det kan absolut vara vätskebrist, men tycker jag dricker mer nu. Idag har jag ätit bra, jag har tränat (äntligen kommit igång med träning 2-3 gånger i veckan) och nu ligger jag i soffan helt utslagen och smått illamående att jag inte ens orkar ta mig till sängen. Spelar ingen roll vad jag äter, är nästan som att jag mår bättre av att ta en kaka så kanske är just pga att jag dragit ned på sockret? Börjar bli trött på att må såhär, speciellt när jag jobbar i butik och ibland känner att jag knappt orkar stå upp ibland.

Annons:
Miowi
2015-07-09 00:17
#7

Gällande frukt så äter jag en hel del frukt, idag har jag väl ätit 4-5 kiwis. I fredags var jag så pass seg att jag åt säkert 5 nektariner och hoppade middag ej hållbart, det var ett undantag - i övrigt äter jag lite och bättre trots att jag är utmattad just för att jag är så känslig mot att bli för hungrig.

Känner mig smått darrig i händerna, kanske har jag någon slags abstinens utan att känna av det? Känner inget större sug efter godis eller kakor som är mitt stora lass, det är just frukt som är det enda jag egentligen är sugen på.

annia1
2015-07-09 01:17
#8

Miowi jag tror inte att det beror på att du dragit ner/slutat med socker. För abstinens oavsett vilken så brukar den komma i stort sett omedelbart. Jag såg att du startat en tråd på kolhydrater och där skriver du att det är ca 2 v sen du började slutade köpa godis och kakor. Så abstinens tror jag du kan utesluta. 

Att du tycker att du dricker mer betyder inte att du dricker tillräckligt. Speciellt inte med tanke på att det varit varmt och som du skriver nu att du ligger utslagen efter att du tränat. Så speciellt efter du tränat försök att få i dig både vätska och salt för det försvinner när man svettas. 

Men sen kan det finnas ett par andra alternativ som du kanske ska låta undersöka. Har du ev början till diabetes. För du skriver att det är nästan som du mår bättre när du tar en kaka.
Ett annat alternativ. Kan du vara gravid. För läser man inne på gravid så brukar sånt som man varit sugen på försvinna för att ersättas av annat sug. Och det är inte bara på mornarna man kan må illa när man är gravid.

.

Upp till toppen
Annons: