Annons:
Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 11940 ggr
Fridaaaa
7/6/15, 12:10 AM

Svårt att somna

Vissa nätter har jag svårt att somna, speciellt nu i värmen plus ljus tidigt och sent. Vad kan man göra för att somna lättare? Är trött men snurrar mest omkring :( Inget med ljud då sambon somnar före mig.. Inte dricka något för då får jag upp och kissa xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Kyllan56
7/6/15, 12:13 AM
#1

Fläkt, öronproppar och sovmask.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Kyllan56
7/6/15, 12:14 AM
#2

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

DesK
7/6/15, 7:31 AM
#3

Se till att sovrummet är ordentligt mörkt, alltså skaffa mörkläggningsgardin eller rullgardin

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fridaaaa
7/6/15, 9:05 AM
#4

#1  Fläkt har vi på. Öronproppar vill jag inte ha för tycker det är jätteobehagligt att i princip inte kunna höra något. Sovmask har jag ingen :(

#3 Har rullgardiner men de mörklägger inte så bra, men inte råd att byta ut till ännu mörkare, men hjälper nog inte, för kroppen ställer in sig på något sätt känns det som :(

#2 Nja olika andningstekniker tror jag personligen inte fungerar. Testat någon variant inte just den men hjälpte ingenting :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
7/6/15, 11:08 AM
#5

Köp en sovmask? Kostar knappt 50-lappen. 🙂

Fridaaaa
7/6/15, 11:11 AM
#6

#5 Tror inte att det hjälper, spelar ingen roll hur mörkt det är i rummet nämligen :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
NiklasTyreso
7/6/15, 3:55 PM
#7

Det finns ingen enkel lösning eller ett trollspö som alltid hjälper alla. Du måste pröva vad som funkar för dig. Har du inte råd med ögonmask eller bra rullgardin som gör det mörkt då kan du lägga en mörk handduk över ögonen. Motionera ofta men inte senare än 18.00 så kroppen hinner varva ned 3 timmar innan läggdags. Ta extra lugnt timman innan läggdags d v s ingen tv, dator eller telefon då. Lägg dig samma tid varje kväll och gå upp samma tid varje morgon så kroppens klocka sgäller in sig på sova, även på helgerna. Om du verkligen lider av din sömn brist kommer du vara motiverad att försöka pröva dig fram till vad som fungerar för dig.

OlgaMaria
7/6/15, 4:03 PM
#8

Magnesiumtillskott på kvällen.

Pukka har också ett relax-te som är väldigt avslappnande. Det måste man ju dricka, men jag brukar ta en påse som får dra ett bra tag och sen dricker jag en halv kopp, och andra halvan nästa kväll. 

Eller melatonin.

Jag har stora problem med sömnen och tar alltid både melatonin och magnesium och det fungerar för det mesta bra. Behöver jag extra hjälp brukar det fungera med relax-teet också, men det är faktiskt väldigt bra i sig självt. Ibland dricker jag det som är kvar på morgonen ifall jag vaknat för tidigt och då brukar jag somna om.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/6/15, 4:07 PM
#9

#7 Det vet jag om. Onödig kommentar. Självklart att man får fråga och kunna få tips som man kanske inte tänkt på eller inte testat. 

Inte sagt att jag inte har råd med ögonmask, sa att det inte lär hjälpa då det inte spelar någon roll hur mörkt det är i rummet, kroppen "ställer" in sig ändå på att det blir ljust ute :/ Tro mig, testat att mörklägga ännu mer, men hjälper itne ens när det är mörkt mitt i natten  nu, bara snurrar runt ändå och inte kan somna :(

Motionera gör jag efter kl 18 nu när det är så himla varmt annars kommer varken jag eller hundarna ut på långpromenad, går inte när det är 27-30 grader ute nämligen, så det är svårt att ändra på de dagar det är så varmt :/  

Brukar lägga mig ungefär samma tid och upp ungefär samma tid. Men tar i regel flera timmar innan jag somnar :/ Och då blir det max 4 timmars sömn, sambon klocka ringer olika, ibland börjar han kl 5 ibland kl 7 på morgonen. jag vaknar alltid av hans klocka.
 Är inte såhär varje kväll/natt men många :/ Så sjukt jobbigt, är kanske 4-5 nätter av 7 nu :(

Vad kan jag göra istället för att titta på film innan läggdags? Läsa är inget för mig nämligen, och kommer nte på något annat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/6/15, 4:08 PM
#10

#8 Då måste jag upp och kissa om jag dricker i samband med läggning :( Blir kissnödig inom en timme av bland annat te :/ Är det koffeinfritt?
Vad är melatoni?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/6/15, 4:18 PM
#11

#10 Jag blir också kissnödig och går för det mesta på toa på natten 1-2 gånger, men är jag tillräckligt trött går det bra att somna om fort. Och dricker man 1 dl starkt te klarar man sig nog några timmar. Tror inte att detta te är särskilt urindrivande som vanligt te kan vara. Ja, det är koffeinfritt. Örtbaserat te.

Melatonin är kroppens eget sömnhormon. Finns att beställa på nätet. Kroppen börjar producera det när det blir mörkt, vilket förklarar varför det är svårt att somna för många nu på sommaren. Att titta på en skärm på kvällen stör också kroppens hormonproduktion av melatonin.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/6/15, 4:21 PM
#12

#11 Ja jag vet itne vad jag ska göra innan jag ska sova om jag inte tittar på film :( Tråkgit att bara titta in i väggen 1-2 timmar :( Sambon somnar alltid före mig  :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kyllan56
7/6/15, 4:22 PM
#13

#9 Är det inte bättre att du i din inledning berättat vad du redan gjort, för att försöka sova! Kan vara lika irriterande när man försöker att hjälpa någon och de berättar varför det ena efter det andra inte fungerar. 

För hur ska #7 veta vad du redan gjort?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
OlgaMaria
7/6/15, 4:23 PM
#14

Ja, jag kollar också på skärm på kvällen, men jag har ju mina trix som funkar för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/6/15, 4:27 PM
#15

#13 Mitt i natten när man är frustrerad över att man inte kan somna är det inte så lätt att tänka på allt. Aldrig påstått att #7 ska veta det heller, om du läser så syftade jag på meningen "Det finns ingen enkel lösning eller ett trollspö som alltid hjälper alla. Du måste pröva vad som funkar för dig."

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Kyllan56
7/6/15, 4:34 PM
#16

Fridaakesson, vilka sovexperter du än talar med kan intyga att det spelar roll om rummet är mörkt eller inte. Så fort du öppnar ögonen och det är ljust börjar vaken hormonet kortisol utsöndras och sov hormonet melatonin att tillbakabildas. Så det har stor betydelse!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Fridaaaa
7/6/15, 4:40 PM
#17

#16 Dock vet jag hur min egen kropp fungerar eller inte, eller hur? Och haft mörkare än vad jag har nu, och har inte hjälpt, ligger fortfarande och snurrar runt och kan inte somna :/ Nämligen testat att hänga för med lakan/handdukar/filtar mm men inte hjälpt det heller :( Så det har jag provat :/Så jo kan säga att det inte fungerar för min del eftersom jag redan provat.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/6/15, 4:52 PM
#18

Fast ljuset påverkar, men inte på ett magiskt och direkt sätt. Är man van att inte kunna somna klockan 1 på natten så somnar man inte bara för att det är mörkt. Men om man lyckas skapa mörker på sitt sovrum varje natt så påverkar det melatoninproduktionen på ett positivt sätt, men du märker det inte på en gång. Och att bara mörklägga kanske inte är en tillräcklig åtgärd heller, även om det hjälper i rätt riktning. Kan behövas flera olika åtgärder för att det ska funka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/6/15, 4:54 PM
#19

#18 Ja krävs betydligt mer än bara mörkläggning.
Men kan inte få det riktigt mörkt med bara de rullgardinerna och handduk/filt heller :(  Testat flera kvällar i rad innan, dock inte nyligen men innan.

Vet inte mer vad jag kan testa :/ 
Fixa sömntabletter är inget alternativ heller. 

Men vad kan man göra innan man ska sova om an inte bör sitta vid dator/tv/telefon minst 1 timme innan? Tänker om det påverkar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sisselie
7/7/15, 9:57 AM
#20

Jag somnar lättare om jag äter potatis och banan på kvällen. De innehåller tryptofan, som behövs för melatoninproduktionen.

Men mitt problem är mest att jag vaknar flera gånger per natt. Jag har märkt att jag sover längre innan jag vaknar, och lättare somnar om, om jag även äter makrill till middag. Makrill innehåller mycket GABA, en aminosyra som är lugnande. (Samma signalsubstans  som bensodiazepiner påverkar.)

Igår köpte jag Pascoflair, ett naturmedel som innehåller passionsblomma, som ska öka mängden GABA i hjärnan. I natt sov jag ovanligt bra, men då åt jag både makrill till middag och potatis + banan som kvällsmål, utöver detta.

Om du sitter vid datorn på kvällarna kan jag rekommendera att du installerar x.flux, ett program som dämpar det blå ljuset på skärmen på kvällen.

Annons:
[Devya]
7/7/15, 1:25 PM
#21

Om du vaknar kl.5.00 eller 7.00 på morgonen, håller du dig vaken tills det blir natt sen eller försöker du somna om?

Honestyisdead
7/7/15, 1:25 PM
#22

#19 Dämpa belysningen. Sätt på lugn musik och kela med djuren.
Tv och datorer stör och bör inte användas innan sänggående om man har sömnproblem.

Fridaaaa
7/7/15, 1:29 PM
#23

#21 När jag vaknar vid 7 brukar jag stiga upp, lönlöst att försöka somna om, vid 5 tiden brukar jag somna om och stiga upp vid 7-8 tiden för då vaknar jag igen.

#22 Sambon vill inte ha musik eller så på när han ska sova 😕 Och vågar inte sova med hörlurar på. (dels här jag knappt om något händer dels har jag trasslat in mig i dem när jag somnat så vågar inte igen)
 Brukar ha helt släckt i rummet innan vi ska sova :) 
Mjo vet men uttråkande att bara ligga och glo in i väggen 1-2 timmar också (även om man kelar med hundarna :/ Är lite därför jag brukar kolla.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/7/15, 1:31 PM
#24

Du behöver ju inte ha hörlurar med hög musik, bara svagt. Då hör du om något händer. Hitta lösningar istället för hinder.

Fridaaaa
7/7/15, 1:33 PM
#25

#24 Som jag skrev vill inte sambon ha det på så måste respektera det. Eftersom han ska upp före mig ligger jag oftast intill väggen så musiken är på hans sida.
Jag hittar inte hinder, säger bara som det är och vad jag provat och inte provat :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/7/15, 1:34 PM
#26

Så han bestämmer om du lyssnar på svag musik i hörlurar? Inte en chans att det stör honom.

Evelina!
7/7/15, 1:35 PM
#27

Vad gör du om dagarna? Blir du mentalt och fysiskt uttröttad? Själv har jag enorma sömnproblem om jag inte får den fysiska och psykiska stimulans som min kropp och hjärna kräver. Vad gör du om dagarna?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
[Devya]
7/7/15, 1:36 PM
#28

#23 Om jag vaknar 5 varje morgon så brukar jag vara väldigt trött och vilja gå och sova tidigt sen på kvällen. Brukar aldrig ha problem med att somna då. Synd bara att det tycks vara lite svårare för dig. Det kan bli väldigt irriterande om man inte får sova ordentligt.

Hur är det om du börjar skriva i dagbok innan du går och sover? 

Jag har annars märkt att ju mer jag motionerar och håller igång desto tröttare blir jag och lättare att somna blir det. Jag har varje dag i en vecka nu gått upp kl.8 på morgonen, promenerat 5km för att sen gå hem och chilla och sen far jag igen iväg på en 5km promenad för att därefter gå på gym och komma hem ca.22.00. Då är jag mer än redo att sova. Min kropp är helt utmattad och likaså min hjärna som har fått ta in en massa intryck under dagen.

Kanske försök vara mera aktiv under morgonen, dagen och kvällen genom att promenera en hel samt eventuellt gå på gym? För mig fungerar det riktigt utmärkt åtminstone.

Fridaaaa
7/7/15, 1:37 PM
#29

#26 Nej det sa jag inte om du läser. Jag skrev att han inte vill ha musik på när han ska sova. Det är inte samma sak. (eftersom du skrev att man inte måste ha hörlurar), och som sagt vågar jag nte sova med hörlurar på eftersom jag har råkat ut för att trassla in mig i det i sömnen.

#27 Väldigt olika vad jag gör om dagarna. Beror på väder och vind. Vissa dagar är jag mycket ute i trädgården och fxar med burarna mm, umgås med djuren, fotograferar, ute i skogen eller promenerar t.ex. Ibland iväg ibland hemma. Så en mi varje dag :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/7/15, 1:39 PM
#30

#28 Ja jag är trött men snurrar runt och kan inte somna :(
Gym är inget alternativ, för dyrt och det närmaste som är någelunda billigt har bara bindningstider på 1 år.
Promenerar morgon och kväll redan. Allt från 5 km upp till 1,5 mil sammanlagt på en dag, lite olika. Eller cykla en sväng med ibland.

Går promenad mellan 7-9 på morgonen och 18-20 på kvällen ungefär, lite olika.När Är det svalare ute går vi även på dagen men inte när det är för varmt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/7/15, 1:42 PM
#31

#29 "Du behöver ju inte ha hörlurar med hög musik, bara svagt"

Skriver ingenting om att inte ha hörlurar utan om att ha hörlurar med svag musik.

Som sagt, du hittar problem i allt. "trassla in" Höll du på att kvävas då eftersom du inte kan riskera det igen? Det är alltid samma sak. Du ber om råd men det är aldrig något som duger. "Det går inte" Och det går inte. Inte det heller.

Vill man inte lösa sina problem är det ingen mening att fråga.

[Devya]
7/7/15, 1:46 PM
#32

#30 Låter ju som om du promenerar tillräckligt åtminstone och det är ju jättefint.:) Det kan dock vara bra att ha ett rejält träningspass hemma då gym inte är ett alternativ för dig. Typ hoppa hopprep, ta en joggingtur, cykla riktigt fort osv för att riktigt jobba fram det där flåset. Ju mer ansträngande det är desto bättre har det varit för mig personligen att kunna slappna av senare på kvällen. Kroppen har då känts väldigt mörbultad och längtar efter att få lägga sig till ro i sängen.

För mig har det aldrig spelat någon roll om jag har tränat mitt på dagen eller typ 21 tiden på kvällen. Efter ett intensivt pass så är jag alltjämt redo för att sova. Sen igen kanske det inte skulle fungera för dig. Svårt att säga.

Hur är det om din kille ger dig en kort avslappnande massage innan sovdags? Typ fotmassage, nackmassage eller dylikt? Sådant kan få mig att somna direkt, speciellt om jag har tränat och sprungit massor den dagen. :)

Fridaaaa
7/7/15, 1:46 PM
#33

#31 Jag som läste lite snabbt, ber om ursäkt.
Du behöver inte kommentera alls om du inte tänker hålla dig till tråden, såna kommenterar som du skriver nu skapar bråk om något och negativiteter.
Ja det fastnade runt halsen, höll inte på att kvävas då jag vaknade men hade kunde likväl slutat så. Så jag vågar inte det. Då kan jag definitivt inte somna om jag har det i tankarna hela tiden.

Inte påstått att jag inte tänker lösa problem heller, så sluta ljuga! Bara för att man redan testat vissa saker och det inte fungerar betyder det inte att man itne vill lösa problem! Hade jag inte velat göra det så hade jag inte frågat.

Nu håller sig ALLA till tråden annars kan den likaväl låsas. Tänker INTE besvara negativa kommentarer och lögner.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
7/7/15, 1:47 PM
#34

Ta en långpromenad eller ett kortare träningspass en stund innan du lägger dig. Brukar funka för mig :)

Annons:
Fridaaaa
7/7/15, 1:48 PM
#35

#32 Kan alltid prova om det hjälper. Värt ett försök veckan ut och hoppas att det hjälper :)
Han somnar för mig haha då han är och jobbar hela dagarna så han är svintrött på kvällen och somnar som en stock xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/7/15, 1:51 PM
#36

#33 Jag ljuger ingenting. Jag uppmärksammar ett genomgående tema.

Du behöver inte besvara det här. Men det är hemskt tråkigt att se hur alla råd ständigt slås bort.

[Devya]
7/7/15, 1:53 PM
#37

#35 Det skadar inte att försöka åtminstone. Man är nog villig att testa nästan vadsomhelst då det kommer till att få ordentligt med sömn!:) 

Synd att han inte orkar! Men du kan ju försöka göra en deal med honom att du kan massera honom tidigare på kvällen om han orkar ge dig en liten massage innan sovdags. :D Det skulle ju vara fint om han kunde vara med på att testa det en gång åtminstone. Jag tror inte han lär vara helt omöjlig till att testa? :) 

Råkar ni ha badkar? Jag har nämligen också upplevt att efter ett träningspass och ett avslappnat bad efteråt så är jag ännu mer trött och utmattad efteråt och somnar direkt då jag lägger mig i sängen.  Men badkar är det verkligen inte alla som har. Verkar vara lite sällsynt nuförtiden!

Fridaaaa
7/7/15, 1:59 PM
#38

#37 Ja motion & träning är ju bara bra för kroppen också :)
Nej han gör det om han orkar, kan ju alltid fjäska haha.

Nej bara dusch :( Ja håller med dusch verkar vara betydligt vanligare nu förtiden eller bubbelbad ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/7/15, 2:05 PM
#39

Bad… det påminner mig om ett annat supertips för sömnen - bada med epsomsalt. Speciellt när man är ovan vid det blir man enormt trött. Kan vara värt att låna någons badkar för det till och med, eller kanske ett tips för någon annan med sömnproblem som har badkar. Epsomsalt finns att köpa på hälsokosten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/7/15, 2:06 PM
#40

#39 Dessvärre har jag ingen möjlighet att låna badkar :( Känner ingen nära som har det :( Annars hade jag gärna gjort det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/7/15, 2:06 PM
#41

Ett bra tips är att angripa problem från ett annat håll.
Tex ditt problem med att strypas(?) av hörlurar. Istället för att säga det går inte så fundera på hur du kan lösa det problemet. Kan du fästa sladden i något? Använda trådlösa? Har du inte råd med det? Spara några månader så har du. Lågt till affären? Passa på en av de gånger ni åker till affärerna.

Har ni bara ett rum eftersom du säger att han inte vill lyssna på musik innan sängående? Skrev nämligen inte att du skulle ligga i sängen och göra det.

Annons:
[Devya]
7/7/15, 2:06 PM
#42

#38 Jag tror det kan vara en av de bättre lösningarna för dig eftersom du tycks ha testat det mesta redan. :)  Fjäska kan man komma långt med, tro mig! Jag har lyckats få mig massor med massage från min kille tack vare det, så det går nog. ;)

Jag tror inte dusch lär fungera lika bra som ett avslappnat varmt bubbelbad. Finns en risk att man blir mera pigg efteråt men det kanske är något du kan också testa om inget annat vill fungera, en varm lång dusch innan du ska sova (du behöver ju inte tvätta håret i samband med det heller).

Fridaaaa
7/7/15, 2:07 PM
#43

#36 Inte massa råd som slängs bort. Bullshit rent ut sagt. Eftersom jag redan testat mycket så slängs till exempel inte dem tipsen bort, bara att jag redan testat dem sedan innan och det fungerar inte. Inte samma sak som att "slänga bort" tips.
Men respektera det jag skrev och håll dig till tråden eller inte skriva alls.Tack på förhand

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/7/15, 2:13 PM
#44

Billigt och bra magnesium med gratis frakt: http://www.topformula.se/article/magnesium_citrat_750_mg__topformula

Melatonin till bra pris: http://lifenutrition.se/produkt/melatonin-kopia/ För min del räcker tabletterna länge eftersom jag bara behöver en halv tablett per kväll.

Pukkas teer finns ofta på Citygross eller hälsokosten. Kostar inte så värst mycket. Pukka Relax var det som är väldigt avslappnande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
7/7/15, 2:15 PM
#45

#43 Ingen bullshit alls från mitt håll.

Fridaaaa
7/7/15, 2:16 PM
#46

#44 Hur stora är tabletterna?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/7/15, 2:22 PM
#47

Melatonintabletterna är rätt små. Magnesiumkapslarna är ganska stora men man kan öppna dem och blanda ut pulvret med lite fil eller något annat om man vill.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/7/15, 2:24 PM
#48

#47 Okej vad bra :) För har svårt att svälja medelstora/stora tabletter nämligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Surpan
7/7/15, 4:01 PM
#49

Jag skulle tipsa om mjölk, men jag ser att du inte vill dricka innan läggdags. Så jag tipsar istället om onani. Många blir lugna och dåsiga efter orgasm. Även att duscha varmt brukar hjälpa, läste någonstans att man blir trött av beröring över huden och en dusch ska tydligen vara bra substitut för detta. :)

/Surpan

Fridaaaa
7/7/15, 5:00 PM
#50

#49 Nej helst inte för då måste jag upp på toa och då blir jag piggare igen xD
Jag blir i regel piggare av att duscha :) Duschar alltid riktigt varmt så det har omvänd effekt hehe.

Ja det har du rätt med orgasm där att man i regel blir trött/dåsig efteråt :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Devya]
7/7/15, 5:07 PM
#51

#49 Varm dusch kan få motsatt effekt så det är inte riktigt säkert att det fungerar. Jag brukar åtminstone oftast bli pigg av att duscha. 

Orgasm kan också ha motsatt effekt om det vill sig! Det kan gå två vägar för mig, antingen blir jag sömnig eller så blir jag jättepigg. :)

Finns inget säkert kort här. :)

Fridaaaa
7/7/15, 5:08 PM
#52

#51 Man får nog testa sig fram på vissa saker, som du säger, ibland har det motsatt effekt xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
7/7/15, 6:45 PM
#53

Kiwifrukt innan läggdags ska vara minst lika effektivt som magnesium och melatonin (som man för övrigt ska vara försiktig med att använda då det påverkar kroppens egna melatonintillverkning).

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
7/7/15, 6:49 PM
#54

#53 Ja kiwi tar jag hellre i så fall 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
7/9/15, 9:36 AM
#55

Här kan du få tips om sömn.

http://www.somntips.se/

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Annons:
Evelina!
7/9/15, 10:01 AM
#56

Den här boken https://www.adlibris.com/se/bok/boken-som-ger-dig-battre-somn-9789174612899 kan också vara läsvärd. Bygger på de senaste rönen om KBT och är både intressant och lättläst.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
7/9/15, 10:07 AM
#57

#56 Ska se om bibblan har den :) tack :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
7/9/15, 4:13 PM
#58

Sömnproblem har jag med. Haft i flera år och varierar väldigt beroende på hur livssituationen ser ut. I de värsta perioderna har jag tagit sömntabletter. Sure, jag sover som en stock då men det är ju ingen lösning egentligen!

Jag har inte hittat något fantastisk som löser mitt problem till 100% men vissa saker hjälper mig lite på traven och underlättar iallafall en del. Man får testa sig fram och vara beredd att trixa lite med sina rutiner.

Mitt bästa tips är träning. Så att kroppen verkligen blir trött och behöver sin återhämtning. Jag joggar/springer flera gånger i veckan och tidigare gick jag även på gym (när det var kallt och ruggigt ute). Springa i skogen eller ute längs vägarna är gratis och flexibelt. Förutom att man behöver vettiga skor då.. 

Tips nr 2 är att ha det riktigt mörkt och tyst. Jag kan verkligen inte sova om det kryper in ljus eller om det är något som låter. Förutom marsvinens hö-tuggande som jag konstigt nog trivs mycket bra med (är väl väldigt van). Så det där med att somna med lugn musik i öronen fungerar verkligen inte på mig.

Tips 3 är rätt självklar, käka inget inom ett par timmar innan läggdags. Inte något som innehåller mycket energi allafall. Intag av energi innan sovdags sabbar mycket för mig. Tyvärr misslyckas jag rätt ofta med denna punkt då jag ibland kommer hem så sent från jobbet.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
7/9/15, 4:34 PM
#59

#58 Rör på mig gör jag redan :) cykling, pw/promenader och så :) Olika mycket olika dagar :) Så det gör jag redan: i skogen, neråt "byn" mm :)

Så mörkt vi kan har vi också när vi ska sova 👍 Inga lampor ingenting igång nattetid när vi ska sova 🙂 Men kan inte få det mörkare än vad vi har det 😕 Då måste vi köpa helt nya mörkläggningsgardiner 😕 Redan försökt med filtar mm men har inte hjälpt. 

Brukar försöka att undvika mat 1-3 timmar innan, men ibland är det oundvikligt men så gott det går. Annars blir det lite bär, lite yoggi eller så :)

Jättebra tips :)
Visst är det hopplöst när man inte kan sova! :( Inatt sov jag hyfsat, hoppas att jag får sova bra inatt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
7/9/15, 4:46 PM
#60

Jättebra att du rör på dig. Men du skulle ju kunna testa att jogga eller köra intervaller. 4-5 km några ggr/vecka eller något liknande så man blir riktigt flåsig och får spaghettiben Det ger mycket mer än power walks tycker jag.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Fridaaaa
7/9/15, 4:50 PM
#61

#60 Har inte kommit igång med joggande än pga mitt knä.Sagt massvis med gånger att jag ska göra det men inte blivit av sen. Men måste ta det sakta att komma igång med det.  Men tanken är att jag ska försöka komma igång med det 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
7/10/15, 8:49 AM
#62

(har inte läst alla inlägg)

Sedan jag började med andningsträning somnar jag jättefort och sover som klubbad hela natten :)
Jag tejpar munnen och andas bara genom näsan, en hand på magen och en på bröstet och fokuserar på långa andetag och att andas djupt med diafragman.

Då slipper man alla andra tankar som, är det varmt, vad är det som låter, mm

Och hörde ett tips om att det är varmt så lägg kudden i frysen och ta ut när du ska soma:P

Annons:
Fridaaaa
7/10/15, 8:54 AM
#63

#62 Ingen plats i vår frys xD Har bara liten som är full hehe. Men smart annars 👍
Tejpa igen munnen nja jag skulle nog inte fixa det, skulle nog få lite panik av det :/ Men kanske fungerar utan ändå med samma övning?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
7/10/15, 9:17 AM
#64

#63 ja synd med frysen här med. Hade varit så skönt med kall kudde :D Jag bruka sätta en tejp lodrätt så bara fån övre till undre läppen. Vissa tejpar över hela. Har själv vaknat några nätter med tejpen i handen haha. Tejpen sitter för att man inte ska råka öppna munnen i sömnen och börja andas genom den. Men utan tejp går också, det är näsandningen som är det viktiga :)

Fridaaaa
7/10/15, 9:19 AM
#65

#64 Brukar lägga kuddarna i fönstret ibland när det blåser ute, då blir de med kalla 👍

Ja jag vågar/vill inte sova med tejpad mun hehe. Hade fått smärre panik xD
Men kan testa det ikväll och se om det hjälper :)

Inatt sov jag max 4 timmarigen :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Outlawly]
7/10/15, 9:25 AM
#66

#65 Ja prova går alltid :)

Hoppas det löser sig snart, att sova lite är jobbigt som tusan!

OlgaMaria
7/10/15, 9:38 AM
#67

Andningsövningar är rätt magiskt faktiskt. Gick ett tag hos en sjukgymnast specialiserad på det så fick verkligen lära mig grundligt. Andas in djupt med näsan med magen - just detta är trixigt, det är så lätt att andas med bröstet - och släpp långsamt ut luften ur munnen. Vänta sen tills kroppen själv tar nästa andetag, med näsan och magen, osv. Vill man maximera effekten kan man ligga framåtlutad med knäna framdragna på sidorna under kroppen - så att magen får utrymme. Sen kan man öva på att känna hur diafragman sväller ut i hela magen och ut över höfterna i varje andetag. Att göra detta fokuserat i 10 minuter eller så kan verkligen ge en stor avslappning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/10/15, 9:46 AM
#68

#66 Ja det är sjukt jobbigt :/

#67 Förstår inte riktigt hur du menar att man ska ligga?
Jag ligger alltid på sidan, kan inte somna på rygg eller på mage, då ska jag vara extremt trött om det ska gå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/10/15, 9:53 AM
#69

Nej det är lite svårt att förklara… ungefär som en böneställning kanske. Sitt upp på knäna, sprid ut knäna lite åt sidorna och böj överkroppen fram. Ligg med armarna så som det känns bekvämt, antingen bara framåt eller något annat. Det är ju inte en ställning man somnar i utan man kanske kan göra det 10 minuter i sängen eller på golvet och sen lägga sig tillrätta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Fridaaaa
7/10/15, 9:54 AM
#70

#68 Aa okej, vetta sjuttom om jag kan stå så 10 min låter jobbigt hihi :D
Frågade då jag varosäker på om du menade liggandes eller sittandes :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
7/10/15, 10:13 AM
#71

#70 Det är alltså en halvliggande ställning. Inte alls jobbig. Haha… som sagt, svårt att förklara.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/10/15, 10:24 AM
#72

#71 Haha förstår :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 8:21 AM
#73

Beröring/taktil och lärt sej andas på djupet  har löst sömn problem för många .. men alla är vi olika vad som kan funka . Sova naken har hjälpt för vissa för då har kroppen varit helt fri så blodet kunna strömmat fritt från topp till tå  Byta miljö o få luftombyte några dagar .

Fridaaaa
7/11/15, 8:44 AM
#74

#73 Sova naken gör jag jämt :) Speciellt nu när det är så varmt sommartid :)
Hur tänker du kring byta miljö? Ingen möjlighet att sova borta om det var lite så du tänkte?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 10:33 AM
#75

Vi har flera gånger haft besök av tjejer/kvinnor som velat komma ifrån sin vanliga vardag . Några stress/utbränd mm oro de sagt att de inte kan sova mm . Hos oss har de fått följa det vanliga arbetet tex utfodra djur mocka och blivit riktigt skitig o svett . När vi har haft lamm så kan man sitta hos dem det är rogivande ligger man i halmhög där kan man somna :-) . Här har de kunnat vara sej själva o slappnat av . En skogs promenad med ardenner kan också va lugnande . De har haft en enkel extra säng i ett rum flera gånger så har man fått väcka de för de lyckas sova så bra :-) .

Fridaaaa
7/11/15, 10:35 AM
#76

#75 Ja jag har dessvärre ingen möjlighet att åka bort.
Har djur med som jag pysslar med varje dag. Ingen stress eller så nu under sommaren :) Går i skogen mm :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ptorparn
7/11/15, 12:19 PM
#77

Hade du provar beröring/taktil . Problemet att många blir rädda det blir lite samma vibbar/känsla som intima men det är ju måbrahormonet oxytocinet som strömmar . Nu är ju du van att ligga helt naken och då blir det bästa effekten vid beröring när blodet kan strömma från topp till tå ingen resår som spänner . Vem som helst som man har förtroende för kan utföra beröring . Bäst med annan person än partnern annars är det lätt att det blir intimt istället för en bra behandling .

Fridaaaa
7/11/15, 3:19 PM
#78

#77 Bor ensam med min sambo. Och ingen annan som får röra mig naken. 
Men beröring utan att det blir intimt är inga problem ändå :)
Men på vilket sätt hade du tänkt beröringen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 4:21 PM
#79

Taktil/beröring massage är ju en behandlings form . Går man till en legitimerad så kostar det mycket pengar . Men denna mjuka berörings massage kan en vanlig medmänniska utföra om man har förtroende för varandra och personkemin stämmer . Men man måste vara beredd att det kan hända mycket i kroppen när personen landar slappnar av vissa blir ledsna och bara gråter .  Sök på nätet om beröring/taktil . Vad jag tänkte är bara att jag vet att denna enkla metod har hjälp flera till ett bättre välmående blivit lugnare sovit bättre och värk har minskat mm .

Fridaaaa
7/11/15, 5:13 PM
#80

#79 Ja det har jag dessvärre inte råd med.
Måste man vara utbildad på det eller man kan lära sig sånt själv ändå`?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 6:05 PM
#81

Ja det är många som inte har råd . Som jag skrev så kan en vanlig medmänniska som är lugnt tryggt använda sina varma händer . Det finns så mycket bra att läsa om detta på nätet . Men först måste du våga låta någon röra vid din kropp kunna slappna av .  Lycka till !

Fridaaaa
7/11/15, 6:09 PM
#82

#81 Ja det vågar jag, men sedan om man känner sig bekväm eller inte är annan sak :) Men har ingen i närheten förutom sambon som skulle kunna göra det ofta :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 6:40 PM
#83

Bra att du skulle våga det stod att ingen annan fick  röra dej . Känna dej bekväm det gör du inte första gången tredje gången brukar kroppen känna igen vad som händer då kan det vara riktigt skönt . För att fortare känna sej bekväm täck den bara kroppen med varma filtar och bara den yta som händerna berör bar flytta filtarna med hela tiden så blir du tryggare . Prata med vänner om denna metod så kan det kanske vara någon som du tycker skulle passa att ge detta förtroendet . Våga prova många gånger för att veta om det kan hjälpa o vara skönt .

Annons:
Fridaaaa
7/11/15, 7:50 PM
#84

#83 Nej det står ingen annan får massera mig naken (även lättklädd), markant skillnad 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ptorparn
7/11/15, 10:50 PM
#85

Denna behandling Beröring/taktil då beröra = mjuk massage händerna masserar lätt på naken kropp då resultatet blir bäst . Våga prova må väl alla medmänniskor /

Fridaaaa
7/12/15, 8:28 AM
#86

#85 Ja då är det inget alternativ. Handlar inte om att våga som sagt, vågar gör jag men känner mig inte bekväm med det, för mig är det inte samma sak, spelar ingen rll hur mycket jag litar på personen i fråga. 
Så då är det dessvärre inget alternativ, tack ändå för att du tg dig tid och förklarade :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
7/12/15, 12:23 PM
#87

Har inte orkat läsa alla kommentarer :P Men ger lite tips i alla fall :)

En lugn och sansad promenad någon timme bara innan läggdags? Frisk luft brukar göra susen faktiskt :) Alternativt att du öppnar sovrumsfönstret lite, brukar vara skönt att somna då.

När jag har svårt att somna så brukar jag bara ligga och vila tills jag somnar, tänka på diverse olika saker och bara andas och ta det lugnt. Till slut somnar man om man bara har tålamod. Det är ingen idé att gå och kolla på tv eller hålla på med mobilen i mörkret, det gör en bara pigg. Bäst är att bara ligga still och vila tills man faktiskt somnar :) En kvällspromenad i lugn takt och sedan bara ta det lugnt.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Fridaaaa
7/12/15, 1:19 PM
#88

#87 Alltid sovrumsfönstret öppet sommartid 🙂
Nja promenad innan beror på, är det mörkt/skymning vill jag helst inte ge mig ut och gå pga vildsvinen  bland annat och ingen belysning (vet att ficklampa finns men hjälper inte om det är mörkare xD Jag är mörkrädd med 😛) Men är det ljust ute så skulle jag kunna göra det 🙂

Nja jag ligger bara och snurra runt, kan ligga flera timmar 😕 Även om jag skulle låta bli mobil/tv t.ex. Provat 😕 Känner mig "pigg" men samtidigt trött.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
7/12/15, 3:30 PM
#89

De perioder som jag har haft sömnbesvär så har jag försökt koppla bort stressen över att inte kunna sova. 

Det är svårt när man börjar jobba klockan 7 på morgonen men jag har försökt att tänka som så att kroppen får vila i alla fall och så har jag legat och tänkt på roliga minnen som resor, när sonen var liten och annat trevligt. Det är ganska skönt att bara ligga och fundera…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
7/12/15, 4:02 PM
#90

#89 Ju mer jag funderar dessto mer har jag svårt att somna xD Oavsett vilka funderingar det är :) 
Ja jag försöker med koppla bort men är svårt :( Jag kan egentligen sova hur länge jag vill men vaknar när sambon vaknar inför jobb och sedan kan jag extremt sällan somna om :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Maria
7/12/15, 4:21 PM
#91

#90 Jag tänkte mer om du släpper det där med att just sova och tänker som så att kroppen i alla fall får vila även om man ligger vaken.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
7/12/15, 4:23 PM
#92

#91 Ja jag försöker släppa det men inte lätt :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
7/12/15, 4:52 PM
#93

Nej det är inte lätt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
7/12/15, 6:49 PM
#94

Du kanske kunde försöka ha samma dygnsrytm som din sambo? Om du alltid går upp när han går upp så kan du också somna tidigare tillsammans med honom på kvällen, och då kanske du hinner sova ut tills han ska upp igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/12/15, 7:04 PM
#95

#94 Brukar lägga mig ungefär samtidigt som han. Men han stiger upp tidigare och när han börjar kl 5 orkar inte jag upp kl 4-4.30 :/ Då är jag svintrött innan eftermiddagen kommit :/  När han börjar kl 7 kan jag i regel inte somna om och då stiger jag upp, oavsett om jag sovit 3-4 timmar eller 8 timma rför kan ändå inte somna om. Men kan inte somna lättare på kvällen ändå :(

När han är ledig är han uppe länge på natten och sover länge på dagen men det kan inte jag göra, kan inte sova till 10-11 på dagen :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
7/13/15, 12:58 AM
#96

Jag har tränat mig på att inte tänka på någonting. Det har hjälpt mig mycket. När jag inte kan sova brukar jag lägga mig på ett bekvämt vis, och sedan bara ligga så helt still. Ögonen ska knappt röra sig innanför ögonlocken. Då somnar jag på ungefär 5 min. Lycka till! :-)

Zingo ;D

anjaelm
7/13/15, 1:59 AM
#97

Haft precis samma problem, förstår hur jobbigt de kan vara! Har haft längre perioder där jag bara sovit 2-3 timmar per natt. Tyckte att jag hade testat precis allt och inget hjälpte. Men har nu kommit på vad som hjälper för mig. Sköljer alltid av hela kroppen med så kallt vatten som möjligt, låter kanske konstigt men för mig hjälper de.

Annons:
anjaelm
7/13/15, 1:59 AM
#98

Alltså precis innan jag ska sova ;)

pälli
7/13/15, 7:20 AM
#99

#88 Aa, förstår det där med vildsvinen. Rutiner brukar göra mycket, hålla igång under dagen med diverse saker (pyssla i hemmet, motionera, städa och tvätta, aktivera hundarna och dina andra djur, leka med dom osv) och inte sova under dagen brukar också ge en bra sömn :)

Vet dock hur det är med att vara pigg. Igår sov jag 3 timmar, la mig strax innan midnatt, och var jätte pigg. Fick tvinga mig till sömns och vaknade efter 3 timmar igen och var lika pigg som efter 3 timmars sömn. Samma idag, klev upp efter enbart 5 timmars sömn :P Kan dock ha att göra med min graviditet men det är lite störande att ändå vara pigg och behöva tvinga sig till sömns.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Fridaaaa
7/13/15, 8:16 AM
#100

#96 Det är det som är det svåra, att inte tänka på något xD Är just kvällarna jag i alla fall har som lättast att tänka över/grubbla :( Hur mycket jag än försöker låta bli :(

#97 Jag blir piggare av dusch så hjälper dessvärre inte. Jag är väldigt lättfrösen med så skulle ligga och frysa med en bra stund efteråt xD Men tack ändå :) 

#98 Sover aldrig på dagen, det klarar jag inte hehe :) Har vissa morgonrutiner :) Dock inte resten av dagen då den ser olika ut men morgon&kvällsrutiner är alltid demsamma :)
Ja graviditet kan ställa till det ;) Men det vet jag att jag inte är hihi.

Inatt blev det 4 timmars sömn :( Och då är ändå sambn ledig för första dagen på 7 dagar :( Så ingen väckaklocka ingenting, var igång mycket igår och lade mig i tid :( Men låg och snurrade flera timmar :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
7/13/15, 8:34 AM
#101

#100 Brukar du alltid ha såhär eller är det bara en period? För ibland kan man bara ha en period då man helt enkelt inte får så mycket sömn och man är mer pigg än trött :) Annars om det är en rutin för dig att ha det såhär kanske du ska kolla upp det?

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Fridaaaa
7/13/15, 8:36 AM
#102

#101 Perioder. Ibland kan det gå flera månader emellan ibland kommer det tätare, brukar hålla i sig flera veckor. Men inte sett något sambon. Jo sommartid har det en tendens pga ljuset ute och så, men andra tider på året har jag ingen aning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
7/13/15, 8:49 AM
#103

#102 Du kanske bara fungerar så?

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Zadeira
7/13/15, 11:15 AM
#104

Jag såg en dokumentär om sömn igår som var väldigt intressant för mig med periodvis sömnproblem. Där sa de att i perioder behöver vissa människor inte mer än 4 timmars sömn, och att det är många som upplever att det är ett problem eftersom man "ska" sova 8 timmar. Istället ska man i de perioderna man sover så lite försöka anpassa sig till det och helt enkelt inte försöka sova mer. De sa också att det värsta man kan göra är att gå och lägga sig när man inte är sov-trött och sen ligga och vrida sig, för då är det ännu svårare att somna och få en djup, god sömn.

Har inte läst alla kommentarer så du kanske redan svarat på mina frågor. Går du och lägger dig när du verkligen är trött? Har du provat att gå upp igen och göra något helt annat när du inte kan sova?

Har du testat mindfullness och kropps-scanning när du ligger i sängen? I perioder har jag riktigt dåligt sömnmönster och det brukar hjälpa mig att göra en kropps-scanning för att inte tankarna ska vandra. Börjar med att fokusera på mina lilltår, sen går jag tå efter tå, foten, underbenen osv uppåt en kroppseld i taget, bara känner efter hur det känns och vad jag kan förnimma i den kroppsdelen. Så fort tankarna irrar iväg så börjar jag om från början och gör detta till jag kan gå igenom hela kroppen avslappnat och hålla fokus på bara det. Då somnar jag oftast, även om det kan ta tid ibland och man inte kommer mer än en tå innan man får börja om igen.

Annons:
Fridaaaa
7/13/15, 1:24 PM
#105

#103 Kan vara så men är sjukt jobbigt :/

#104 Hmm låter intressant. Men åh känns frustrerande att sova så lite xD För känner mig tröttare än när jag sover 7-8 timmar. Så känns som att jag borde sova mer? Hmm…. Ja kroppen är märklig ibland :P
Svårt att göra så mycket på natten. Sambon sover och rädd att väcka honom :/ Så är stort sätt bara datorn :/ Sedan vaknar jag när hans klocka ringer och då har jag svårt att sova så mycket mer :(
Ja jag brukar vara trött men sedan ligger jag och vrider mig och blir "pigg" igen. Känner mig trött men inte kan somna.

Nej det har jag aldrig testat.  Kanske man borde göra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
7/13/15, 4:06 PM
#106

#105 Om du inte vill göra så mycket som kan störa din sambo så tycker jag du ska testa olika avslappningsövningar, mindfullness och ex kroppsscanningen som jag beskrev. Det kan du antingen göra genom att gå upp och sätta dig i soffan, ligga på golvet eller ligga kvar i sängen och göra det.

Jag gör ofta så att jag spänner en muskel i taget, ex spänner tårna, se slappnar jag av och koncentrerar mig enbart på hur jag upplever skillnaden i kroppsdelen jag fokuserar på. Det är lättare för mig än att bara "känna" kroppsdelarna en i taget. Jag och pojkvännen trängs i en 120 säng och såna övningar kan man göra utan att det stör sängpartnern eftersom det är så små, små, långsamma rörelser. Samtidigt får hjärnan något att fokusera på och det är avslappnande även om man inte sover.

I perioder när man sover dåligt tror jag också det är viktigt att man försöker att inte stressa eller oroa sig för mycket över att man sover dåligt. Kroppen klarar av att i perioder gå på lite sömn även om du känner dig trött, så om man då kan försöka undvika att känna pressen på att man sover "för lite" så är det lättare att återfå ett bättre sömnmönster.

Fridaaaa
7/13/15, 4:08 PM
#107

#106 Ja som jag skrev i #105 så tänkte jag testa och se om det hjälper :) 
Har 160 säng så lugnt, bra plats :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
7/13/15, 8:44 PM
#108

#107, Jag håller tummarna 🙂

pälli
7/14/15, 6:56 AM
#109

#105 Förstår det!
Mm, avslappningsövningar är guld värt ibland det också. Det som funkar på mig är att spänna en kroppsdel åt gången i några sekunder sedan slappna av samtidigt som jag tänker på andningen. Typ spänner ena armen, slappnar av, spänner andra armen, slappnar av, spänner benet, slappnar av osv osv.

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Fridaaaa
7/14/15, 8:27 AM
#110

#109 Får prova det! 👍

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pälli
7/14/15, 8:33 AM
#111

#110 Kör hårt!

Medarbetare på Chinese Crested ifokus.

Annons:
Halvdansken
7/14/15, 10:43 PM
#112

Ligg inte kvar i sängen o snurra. Gå upp och läs en bok eller se på Tv eller nåt. Du måste väl inte göra precis som din sambo?
Varleriana är ett avslappnande naturläkemedel. Kanske det kan hjälpa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/14/15, 11:41 PM
#113

#112 har jag aldrig sagt att jag måste. Men brukar lägg oss ungefär samtidigt då jag alltid vaknar när han ska upp pga att klockan ringer och sedan har jag svårt att komma upp. Så är lite därför jag lägger mig i samband med han. Tvn är i sovrummet så går dessvärre inte. Jag gillar inte att läsa och sånt. och flera har sagt i tråden att man inte bör hålla på med tv mm innan man ska sova. Mitt i natten finns det i princip ingenting att göra :( inte som är tyst och diskret :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Elsaharr
7/15/15, 1:01 AM
#114

#112 Man bör inte ha skärm när man vill sova då det sänder ut "blått ljus" och det piggar upp hjärnan. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ljuset-fran-skarmar-forsamrar-somnen-och-minnet

Zingo ;D

Halvdansken
7/15/15, 11:05 AM
#115

Kan ni inte flytta TV? Eller skaffa en till?
#114. Märkligt att det skulle vara så svårt att sova om man ser på TV, det är ju jättevanligt att folk somnar i soffan. Jag har svårt att tro på alla sådanadär undersökningar. Själv somnar jag ofta med iPaden på magen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/15/15, 11:15 AM
#116

#115 Den är en stor tv så väldigt bökigt att flytta 😉 Nej har inte råd med en till och vi tittar i regel tillsammans eller använder jag datorn.
Men som #114 och andr skrivit bör man inte titta på sånt när man ska sova. Märkt att det fungerar lite bättre nu om jag inte tittar minst en timme innan.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/15/15, 11:13 PM
#117

Legat över en.timme nu och försökt sova :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
7/16/15, 8:14 PM
#118

Jag tycker faktiskt du ska leta upp en bra bok och läsa. Egentligen är det väl kanske bättre om det är något tråkigt, då kanske du somnar. Det är enorm skillnad för mig om jag lägger mig och läser, tillslut kan jag inte hålla ögonen öppna. Skulle jag vara du skulle jag stänga tv och mobil 1h innan du ska sova, och läsa en bok i en tyst vrå (som i sängen). Ett bra tips kan också vara att inte ha TV i sovrummet.. personligen tycker jag inte en TV har i ett sovrum att göra. 🤪

Kan du inte sova, ta inte upp mobilen eller titta på tv, det ger ofta motsatt effekt, tycker jag. Gör något annat om du ligger och skruvar på dig, gå upp och sätt dig och titta ut genom fönstret, sätt på lugn musik och lyssna, och bara var.

Annons:
Fridaaaa
7/16/15, 9:08 PM
#119

#118 Min sambo vill ha den i sovrummet. Han brukar ligga & spela på Xboxen där samt att vi brukar titta på film på kvällen ibland. Mycket skönare att sitta/ligga i sängen än i soffan nämligen, så vi föredrar att ha den där :)

Böcker har aldrig varit min grej, tröttnar efter bara några minuter så inte lönt att ens försöka läsa :/ Sedan har min sambo svårt att somna om lampan är tänd :/ Och kan inte ha musik i sovrummet när han ska sova heller. Har han att ta hänsyn till med, inte bara mig själv :/ Nej kan inte sova i olika rum heller.
Är jag uppe och går/står blir jag dessvärre inte tröttare, ger snarare motsatt effekt :/ Blir piggare istället :/ Men tack ändå!

Inatt var det hopplöst att somna igen, blev 4 timmars sömn,  :(
K'änner mig oftast som tröttast på eftermiddagen men då kan jag inte gå och lägga mig :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/16/15, 9:16 PM
#120

#119 Det är dock känt att tv i sovrummet ger sämre sömn.

Fridaaaa
7/16/15, 9:17 PM
#121

#120 Nu blev nog meningen konstig? "herregud sämre sömn"?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/16/15, 9:22 PM
#122

Om tvn är avstängd kan det väl ändå inte påverka sömnen? Och borde ju påverka året om varje natt i så fall.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/16/15, 9:22 PM
#123

Är rättat nu.

Fridaaaa
7/16/15, 9:25 PM
#124

#123 👍

Ja jag tror inte att sömnen påverkars för att tvn står i sovrummet om man stänger av 1-2 timmar innan man ska sova. Det borde som sagt påverka varje natt året om och oss båda då känns det som. Och då borde mpbil och dator i sovrummet också påverka?  Datorn har jag i försig inte där men mobilen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
7/16/15, 9:25 PM
#125

" Har han att ta hänsyn till med, inte bara mig själv"
Tycker att du enbart tar hänsyn till honom och inte alls till dig själv.

Din sambo vill ha tv i sovrummet, din sambo ligger där o spelar på-boxen, din sambo vill ha släckt när han ska sova, din sambo sover och du är rädd att väcka honom,  sambon somnar alltid före dig, din sambos klocka väcker dig….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Honestyisdead
7/16/15, 9:28 PM
#126

#124 Alla är olika känsliga. Din kropp och din hjärna förknippar inte sängen med sömn eftersom du även tittar på tv.

Fridaaaa
7/16/15, 9:28 PM
#127

#125 Nja handlar ju inte om honom enbart. Jag vill med ha tv i sovrummet (so jag skrev i inlägget också), och jag vill också ha 100% släckt när jag ska sova annars kan inte jag heller somna så lätt.  
Du får det att låta som att min sambon vore värsta egot eller något men så är det verkligen inte! Ja jag är rädd att väcka honom, för jag vet själv hur det är att bli väckt mitt i natten om jag ska upp tidigt på morgonen och jobba, inte vidare kul. Och eftersom vi sover i samma sovrum så ja är det inte så konstigt att väckaklockan väcker mig också. Så utgår från mig själv också, hur jag skulle vilja att han gjorde mot mig om det vore tvärtom.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/16/15, 9:30 PM
#128

#126 Kan vara så men borde ändå märkas året om på mig tycker man?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
7/17/15, 7:26 AM
#129

#119 jag tänkte att du skulle gå ut från sovrummet, och sätta dig i ett annat rum (mörkt och nedsläckt) och lyssna på musik. Jag brukar ibland gå och sätta mig i soffan och klappa kaninen om jag inte kan sova, det brukar vara lugnande, för i sängen blir jag bara orolig och får panikkänslor om jag bara ligger och skruvar på mig. 

Sen tycker jag verkligen du borde leta upp en bra bok! Ge det ett försök till, och mer än några rader, så tror jag också det skulle vara rogivande inför kvällen.

Fridaaaa
7/17/15, 7:29 AM
#130

#129 Läsning har dessvärre aldrig varit min grej, jag tröttnar efter en sida, så det är dessvärre inte rogivande för mig :( Kolla på film t.ex är det men det bör man ju inte göra precis innan man ska sova :/ Så är kruxet :/
Grejen är om jag går ut i annat rum, känner att jag blir sådär sovtrött, och går in i sovrummet igen, då blir jag piggare igen för att jag är uppe och rör på mig :/

Inatt fick jag sova i alla fall skönt men var sjukt trött med varit hela gårdagen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
7/17/15, 7:03 PM
#131

#130 när var senast du testade läsa en bok?

Fridaaaa
7/17/15, 7:46 PM
#132

#131 Illa tvungen på högskolan, hur intressanta vissa böcker än är så blir jag uttråkad blixtersnabbt 😛 Tar 100 år för mig att läsa böckr av olika slag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[SisselaJ]
7/17/15, 10:14 PM
#133

#132 men att bli påtvingad att läsa en bok pga studier kanske inte är riktigt att jämföra med att välja ut en egen och läsa för sin egen vinning, utan press 🙂

fiafia89
7/18/15, 1:12 AM
#134

Räkna får? När jag har svårt å sova så räknar jag 40 på varje fot och hand eller de klassiska fåren ;)

Fridaaaa
7/18/15, 8:46 AM
#135

#133 Det sa jag inte heller 😉 Om du läser igen så skrev jag att det tar 100 år för mig att läsa böcker av olika slag hur intressant ämnet än är 🙂 Är för att jag tycker att det är så himla tråkigt xD Syrran är tvärtom haha

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
7/18/15, 9:21 AM
#136

#135 jag frågade när du senast testade läsa en bok, och det lät som om du bara hade testat det senast du var "illa tvungen på högskolan". Då tar jag det som att du bara har försökt då, och att dina erfarenheter om att det tar 100 år och att du tycker det är tråkigt, är baserat på de böcker du läst i utbildningssyfte.  Men tänk inte på att det tar 100 år, det är ju själva läsningen som är grejen, inte att bli klar med det snabbt  🙂

Fridaaaa
7/18/15, 9:54 AM
#137

#136 Nej men med "100 år" menar jag att jag tröttnar snabbt så får läsa om, blir enstaka sida då och då. Tröttnar helt enkelt snabbt :) Jag har aldrig gillat att läsa, ända sedan jag liten :) Jag har inte tålamodet eller intresset för att sitta och läsa helt enkelt, inte min grej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[SisselaJ]
7/18/15, 10:43 AM
#138

#137 Visst, tänkte mest att det skadar ju aldrig att ge det en chans

siberlina
7/20/15, 5:24 PM
#139

prova   att  ligga  på spikmatta, i 40 mnuter   ev  mer    ,det r gratis   akkupuktur   och man  blir    toltalt   avslappnad,du ska  ej ha  någon     tröjja    på   dig

Annons:
[JeanetteK]
7/22/15, 8:23 PM
#140

Jag håller med Zadeira om mindfullnessövningar. Jag har en bok som heter Mindfullness i Vardagen av Ola Schenström (om jag minns titel och namn rätt). Till den följer en cd-skiva med vägledd avslappning. Funkar jättebra för mig när jag ligger sömnlös. Det får hjärnan att fokusera på hans röst i stället för allt annat som snurrar på natten. Jag har en massa listor på vad jag borde göra och vad jag inte får glömma som snurrar när jag inte kan sova. Men när jag lyssnar på denna skiva så brukar jag kunna släppa dom.

Fridaaaa
7/22/15, 8:27 PM
#141

#140 Ingen cdspelare dessvärre inne 😕 Då måste jag ha datorn igång för att lyssna.  😕

#139 Äger dessvärre ingen och provat spikmatta men usch vad obehagligt xD (ja jag testade mer än en gång)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
7/22/15, 8:29 PM
#142

#141 Jag tror det ska finnas liknande övningar att ladda ner till telefonen.

Fridaaaa
7/22/15, 8:41 PM
#143

#142 I så fall får jag göra det några timmar innan. Märkt nu att jag somnar något bättre om jag inte har mobil mm igång innan sängdags.
Dock svårt att somna fortfarande :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceTee
7/23/15, 3:02 AM
#144

Du vill inte läsa böcker, men vad sägs om tidningar? Det kanske hade varit enklare för dig?

Medarbetare på Skor iFokus

Fridaaaa
7/23/15, 8:33 AM
#145

#144 Böcker är inte svårt för mig att läsa, jag blir bara väldigt snabbt uttråkad.
Tidningar fungerar bättre i perioder beroende på vad detär för slags tidningar :)
Men då får jag läsa innan sambon ska sova/somnar både han & jag vill ha totalt mörkt när vi ska sova nämligen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
7/23/15, 10:56 AM
#146

Kan du inte sätta dig i ett annat rum o läsa?

Du kan inte sova, men du ska ändå gå o lägga dig på samma gång som sambon, och då ska det vara mörkt o tyst. Och det kan det inte ändras på.
Om du inte vill ändra på nånting så kan du ju inte lösa problemet?
Enda alternativet som är kvar än nån insomningsmedicin. Valeriana kan hjälpa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fridaaaa
7/23/15, 12:42 PM
#147

#146 Lägger mig samtidigt som han då jag vaknar samtidigt som han då jag ändå är trött då. Stiger upp ungefär samtidigt med då jag sällan kan somna om när han stiger upp till jobbet. Så är inte pga att han går och lägger sig då utan för att jag brukar också vara trött då samt då för att jag stiger upp tidigt på morgonen.

Läser jag i annat rum, piggnar jag till när jag går in i sovrummet igen, och då är jag på ruta 1 igen. Ja den biten mellan vardagsrummet och sovrummt räcker för att jag ska piggna till igen :/

insomningsmedicin är inget alternativ. Rädd att jag ska ha svårare att vakna mm. Så skulle jag inte känna mig trygg med. Plus att har man väl börjat med det, brukar man i regel få fortsätta med det.

Du kan inte ha läst hela tråden med tanke på att du påstår något som inte stämmer dvs att jag inte vill ändra på något, för det stämmer verkligen inte. Och sagt flera saker i tråden som jag ska prova efterhand och se om det hjälper. Så läs om läs rätt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
7/23/15, 12:51 PM
#148

VIlka flera saker är det? Jag kan inte hittat mer än att du möjligtvis kan äta Kiwi.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

NoEnd
7/23/15, 6:48 PM
#149

Vad hr du testat för saker hittills?

Köp en sovmask till din sambo? Så kan du ju sitta och läsa i sovrummet.

Fridaaaa
7/23/15, 7:10 PM
#150

#149 Sovmask kommer han inte vilja ha ;) Förstår honom xD (ja alla tycker vi olika), men bok oavsett har jag inte "tålamod" att läsa, tröttnar på ett kick, läsa tidning kan jag testa nu när han är ledig och se om det hjälper. Fik några nya för någon dag sedan jag inte läst än.

Jag provar just nu med att stänga av mobil, datorn och tv minst 1-2 timmar innan jag ska sova. Även vissa andningsövningar som folk har gett tips om. Försöka träna på kvällen (går dock sådär hehe). Provade att duscha sent ena kvällen men blev som jag trodde: Blev piggare istället. Testat att äta senare testat att äta tidigare.
Är nog det jag provat/provar just nu.

#148 Då har du missat, läs tråden igen så är det flertalet saker jag sagt att jag ska testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Minka040
7/23/15, 9:20 PM
#151

Verkar som att du hade kunnat sova längre på morgonen om din sambos väckarklockasignal inte hade väckt dig. Finns ju sådana där enkla träningsarmband numera som - förrutom att beräkna kaloriförbrukning och vad de nu kan - fungerar som väckarklocka genom vibrationer. Det arrangemanget skulle absolut kunna passa er båda. :)

NoEnd
7/23/15, 9:29 PM
#152

#150 - Varför är sovmask ett sådant stort problem för er? Har ni ens testat någon gång? Det finns de som inte ens känns när de sitter på.  Annars får du väl skaffa en sådan boklampa istället då till när du läser tidningar. :)

Annars skulle jag väl rekommendera ett hårt träningspass innan läggdags, funkar dock inte för alla, men är absolut värt ett försök. :)

Halvdansken
7/23/15, 9:49 PM
#153

Jag har läst tråden och skrivit 6 inlägg.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
NiklasTyreso
7/24/15, 12:26 AM
#154

Du ska lära din kropp att koppla ihop rätt tid på dygnet med trötthet, avspänning och sömn. Varje gång du lyckas sova på rätt tid gör du det lättare i framtiden att somna. Varje gång du sover på fel tid gör du det svårare att somna i framtiden. Kroppen behöver träna upp en vana och rutin att sova på rätt tid och bara då. Sover du dåligt fem nätter i veckan och hittar en vana som gör att du "bara" sover dåligt fyra nätter i veckan, då har den vanan 20 % effekt! Då måste du hitta fyra andra lika bra vanor som funkar var femte gång, så kan du oftast sova om du gör alla fem vanorna till en del i din kvällsrutin, varje kväll.

Carrosh
7/26/15, 12:17 AM
#155

Läsning brukar göra mig trött. Lägger jag mig i sängen och ska sova så läser jag tills ögonen håller på att trilla ihop av sig själva, sen somnar jag väldigt fort när jag lagt ifrån mig boken. :)

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Fridaaaa
7/27/15, 10:21 AM
#156

#155 Ja jag har som sagt inte tålamod att läsa böcker,tröttnar snabbt och kan inte ligga i sängen och läsa om sambon redan somnat = inget lyse :/.  Men tack ändå :)

#154 Jag sover dock bara på natten dvs ingenting på dagen.  Men är just det att jag ska lyckas somna på natten :/ Och sova mina timmar :( Behöver sova 7-9 timmar i snitt per natt :/
Nu har jag haft några nätter igen med 3-4 timmars sömn :( Och då har jag ändå varit igång på dagarna (fått passa en 1 åring bland annat, tar på krafterna när man är ovan hehe), och håll på, men icke, snurrar bara runt :(
Försökt med andningsövningar med men ingen skillnad, vet itne hur många nätter man behöver ge det :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
7/27/15, 11:13 AM
#157

#156, Jag kan ändå inte sluta fundera över om du verkligen behöver så många timmars sömn som du tror. Ibland leder för mycket sömn snarare till att det är svårare att gå upp på morgonen, att man känner sig tröttare hela dagen och helt enkelt blir tröttare för att man sover för mycket.

Det är även så att om man är mycket aktiv som du nu varit så behöver man mindre sömn, för de timmar man sover sover man bättre och blir mer utvilad. I perioder då jag är väldig aktiv minskar min sömn med i drygt 2 timmar per natt.

Jag har länge tjatat och trott att jag mår bäst av 8-9 timmars sömn, men inser att de dagar jag varit väldigt aktiv har jag sovit runt 6-7 timmar istället men ändå varit mindre trött generellt. Detta trots min fibromyalgi.

Så tänk inte så mycket på antalet timmar du sover utan fokusera på att få en god kvalite på sömnen. Då märker man att i perioder sjunker sömnbehovet, sen i perioder kan man sova längre igen.

Fridaaaa
7/27/15, 12:02 PM
#158

#157 Jag mår bäst på det. Nu när jag sover för få timmar blir jag trött på dagarna och magen krånglar mer också. När jag sovit 7-9 timmar är jag piggare på dagen, magen krånglar mindre mm. Så märks på kroppen.

Hur ska man få god kvalité på sömnen när man har svårt att somna? :/ Och frågan är hur man ska göra för att få det. Har skön madrass, nersläckt i sovrummet, lugn och ro när jag ska sova

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
7/27/15, 12:14 PM
#159

Jag har precis som du alltid varit anti insomningstabletter och liknande. Jag fick en fibromyalgi-diagnos för en tid sen och under utredningen kartla dom min sömn. Jag tyckte att jag sov jämt men aldrig blev pigg. Det visade sig att jag sover väldigt lätt och hade dålig kvalitet på sömnen. Jag har nu ätit Saroten på kvällen bland annat för sömnen och även för att slappna av och minska värken. Det har hjälpt helt otroligt bra. Jag tar dom tidigt på kvällen (redan vid kl 18), går och lägger mig runt 22-23 och sover hela natten. Eftersom jag tar dom så tidigt så är jag inte däckad dagen efter. Nu har ju inte du problem med värk (?) så det kanske inte är rätt medicin för dig, men jag tror att du kunde vara hjälpt av insomningshjälp. Det finns svaga varianter som inte är beroendeframkallande. Hopplöst att inte få sova.

Fridaaaa
7/27/15, 12:20 PM
#160

#159 Ja tabletter är absolut sista. Jag är väldigt anti tabletter om det absolut absolut inte kräver det, är så med allt. Och jag har svrt att svälja tabletter så gäller att de är väldigt små också. Men känner mig inte trygg med insomningstabletter och sånt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[JeanetteK]
7/27/15, 3:11 PM
#161

#160 Jag fattar. Hade det bara varit för sömnen vet jag inte om jag tagit mina piller heller. Dessa hjälper mig jättemycket när det gäller värken framför allt. Kroppen slappnar av och stelhet och värk är mindre. Om jag var du skulle jag nog vända mig till en läkare och se vad de säger. Att leva med dålig sömn är inte bra i längden har jag fått lära mig. Det påverkar en mer än man tror.

OlgaMaria
7/27/15, 3:21 PM
#162

#160 Tycker verkligen du ska överväga melatonin. De är väldigt milda och inte beroendeframkallande. Forskning visar att de har skyddande effekt på hjärnan. Melatonin är en antioxidant så egentligen är det rena hälsokuren, med fler goda effekter på kroppen än bara att hjälpa med sömnen. Tycker du det är jobbigt att svälja de små tabletterna kan du krossa dem och svälja med en sked fil t ex.

Håller med om att sömn är viktigt. Den där djupa tillfredställande sömnen har så många goda effekter för vår hälsa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
7/27/15, 3:22 PM
#163

#162 Hört delade meningar kring dem tabletterna :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sisselie
7/27/15, 6:31 PM
#164

Förra året gick jag på en sömnskola. Där fick man en del bra tips. Ett tips var att räkna ut hur många timmar man faktiskt sover per natt, och sen sitta uppe tills det är så många timmar kvar tills man ska gå upp. Så om du tex bara sover 5 timmar per natt, vänta då med att gå och lägga dig tills det är 5 timmar kvar tills du ska gå upp. Sen gäller det att också gå upp den tiden, hur trött man än är, och inte sova nånting på dagen. Det ska förbättra sömnkvaliteten. Tillfälligt är inte farligt att orsaka sig lite sömnbrist. Syftet är ju att träna hjärnan att sova bättre. Det viktiga är kvalitet, inte kvantitet.

Fridaaaa
7/27/15, 7:32 PM
#165

#164 Jo jag vet som sagt att kvalite på sömnen är viktig :)
Ja jag vet bara inte vad jag ska göra mitt i natten xD Ja sova på dagen är ingen risk, det klarar jag inte hehe :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sisselie
7/28/15, 8:49 AM
#166

Om ni har en dörr att stänga till sovrummet borde det inte vara alltför störande att du är uppe, även om din sambo sover. Gör vad som helst, i alla fall en begränsad tid när du testar att sitta uppe längre för att framkalla sömnbrist. Se på TV, sitt vid datorn, läs tidningar, laga mat, handarbeta, städa, osv.

Fridaaaa
7/28/15, 9:08 AM
#167

#166 Nope ingen dörr till sovrummet. 
Tvn är i sovrummet. Och man bör inte sitta vid dator/tv innan man ska sova, märkt det att det hjälpt till lite om jag stänger ner det 1-2 timmar innan jag ska sova :) 
Finns inte så mycket att göra på natten :P Gör det mesta på dagen xD Arbetslös nu över sommaren nämligen så har inte så mycket att göra på dagarna så då blir det städning mm  :)

Men blir ändå få timmars sömn, eftersom jag då somnar lika sent som nu och vaknar lika tidigt som nu :( Vaknar 5-7 på morgonen ungefär, med eller utan väckaklocka :( Är det som är hopplöst med :( Så behöver komma i säng  i vettig tid :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sindri
7/29/15, 8:13 AM
#168

Jag tror att du helt enkelt har en annan sorts dygnsrytm än din sambo och än  majoriteten. Jag har själv slagits mot detta större delen av mitt liv.
De flesta människor verkar ha ett inbyggt 24-timmarsdygn i kroppen, en del har lite kortare, och en del lite längre. Det är inte så ovanligt förresten. I Danmark finns en förening för de med långa dygn, det kallas B-samfundet och de jobbar/lobbar för att inte samhället skall vara så konformistiskt  när det gäller dygnsrytm.
Så - du är inte ensam om att slåss med de problemen du har. För mig löste det sig när jag kunde sluta med väckarklocka och lät kroppen ha sin egen dygnsrytm.

Jag jobbar med eget företag och kan oftast bestämma mina tider själv.  Så fort barnen klarade sig själva på mornarna förändrades mitt liv och jag gick ner ett par kilo bara av ingenting.
Att jag sedan ändrade på min kost (från sockerberoende) till att så gott som helt utesluta alla sockerarter gjorde det bara bättre. Jag fick för högt och svängande blodsocker och det triggar hjärnan. Kroppen var trött men inte hjärnan.

När vi inte får sova tillräckligt utsöndras ett stresshormon och är kroppen full av det går det ännu sämre att sova.
Jag förstår att du just nu inte tycker att du hittar några svar och lösningar på ditt problem. När man inte får sova ordentligt under längre perioder så fungerar inte hjärnan optimalt, och allt blir svårt.

Det du och din sambo behöver göra är att sätta er ner och diskutera problemet.
Vad/hur kan ni båda göra för att underlätta och ta hänsyn till den andre?

Om ni nu har så olika dygnsrytm så måste ni se till att livet funkar för er bägge, om ni satsar på en framtid tillsammans.

Hur omöjligt är det att skaffa en dörr till sovrummet? Ett par semesterdagar, lite material och verktyg kan göra stor skillnad. Har man tur kan man hitta en begagnad dörr som passar.
Det måste finnas någon vrå där du kan syssla med något utan att störa din pojkvän. Har du inte någon hobby? Något hantverk du kan hålla på med? Att t ex sticka är ju inte speciellt störande.

Mitt främsta råd till dig är att inte gå och lägga dig för tidigt. Min man och jag har helt olika dygnsrytm, men det funkar bra för oss, vi har diskuterat och kompromissat oss fram till hur vi skall göra och det är viktigt att sömnen omges av harmoni för båda.

Om du blir väckt 7 så lägg dig inte förrän vid 12. Då kanske du är trött och somnar lättare. Får du sova mellan 1 och 7 så är det i alla fall 6 timmar, och det är OK. Bry dig inte om att gå upp när klockan ringer. Försök inte heller somna om utan ligg bara och känn efter hur skönt det är att slippa gå upp.

Jag skulle inte vara rädd för att ta en nap på eftermiddagen om jag vore du. 20 minuter kan räcka och ge dig massor av energi.

Fridaaaa
7/29/15, 9:15 AM
#169

#168 Måste dock ha väckaklocka då han ska till jobbet. Så går inte att köra utan. 
Jag är egentligen dagmänniska och är trött när jag lägger mig men bara snurrar runt, kan vara ett par timmar innan jag somnar trots att jag är trött :(
Han är egentligen nattmänniska när han är ledig.

Äter inte mycket med socker, lite frukt och unna mig lite på helgen men annars försöker jag undvika det.

I de flesta perioder fungerar det toppenbra. Är nu det är problem för mig när jag har svårt att somna :( Men inget han kan ändra på, han måste ju upp till jobbet. 

Nej går dessvärre inte inte att sätta dit dörr, varit det förr långt innan vi flyttade in men nu skulle den bara vara i vägen pga möblerna :/ (har redan trångt med ut i ena "rummet" :/)
Min hobby är djuren och fotografering, och fungerar inte att pyssla med mitt i natten :/ Samt datorn då, men inte så bra när man ska lägga sig :/

Ligger jag kvar blir jag tröttare :/ Är ungefär som när man snoozar, (vilket jag är mästare på att göra haha).

Sova på dagen, om det är så 20-30 min fungerar inte för min kropp, jag kan inte somna mitt på dagen heller, tro mig, försökt förr :/ Min kropp "vill" inte det. Inte ens de nätter jag sovit bara 3-4 timmar skulle det fungera, :/

Ja det är supersvårt :( Älskar sommaren men inte med detta  :(  Vintern brukar det inte vara problm :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[LoveUnite]1
7/29/15, 6:10 PM
#170

Jag har perioder med näst intill insomnia, det går helt enkelt inte att somna vad jag ens gör, läkarna lyssnar inte på mina skrik efter hjälp, tänkte först tröttheten var pga annat men insåg sedan när jag pratade med en kurator att det kan ju bero på att jag har perioder då jag sover från 1 timme till 4 timmar totalt och då sover jag väldigt lätt.

Är sällan jag sover djupt även när jag sover 5-9 timmar.

Som bara inatt somnade jag inte förrän 2 tiden och skulle upp 6 och det kändes verkligen som jag låg med ögonen öppna hela den tiden.

Jag har köpt melatonin tabletter 3 mg, tar 1 tablett 30-60 min innan sova.
Det gör mig riktigt trött, jag orkar inte ens tänka och somnar lättare, inga biverkningar för mig, ibörjan var det mardrömmar, tydliga drömmar.

Men när jag har mina insomnia perioder fungerar knappt dem, de fungerar mest när jag bara har problem att somna, kan ta några timmar för mig ibland men med insomnia så går det bara inte.

Jag jobbar nu och trodde jag inte skulle behöva ta dem, trodde jag kunde varit understimulerad men icke, har behövt ta dem några gånger.

siberlina
7/29/15, 7:46 PM
#171

dagarna  innan   fullmånen   brukar  man sova  dåligt,   och det är  fullmåne  vecka  nu

Fridaaaa
7/29/15, 7:49 PM
#172

#171 Ja det påverkas jag jättemycket av när det är fullmåne! Jag vet i regel inte när det blir det utan får veta sen att det var fullmåne och brukar alltid stämma med de sämsta nätterna :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
7/29/15, 8:23 PM
#173

Det är väl bara att titta ut och se om det är fullmåne?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/29/15, 8:26 PM
#174

#173 Om det är fullemåne ute eller inte spelar ju ingen roll, inget jag kan påverka ändå, så vad gör det om jag vet om det är det eller inte ute? 😛 Inte sagt att jag behöver veta xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Halvdansken
7/29/15, 8:43 PM
#175

#174 Du skriver "Ja det påverkas jag jättemycket av när det är fullmåne! Jag vet i regel inte när det blir det utan får veta sen att det var fullmåne ".

Hur kan man inte veta att det är fullmåne? Det var mest det jag undrade över. Och om du nu påverkas jättemycket av det, så kanske det kan vara en ide att hålla koll på det?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/29/15, 9:06 PM
#176

#175 Därför att jag kollar inte ut xD Jag kollar inte efter månen för 5 öre när jag är ute 🙂 Så reflekterar aldrig över det då det inte ligger i något intresse.Så naturliga förklaringar 🙂

Fast jag kan ju inte göra någonting åt det, ja jag påverkas men inget jag kan ändra på? Eller varför ska jag ha koll på det då?  Hänger inte med riktigt varför jag skulle ha koll på det om jag ska vara ärlig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Halvdansken
7/29/15, 9:14 PM
#177

För att du skriver "Ja det påverkas jag jättemycket av när det är fullmåne! "

Om du nu vet att du " påverkas  jättemycket av  fullmåne! " så kanske det kan vara en ide att planera lite då?

Och vad menar du med "Därför att jag kollar inte ut ". Titar du inte ut genom fönsterna? Går du inte utomhus? Kan du inte månens faser?

Vad gör du egenligen? Jag fattar inte. Tror jag lägger ner den här tråden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
7/29/15, 9:17 PM
#178

#177 Vi har mörkläggningsgardiner nerdragna på nätterna så nix kollar inte ut genom fönstrena då ;) Kollar inte efter månen som sagt när jag är ute heller därför reflekterar jag inte över det heller ellerlägger märke till det.
Månens faser?

Jag som inte förstår vad du är ute efter. Hur ska jag kunna planera i förväg när jag har svårt att somna nuförtden även när det inte är fullmåne och är just det tråden handlar om: sömnstips (som jag provat flera olika nu btw som kommit upp i tråden). Som sagt jag som inte hänger med vart du vill komma :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
7/29/15, 9:47 PM
#179

#178, Jag tror att hon menar att om du är medveten om att det är dags för fullmåne, och att du dessutom vet att det påverkar dig, så kan du ju tex "förbereda" dig på att det kommer bli ett par nätter med sämre sömn. Dvs kanske inte mycket du kan förändra i det som som men att vara medveten om att det är en sån period gör också att man kan slappna av på ett annat sätt.

Lite som när jag väntade på min diagnos. Lider av kronisk värk och smärta som inte kan botas och knappt lindras av mediciner heller. Att inte veta om det var inbillning eller en riktig diagnos var mycket värre, även om nu diagnosen och vetskapen i sig inte har förändrat min värk och smärta ett dugg. För man vet vad det beror på.

Att du har liknande perioder med sömnsvårigheter även när det inte är fullmåne är ju svårare att förutse, men om du som du själv sa påverkas av månen så är det ju i alla fall en sak som kan hjälpa dig att i alla fall kanske hitta något samband eller lugn i det.

siberlina
7/29/15, 10:13 PM
#180

som  jag  skrev  det är  dagarna   när  månen  börjar komma  fram  som man blir  påverkad av  månen   och ibland   syns den inte  när  man tittar ut….jag   vet  alltid när det  ska  bli full måne ,då  vet jag ok   då  mår  jag så  här  dom här dagarna

Halvdansken
7/29/15, 10:17 PM
#181

#178. "Månens faser?"
Kan du inte månens faser? Halvmåne, fullmåne, kommande, gående? Och månen kan man väl se innan man går i säng? Ni har väl andra fönster i huset än de i sovrummet?

Tack #179.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Fridaaaa
7/29/15, 11:22 PM
#182

#181 hur fullmåne och så ser ut vet jag, men.visste inte att det kallades faser ;) Snälla läs vad jag skrivit, vill inte behöva upprepa igen, svaret på din.undran har jag skrivit redan #179 mjo det förstod jag att hon menade. Men förstod inte med att planera. Vad hon syftade med att planera, det har jag inte fått svar på. Sover redan ksst så inte mycket skillnad mot nu :/ och.känns hopplöst, testat massa olika trix nu som.nämnts här :( Försöker att inte tänka på det men svårt att inte göra när man ligger och försöker sova :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

siberlina
7/30/15, 7:33 AM
#183

snälla  gulliga frida , be  din sambo  att köpa  en spikmatta  till dig , sen lägger  du  dig på  den   ,å    det     ögonna   böjj. kram

Fridaaaa
7/30/15, 9:36 AM
#184

#183 han har inte mer råd än.mig. Och provat som sagt spikmatta mer än en gång och tyckte att det var inte speciellt skönt :/ skulle inte stå ut med att ligga mer ön max 5-10 min :/ (mamma har en nämligen så provat när jag varit där) Men tack ändå för tipset :) önskar att det verkligen hade gått. Vet att det finns riktigt billiga men hört att de brukar vara skit :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

siberlina
7/30/15, 10:44 AM
#185

jag  har  2   st  en    dyr  och  en  billig  ,den billigare  är vassare  taggar och ja  den   gör lite ont   i 5  minuter ,jag   är ganska   känslig   för   saker  som gör  ont, och det  tog   tid   för mig    ,  men tvingade mig  själv att   ligga    40    minuter    ,och jag mår   så   jäkla bra  , och jag  tror det har  med  spikmattan  att göra…….och som jag  skrivit förut   jag   kommer  aldrig  behöva  sömntabletter,och det är  en underbar känsla,jag  vill  inte bli någon  piller ätande   hagga,men jag    respekterar verkligen folk  som inte gillar  spikmattan,hoppas   du   kommer på något  bra

Fridaaaa
7/30/15, 11:01 AM
#186

#185 Ja jag är med känslig för sånt som gör ont xD 
Ja jag har dessvärre inte möjlighet nu i sommar att införskaffa, annat som ska betalas mm :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[candy_suki]
7/30/15, 2:26 PM
#187

Jag har en jätte bra tips, kanske inte fungera för alla men du kanske vill testa? :) 

(Har inte heller läst alla inlägg, läste snabbt igenom några) 

Den här kan bli lite jobbig men gör du så kan du sova och kan vakna bättre. :)          Innan du ska sova kan du ha alarm 4-5 alarm t.e.x säger vi att du sover 10, så skapa du alarm som som väcker dig 2-3 minuter då och då. Alltså (10.02, 10.05, 10.07 o.s.v) 

Lägg mobilen så att du inte nå i sängen. När alarmen ringer stiger du upp och stänger och sedan sträcker dig och kanske gå till toa os.v. eller gör något snabbt. Sedan går du och lägger dig igen. 

Efter 2-3 minuter kommer att alarmen ringa då gör du samma sak. Sträcker gå runt (något snabbt) och sedan lägger  du dig igen. Om och om igen, kanske 5 gånger (du bestämmer) när du gör så bli kroppen tröttare eftersom du på något sätt lura kroppen, och gör att du har lättare att somna samtidig som gör du att det bli lättare att stiga upp på morgonen. 

Är ingen expert men den en kompis tipsade och det fungerade för henne iaf :) lycka till! Och som sagt den här kommer inte från en expert men kanske värt att försöka? :)

Honestyisdead
7/30/15, 2:37 PM
#188

$187 Det om något hade fått mig pigg och irriterad.

Annons:
Fridaaaa
7/30/15, 4:16 PM
#189

#187 Säger som #188, skulle bli pigg och irriterad xD Och sambon hade int varit så lycklig heller för den delen ;) Blir piggare av att vara uppe och gå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NoEnd
7/30/15, 5:57 PM
#190

Testa att köra yoga eller meditation precis innan du ska sova? :)

tlover
7/30/15, 9:53 PM
#191

Nu kommer jag att ta upp massa saker som redan tagits upp i tråden (jag har inte läst hela tråden) men jag kommer att skriva vad som funkar för mig och min man sen så får du se om det finns nått du kan använda eller om du testat alla tips redan.

Så stöter du på nått som du testat, inte vill testa osv ignorera det bara jag skriver som sagt vad som hjälpt oss.

Ha mörkt i sovrummet (vi har mörkläggningsgardiner + t-shirts som vi lägger över ögonen) ha också mörkt i resten av huset några timmar innan ni ska lägga er, det hjälper oss jättemycket.

Träna men träna inte för sent, vi kan inte sova om vi tränar efter 20:00.

Meditera, efter man blivit riktigt bra på meditation kan man däremot bli pigg av att meditera, meditera isåfall tidigare på dagen (men meditera ändå).

Använd kedjetäcke

Ha svalt i sovrummet, vädra på kvällen (om du kan hålla mygg ute). Min man sover med kylklampar på sommaren till och med.

Ha penna och papper vid sängen och skriv upp saker som surrar i huvudet för att "få ut" det.

Drick inte koffein efter 20:00 på kvällen

Att gå på toa just innan jag lägger mig är ett måste för mig (är jag minsta lilla nödig så kan jag inte somna).

Ha salva, hudlotion, kådsalva osv vid sängen för de torra händerna, kliande myggbetten el vad nu som kan störa.

Ha en fast sängtid (förr var vår 21:00 nu när vi har bebis blir det varierat däremot)

Drick lugnande örtteer på kvällen tex lavendel, kamomill, citronmeliss el humle

Sy en liten kudde som du fyller med humle och lavedel (torkade då)

Hmm jag kan inte komma på mer nu men jag skriver mer om jag kommer på det

l'm back

Zadeira
7/30/15, 10:20 PM
#192

#191 Kedjetäcke är en gudagåva :)

Fridaaaa
7/31/15, 9:55 AM
#193

Kedjetäcke är dessvärre jättedyrt så det finns det inte pengar till :/ Svärmor har ett nämligen och fick hicka när hon sa vad det kostar (hon fick sitt dock genom något med sjukhuset mm)

#192 Tack! Men mycket är redan som vi kör på, eller som jag provat :( Men tack ändå :)
(toa, svalt i rummet, koffein mm kör vi redan 👍)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zadeira
7/31/15, 10:31 AM
#194

#193, kedjetäcke kan du få genom vården, det kan räknas som hjälpmedel! Jag fick mitt gratis genom kontakt med arbetsterapeut (trots att jag inte arbetar, men på min psykiatri-avdelning).  Så kedjetäcke kan vara ett alternativ, men då måste du gå genom en läkare eller liknande.

Fridaaaa
7/31/15, 10:38 AM
#195

#194 Ja det är det svärmor har fått. Men tvivlar starkt på att jag uppfyller kritierna för det :/ Läkare är extremt sega med att ge hjälp tycker jag i alla fall :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
7/31/15, 10:40 AM
#196

#193 Man kan göra egna kedjetecken också, det finns en hel del som gör det. Har du ett gammalt täcke och möjlighet att åka till en järn/bygghandel så är det ganska snabbt gjort. 

Jag gjorde min mans (min fick jag genom vården) genom att sy fast band som jag knöt fast kedjorna med. Vi fick inte till det när det gäller antalet kedjor däremot så min man har min just nu (jag samsover meddottern så jag vågar inte använda det).

Testa förresten att sy en liten kudde som du fyller med humle och lavendel det hjälper mer ön vad man tror.

Tillägg till #191 öronproppar, jag och min man har några halvdyra dom är betydligt bekvämare än dom billiga. Men allas örongångar är olika så man får testa sig fram, det finns ju hur många som helst slags öronproppar nuförtiden.

l'm back

Zadeira
7/31/15, 10:43 AM
#197

#195 Värt att kolla upp. Jag kom dit med önskemål att få prova det eftersom jag inte ville ta sömntabletter jämnt och jag hade hört att det kunde hjälpa för sömnen, samt ångesten. Tror det tog en månad från mötet med arbetsterapeuten sen kom de hem med det till mig och jag fick det på "obestämd framtid". Men det är upp till dig om du inte vill ge det en chans.

Fridaaaa
7/31/15, 10:43 AM
#198

#196 Öronproppar vill jag inte använda då jag vill kunna höra om något händer :) Och tycker det är sjukt obekvämt xD Men är tyst hemma när vi ska sova ändå :)

Vad är Humle? :) Ja jag har inget gammal täcke som man kan ha kedjor i :( 
Rasslar det inte mycket med sån täcke? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/31/15, 10:45 AM
#199

#197 Inte sagt att jag inte vill ge det en chans, vet bara hur extremt sega dem är. Och som jag fått veta krävs det mer än dålig sömn i perioder för att få det :/ Svärmor tog det lång tid innan hon fick trots att hon har flera olika besvär :/ Men visst man kan alltid ringa och prata med dem och se vad de säger :) Får göra det efter helgen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 11:01 AM
#200

#198 Vi har ett extra lås på sovrumsdörren (så tar de sig inbrottstjuvar igenom nån dörr så ska dom igenom en dörr till innan dom kommer åt oss) + en plastfilm på fönsterna som gör att det tar 10-20 min att ta sig igenom dom och brandlarmet är just utanför sovrumsdörren så såna saker hör man ändå.

Öronproppar stänger ju inte ut allt ljud bara endel, typ om ens partner snarkar lite lätt el så.

Humle är en klätterväxt som man blandannat gör öl av men den är väldigt sövande också. Det är kottarna man använder (både till öl och växtmedicin), torkade då så att det inte börjar mögla. 
Man kan använda humle till ett örtte också men det är bittert som bara den så jag rekommenderar isåfall att du blandar det med andra örter tex 1 del humle, 2 delar lavendel och 3 delar kamomill.

hemmagjorda kedjetäcken rasslar lite mer än "köpta" men det är inte så illa som man tror. Det beror ju också på hur man gör dom.

l'm back

Fridaaaa
7/31/15, 11:04 AM
#201

#200 Ja vi har inte det. Samt då med djuren också. Så känner mig inte trygg med proppar i :) Nej stänger inte ute helt men nja jag somnar bättre utan :) Och är tyst ändå när vi sover så skulle inte göra så stor skillnad :)
Vart kan man köpa humle?

För har hundarna i sängen nämligen, (uteslutet att inte låta dem sova där), hur tror du det fungerar med kejdetäcke då? Är små hundar på under 5 kg nämligen, ena ligger gärna under täcket :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 11:18 AM
#202

#201 humle är billigast att plocka själv. Det finns på de flesta ställen då det länge var lag i Sverige att alla skulle ha några plantor men hittar du inget i närheten så går det att köpa här blandannat, dom har också lavendel och liknande (vi handlar där till när vi gör salvor, schampo och liknande så vi har testat att köpa det mesta därifrån, humle skördar vi av våra egna däremot).

Om du inte har så tungt kedjetäcke borde det funka (tex 4 kg som är "barnkedjetäcke" då man köper) borde det funka, men du får vara noggrannare då du syr för att få den att låta mindre (om du syr).

Bebisar kan ju sluta andas om dom får ett vanligt täcke över sig det är därför jag inte vågar sova med det nu.

Annars kan du göra ett "fotkedjetecke" som jag läst vissa gör. Det är ett litet som bara täcker fötterna/nederdelen av benen. Det ska visst hjälpa jättemycket för att vara så litet.

l'm back

Annons:
Fridaaaa
7/31/15, 11:21 AM
#203

#202 Ok :) Tack
Ska kolla med VC först vad de säger, annars får jag se hur jag gör. Jag och sy går inte riktigt ihop haha :D 

Hmm det som täcker fötterna/benen kanske man kan testa på, och hoppas att det hjälper, det ska jag absolut kolla upp :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 11:22 AM
#204

#203 Jag kan väl sy lite men just kedjetäcket var inte avancerat på hur jag gjorde det. Jag sydde fast… jag tror det heter kantband som jag knöt fast kedjan med. Klart.

l'm back

Fridaaaa
7/31/15, 11:24 AM
#205

#204 Mjo men jag är urkass på att sy förhand haha xD 
Men får testa med det med fötterna, för täcke till att sy egna kedjor äger jag inte :/ Inte som går att sy invändigt i alla fall :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 11:53 AM
#206

#205 Jag är inte hundra på att det går att köpa såna till fötterna men det kanske finns nu (det var ett tag sen jag kollade upp det, alla jag läst om har varit hemmagjorda).

Jag sydde fast kedjorna utanpå, man har ju ändå påslakan utanpå täcket. Det borde gå med sånt där fodertyg som man kan göra höst/vår jackor med om du förstår vad jag menar.

l'm back

Fridaaaa
7/31/15, 12:01 PM
#207

#206 Ja jag sover med tjockt täcke året om nämligen ;) Och det tjocka jag har vill jag inte sy på, rädd om det :)
Och lättfrösen och kedjor blir ju lätt kalla med hehe, lite så jag tänkte också :)
Men hur tvättar man såna? Tarinte det sönder tvättmaskinen?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 12:10 PM
#208

#207 Faktum är så är kedjetäckena varmare/ enklare rätt temperatur, dom sluter om kroppen så att det blir ingen luft att värma upp. Är det ändå för kallt kan man ha en extra filt ovanpå.

Jag har gjort så att kedjorna på den hemmagjorda går att ta bort vid tvätt så det tvättar man som vanligt. Den köpta kräver en tvättmaskin som tål 12 kilo tror jag. Det går att betala för att få tunga saker tvättat om det behövs (det är ju så sällan man tvättar täcken så det är ju värt det med tanke på att kedjetäcke är bättre än sömntabletter).

Du kan ju som sagt testa att sy ett för fötterna med ett fodertyg eller vad det kallas (sånt man syr vår/höst jackor med). En så liten bit borde inte vara dyr.

l'm back

Fridaaaa
7/31/15, 12:14 PM
#209

#208 Aa ok intressant, trodde att kedjorna skulle kyla ner :) 

Ja då är vi körda på köpta/lånade, då vi inte har så stor maskin :/ 
Kan dessvärre inte vara beroende av att lämna på tvätt :/ 
Men smart där med eget att ta kunna ta bort kedjorna :)

Ja jag ska kolla upp det :) Se vad jag kan fixa :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Honestyisdead
7/31/15, 12:58 PM
#210

#209 vid lån kan man få hjälp med tvätt. Så nej, det är inte kört den här gången heller.

Fridaaaa
7/31/15, 1:02 PM
#211

#210 Om man behöver akut tvätta så fungerar ju det inte, och har för mig att svärmor sa vc inte hjälper till med tvätt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
7/31/15, 1:09 PM
#212

#211 En nagelborste och lite tvål hjälper mycket om man måste nödtvätta

l'm back

Honestyisdead
7/31/15, 1:12 PM
#213

#211 

Akuttvätta? Ni har ju andra täcken. Hur kan det bli akut?

Fridaaaa
7/31/15, 1:14 PM
#214

Beror ju på hur illa det är ;) Men vill inte vara beroende av andra, utan kunna fixa det själv vid behov. Och eftersom det verkar som att inte vc tvättar utan är sjukhuset som jag förstått det så är det en bit att köra :/ Men tror inte att jag skulle få sånt täcke via dem ändå, med tanke på att det tog tid för svärmor söm har betydligt fler besvär mm. Är samma vc och sjukhus vi går på :/ och inga bra erfarenheter av vc heller överlag, känner att jag inte orkar tjafsa med dem :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
7/31/15, 1:18 PM
#215

#213 ja ett till har jag i så fall, men om det har varit liggandes vill jag tvätta om det, ja jag är sån, tycker inte att det är så trevligt annars :) då vi måste förvara det på vinden i så fall :) Men som sagt, vill inte vara beroende av andra när det kommer till sånt och tror ändå inte att jag kommer få något men ska som sagt ringa dem på måndag och se vad de säger, om de tycker att det är lönt eller inte, så utgår jag från deras svar sen, mer än så kan jag inte göra just nu :) Mem problemet återstår ändå just nu :( Och minst em månad framåt :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
7/31/15, 1:23 PM
#216

Ser du inte vad jag påpekat flera gånger, om du läser 214?

Annons:
NoEnd
8/1/15, 11:38 AM
#217

Du svarar fortfarande inte på om du testat att köra yoga eller meditation innan du ska sova?

Calcifer
8/1/15, 3:47 PM
#218

Du är inte uppdaterad kring kedjetäcken. Det finns numer fibertäcken som har exakt samma funktion men de är enligt mig bekvämare och har andra tyngder i sig. Finns i exakt samma tyngdklasser som kedjetäcket. Och de är delningsbara så man tvättar dem i omgångar i vanlig tvättmaskin. För övrigt om man byter påslakan (använd dubbla om du är osäker) regelbundet finns det ingen anledning till att man ska behöva tvätta själva täcket mer än någon gång om året eller om man spiller på det. Men håll vätska osv borta från det så löser du det problemet. Om du påstår att du inte kan få tag i en vanlig tvättmaskin någon gång per år så tycker jag det är synd om er som måste gå i smutsiga kläder typ 6 månader i streck.

Jag tycker det är svårt att ge dig råd överhuvudtaget för det är aldrig något som duger.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
8/1/15, 3:52 PM
#219

#207, Mitt kedjetäcke värmer bättre än mitt duntäcke, men på vintern har jag båda två för jag är frusen.

Tvättråd beror på vilken vikt du har på ditt täcke. Jag har 8 kgs-täcke, men det går att dela på mitten och blir då istället 4 kg per del och det klarar de flesta vanliga maskinerna. Man får med en tvättpåse.

Det är svårt att utgå från hurvida andra fått det ena eller det andra. Det beror helt på vilken läkare och hur du bedöms som patient. Även om ni går hos samma ställe så kan deras bedömning se helt olika ut, till och med från samma läkare.

Nu var ju inte tråden enbart om kedjetäcke men du har fått en massa förslag som du kan prova och förhoppningsvis hittar du något som funkar. Annars är det nog så att du får vända dig till någon form av sömntabletter, melatonin eller liknande eftersom att du har sådana problem som inte verkar lösa sig på andra sätt.

Calcifer
8/1/15, 3:58 PM
#220

För övrigt är du felaktigt informerad kring tabletter som kan hjälpa sömnen också. Det finns mängder med olika former av tabletter som är rätt svaga och inte ger trötthet alls dagen efter och inte för fem öre är beroendeframkallande. Läkare drar sig bra länge innan de skriver ut rejäla grejer, framförallt det som är beroendeframkallande. För övrigt är valeriana, som du redan blivit tipsad om, ett naturligt läkemedel som köps receptfritt på apoteket och inte heller är beroendeframkallande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
8/22/15, 12:15 AM
#221

Haft någ vecka där jag sovit riktigt bra men kommit in i dålig period igen, försöky somna nu men Bara snurrar runt. Varit aktiv idag, mörkt i rummet mm men bara snurrar runt :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/22/15, 12:16 AM
#222

#220 tänker mer på om man inte vaknar lika lätt om man tar såna tabletter.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
8/22/15, 1:37 AM
#223

#222 Beror helt på vad du tar för tabletter. Vissa förlorar sin verkan relativt fort och tas endast för att man ska somna in. De vaknar du ifrån hur enkelt som helst. En del är tillräckligt svaga för att de inte heller ska ha någon längre effekt och påverkar inte alls hur man vaknar. All medicin drogar inte ner en så att man sover som en sten och är dödstrött dagen efter. Väldigt få mediciner som har så stark effekt faktiskt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Fridaaaa
8/22/15, 4:05 AM
#224

#223 jag som är nojjig haha Men försöker undvika tabletter så långt det bara går ;)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
8/22/15, 10:15 AM
#225

Då är det ett val du gör, men då får du kanske acceptera att sova dåligt också.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
8/22/15, 10:24 AM
#226

#225 Nja val och val. Anser att det är bättre att försöka hitta annan lösning än att äta tabletter i förstahand. Sedan tänker andra kanske tvärtom. Så alla tänker vi olika.  Och skulle inte känna mig bekväm med att äta insomningstabletter heller. Då vet jag att jag skulle ligga och oroa mig (omedvetet, min kropp är sån), :/ 
Och har man tagit tabletter ska man helst lägga sig så tätt inpå som möjligt vet jag sedan jag jobbade på ett gruppboende då var det vissa som behövde det för att kunna sova ordentligt. Om man inte gjorde så verkade tabletten inte speciellt bra. Är den infon jag fick i alla fall.

Och måste kunna vakna lätt om det krävs. Brukar man inte i regel sova tyngre om man tar såna tabletter? Både insomning och vanliga sömntabletter?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
8/22/15, 10:49 AM
#227

#226 Man är inte svårväckt om man tar rogivande.

Halvdansken
8/22/15, 10:52 AM
#228

Valeriana är ett naturläkemedel. Rogivande. Inga problem att vakna.

Har du kramp eller stickningar i benen? Det kan göra det svårt att somna. Ta magnesium i så fall.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fridaaaa
8/22/15, 10:54 AM
#229

#227 Hört olika kring det, är därför jag är skeptisk.

#228 Nix inga stickningar eller kramp i benen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sisselie
8/22/15, 10:56 AM
#230

Jag har druckit te på johannesört i en vecka nu, och sovit bättre av det. Mildare än riktiga sömntabletter, ingen "baksmälla", inte svårt att vakna. Annars finns ju Valeriana och  Pascoflair (passionsblomma) som har tipsats om tidigare i tråden.

Annons:
tlover
8/22/15, 10:57 AM
#231

Om du sov bättre och sen börjat sova sämre så kanske det är värmen? Min man sover med kylklampar nu men det var först inatt han sov någorlunda hyggligt då han igår byggde ett myggfönster så vi kunde vädra jättemycket hela kvällen.

Ang sömntabletter så gillar jag inte heller tanken på sånt men jag tog faktiskt ett tag tabletter med melantonin då det är kroppens eget ämne för att bli sömnig. Det var inte alls lika bra som ett kedjetäcke däremot därför övergav jag det.

l'm back

Fridaaaa
8/22/15, 10:59 AM
#232

#230 vart kan man köpa det? Hur långt innan behöver man dricka det? För blir kissnödig snabbt efter att ha druckit te xD

#231 Har fönster öppet och fläkt på under natten. Vet inte hur varmt det är i sovrummet dock.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/22/15, 11:03 AM
#233

#232 Har du testat kylklampar? Om så bara för att kyla ner sängen.

Johhanesört är ett örtte, dvs inget koffein tex 

Tänk däremot på att johannesört ska man inte använda om man tex använder p-piller piller eller vissa andra mediciner.

l'm back

Sisselie
8/22/15, 11:04 AM
#234

Johannesört finns fortfarande att plocka i naturen, annars finns det i hälsokostaffärer. Jag har druckit det ca 30-60 minuter innan jag gått och lagt mig. Jag är tröttare hela natten på det. Mitt problem är ju att jag vaknar flera gånger varje natt och har svårt att somna om, men johannesörten har gjort att jag lättare somnar om.

Honestyisdead
8/22/15, 11:05 AM
#235

#229 Man måste testa själv innan man dissar något. Rogivande ger endast ro. Det söver inte.

Fridaaaa
8/22/15, 11:07 AM
#236

#233 Har inga, men är så himla lättfrösen xD 

Jag blir kissnödig snabbt av all te hehe :)
Har inga ppiller och inga mediciner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fridaaaa
8/22/15, 11:10 AM
#237

#234 Ja jag måste dricka minst 1 timme innan, annars får jag upp på toa hehe.
Ska se om jag hittar det i någon butik.

#235 Mjo men vill helst hitta andra lösningar före piller. Piller för mig är extrema nödfall, nödlösningar. Vill inte stoppa i min kropp såna ämnen mer än nödvändigt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
tlover
8/22/15, 11:12 AM
#238

#236 testa att lägga en termometer i sovrummet ändå, svalt i rummet men med tjockt täcke är bättre än varmt i rummet och tunt täcke vad jag förstår.

Okej, ja vissa örtteer är ju urindrivande, jag minns inte om johannesört hör till dom örtteerna. Men tar du inga mediciner kan du testa, johannesört är bra mot depression tex och det är ju en vanlig orsak till att man inte sover bra (man kan ju ha en lätt depression utan att man inser det).

Har du hunnit testa meditation förresten? Eller sövande örtkuddar? (det finns säkert humlekottar söderöver nu här har dom inte mognat riktigt än)

l'm back

Fridaaaa
8/22/15, 11:16 AM
#239

#238 Ja tjockt täcke har jag året om.
Fårleta fram termometern, vet att vi har en liggandes och se :)

Nej inte hittat örtkuddar, hade tänkt se om jag kunde hitta och köpa såfort jag får CSN om 1 vecka :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/22/15, 11:21 AM
#240

#239 Jajustdet, det var därför jag tänkte att kedjetäcke skulle vara perfekt för dig.

Jag gjorde mina egna kuddar, det blir mycket billigare (man behöver bara kunna sicksack el enkla stygn att sy för hand).

l'm back

Calcifer
8/22/15, 11:22 AM
#241

Nu har du dock enligt dig i princip redan provat allt du får föreslaget för dig, då kanske det är dags att antingen acceptera att du sover dåligt eller prova något annat? Som vore medicin av någon form. Sen ska du nog sluta döma ut all medicin som om de är droger som slår omkull en. Som sagt är det otroligt ovanligt att man ens får sådan medicin då de inte vill ge det till folk hur som helst. Tog mig flera år med diagnoser innan jag fick ordentlig sömnmedicin. Det är inte en första utväg för vården heller. De första mediciner man får är som sagt varken beroendeframkallande eller medicin som gör det svårt att vakna eller att man är seg dagen efter. Samt att all insomningsmedicin inte måste tas direkt innan sänggående. Du är felinformerad och har en hel del fördomar. Dags att släppa på det om du vill hitta en lösning på problemet. Eller acceptera problemet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
8/22/15, 11:23 AM
#242

#240 Ja gäller att hitta humle med, annars får jag köpa när CSN kommer :)
Svärmor har nål och tråd så får prova med det i så fall :)

Ja jag funderade på det med kedjetäcke men känner mig inte riktigt händig på att fixa själv mm. Och om man lånar måste väl det ersättas om det går sönder/fördärvas?:/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/22/15, 11:50 AM
#243

#242 får du kedjetäcke utskrivet så får du det. Det kallas att det lånas men dom tar inte tillbaka det (av hygienskäl) men jag vet inte om man får nytt om man skulle råka ha sönder det (hur nu det skulle gå till).

l'm back

Fridaaaa
8/22/15, 11:54 AM
#244

#243 Aa okej, då missuppfattade jag det hela 🙂
Eftersom jag har djur, så kan saker och ting lätt hända, är därför jag tänkte så.

Kontaktat VC en omgång och de trodde inte att jag hade tillräckliga grunder för att få kedjetäcke utskrivet enligt dem, utan de trodde att det var en period jag hade nu och att jag skulle ge det mer tid :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Fridaaaa
8/23/15, 12:22 AM
#245

Kollade temperaturen i sovrummet. 23,7 grader trots att fönstret står öppet :/ samt en fläkt igång :/ Känns sjukt varmt med :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/23/15, 9:46 AM
#246

#245 då kan det mycket väl vara det.

l'm back

Fridaaaa
8/23/15, 10:00 AM
#247

#246 vet bara hur jag ska få ner värmen i rummet :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/23/15, 10:05 AM
#248

#247 Jag har gett tips på hur du sänker temperaturen men dom faller inte i god jord tyvärr. (jag gissar att du menar att du inte vet hur du får ner värmen).

Det enda jag inte tipsat om vad jag vet är att bygga en airconditioner.

l'm back

Fridaaaa
8/23/15, 10:08 AM
#249

#248 Dem är svindyra 😕

Hur jag får ner värmen i rummet. Har redan fönstret öppet och har fläkt i rummet. Rullgardinger nerdragna.  
Testade med kylgrej igår under täcket men då frös jag istället under täcket :/
Ber om ursäkt men hittar inte mer kring att sänka temperaturen i rummet? Måste missat nu när jag kollade igenom

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
8/23/15, 10:11 AM
#250

På sommaren är det viktigt att rullgardiner är nere hela dagen också så att den därigenom förhindrar att man släpper in så mycket värme.

Man kanske kan ha något skydd på utsidan av fönstret under dagen som sådana där bastrullgardiner eller liknande?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
8/23/15, 10:12 AM
#251

#249 Att bygga en är inte svindyrt

l'm back

Annons:
Fridaaaa
8/23/15, 10:14 AM
#252

#250 Har nerdraget ibland på dagen men vill samtidigt ha in ljus i rummet 🙂

#251 Om man kan sånt. Hur bygger man sån själv? Vet att man kan hänga något kallt framför fläkten men tycker det hjälper inte speciellt och svårt på vår med. 
Eller hur hade du tänkt att man bygger en? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/23/15, 10:19 AM
#253

#252 Den vi håller på att bygga är en kylbag med hål i, en liten fläkt och en kylklamp.

Tyvärr står det stilla just nu då vi inte hittat en fläkt som är liten nog.

l'm back

Fridaaaa
8/23/15, 10:23 AM
#254

#253 Är det verkligen brandsäkert? Tänker om man vågar ha det på nattetid.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/23/15, 10:30 AM
#255

#254 Man stoppar inte ner fläkten i kylbagen utan den blåser på utanför (jag gissar det var fukt i kontakt med elen i fläkten du tänkte på.)

l'm back

Fridaaaa
8/23/15, 10:32 AM
#256

#255 Ja lite det jag tänkte på. 
Hmm…. får klura på det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
8/23/15, 10:36 AM
#257

#256 Om det är intressant så kan jag be min man om en länk där han fick info om hur man bygger den (om inte han lärde sig via en tidning el liknande).

l'm back

Fridaaaa
8/23/15, 10:38 AM
#258

#257 Ja kan kolla på det i alla fall och fundera 👍 Så gärna

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Túrwen]
8/27/15, 2:06 PM
#259

Skulle rekommendera sömn KBT, det kan man ansöka till en gratis studie på distans via mina vårdkontakter (jag gjorde det) det fungerade rätt så bra när jag väl var aktiv inom studien och fick stöd så mina sömnproblem förbättrades från genomsnitt 3,5 timmars sömn till 5,5 vilket jag tycker ok för en studie på 6 månader. Tyvärr ligger nog mitt genomsnitt på omkring 3,5 timmar igen och det är för att jag har så många faktorer som måste överensstämma för att jag ska kunna sova och inte får stöd längre.. rummet får högst vara 15 grader, det måste vara tyst, ingen liten insekt eller något får befinna sig i lägenheten eftersom att jag inte kan slappna av, det måste vara bäcksvart, kan inte sova bredvid någon.. You name it. Kan vara något i det undermedvetna också som orsakar att du inte kan slappna av.

Fridaaaa
8/27/15, 2:11 PM
#260

#259 Oj måste vara sjukt jobbigt?
Ja det kan det ju vara :/

Sov bättre inatt, fick ner temperaturen till runt 19-20 grader, kyligt inatt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: