Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 24899 ggr
Kasumi
2015-06-25 18:45

Hur får man bort matbit ifrån luftstrupen

Hej! Ja som rubriken lyder, vad kan jag göra själv förutom att hosta för att få bort matbit i luftstrupen? (Hosta funkar inte) Jag har sökt vård 3 ggr men blodprov, lungor o hjärta ser o låter bra ut så jag får ingen vidare hjälp direkt. Jag fick en fluga i näsan i tisdags förra veckan, fick aldrig ut den så har gjort allt i min makt för att försöka få ut den. Nyst, hostat, snytit, harklat, gurglat, spottat ja ni vet. Så från tisdagen (den 16:e) har det känts som det sitter nåt i halsen bakom gomspenen. I måndags efter jag hade ätit bestämde jag mej för att gå o spy för att se om den skulle försvinna, men då råkade jag ist andas in spyor i luftstrupen o fick världens hostattack men fick aldrig ut det heller. Sökte läkarvård i tisdags på akuten då min vårdcentral o 1177 inte kunde göra nåt, men läkarna på akuten gjorde bara dom där proverna jag nämnde i början samt kollade i munnen o sa att allt såg bra ut o att jag skulle märka om jag får lunginflammation osv. Men jag hade redan då börjat få små hugg i lungan o biten i halsen åker bara upp o ner när jag andas. Men läkarn sa att om det inte är bättre till på torsdag ska jag ringa min vårdcentral o be om att få en remiss till en sån där bronkoskopi i en annan ort då mitt lokala sjukhus inte utför sånt. Men vårdcentralen sa att jag ist skulle gå tillbaka till akuten, vilket jag inte orkar nu efter allt krångel. Så nu sitter det alltså nåt bakom gomspenen i halsen samt under struplocket i luftstrupen. Så hur kan jag göra själv för att få bort biten ifrån halsen? Börjar göra ondare i lungorna nu också men det som stör mej mest är att det sitter nåt i halsen.. Tips någon? Många tkr säkert det låter "helt otroligt", läkarn gav mej också den blicken men men det är iaf såhär det gick till, punkt.

Annons:
[Devya]
2015-06-25 18:55
#1

Tror inte att du kan göra någonting annat än att vänta. Kanske andra har bättre råd att ge.

Är du också säker på att det inte sitter endast i huvudet på dig?

[[Boris Sager]]
2015-06-25 18:56
#2

Heimlich manoever

Kasumi
2015-06-25 18:58
#3

#1 Flugan är säkert bara inbillning eftersom jag har krypfobi, så det skulle inte förvåna mej ärligt. Men det i luftstrupen är på riktigt för har satt i halsen många ggr, alltså det händer flera ggr om året. Men har aldrig fått sådana här besvär.

Kasumi
2015-06-25 18:59
#4

#2 Läkarn sa att heimlich är farligt att göra så det skulle jag undvika. :/

[[Boris Sager]]
2015-06-25 19:02
#5

Det har jag aldrig hört. Mer farligt att ha köttbiten kvar

https://www.youtube.com/watch?v=SQ58pUil87Q

Maria
2015-06-25 19:03
#6

Kan det inte vara så att du efter alla försök att få ut "flugan som inte fanns" har fått retningar i halsen och att det är något sådant du känner?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[JeanetteK]
2015-06-25 19:05
#7

Vad jag förstår kan man känna av i halsen väldigt länge efter att man satt rejält i halsen. Du har kanske fått typ skrapsår eller liknande. Förstår att det är jobbigt, det hade jag också tyckt. Helst när man får så konstiga svar som "du märker om du får lunginflammation"… 😟

Kasumi
2015-06-25 19:06
#8

#1 #6 Alltså jag fick ju in flugan, men den är säkert död för länge sen bara jag som tror den är kvar efter allt man läst osv. Men skulke jag fått retning i halsen skulle det ju vart i matstrupen isf eftersom det är där spyorna passerar.

Cristine
2015-06-25 19:06
#9

Jag brukade  få matbitar som fastnade i halsen och kunde sitta länge..då brukade jag köpa iskall öl som jag drack fort så jag fick hicka, eller så åt jag ispinnar. Har man whiskey till hands så funkar det också.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Kasumi
2015-06-25 19:06
#10

#5 Tur det inte är kött då :)

[Juel70]
2015-06-25 19:08
#11

Får du luft så är det ju inte jätteakut, men förstår om det känns väldigt obehagligt.  Det kan ibland fastna vid halsmandlarna och det är ganska liten risk att det fastnar någon annanstans, men däremot kan man få symptom av att något fastnat i halsen pga man hostar "sönder" halsen och stämbanden.   Saliv och kroppen borde kunna ta hand om en liten fluga.   

Men man kan ju inte veta säkert förrän man kollat med kamera ner i halsen. Det kan säkert fastna lättare vid struplocket i något veck.  Men fastnar det där borde du ha ordentliga symptom.Magnetkamera borde man kunna kolla med också.

Kasumi
2015-06-25 19:09
#12

#7 Ja jag har ju tänkt det såklart, men det flyttar sej liksom när jag andas/hostar. O när jag sväljer känner jag att det rör sej lite för att sen sakta åka uppåt igen. O hade det då tex. suttit i matstrupen hade det ju antingen följt med spyorna upp (har spytt mer) eller maten ner när jag ätit. O är det irriterat som ni tror så lär det ju inte röra på sej? Det rör sej ju inte i halsen när nan är förkyld tex.

[JeanetteK]
2015-06-25 19:10
#13

#12 Okej, då hade jag nog försökt komma tillbaka till doktorn. Så där ska du ju inte behöva ha det. 😕

Annons:
Kasumi
2015-06-25 19:10
#14

#11 Jo men jag får ju tydligen ingen vidare behandling. Hänvisas ju bara hit o dit hela tiden..

Kasumi
2015-06-25 19:12
#15

#13 Ja typiskt mej att ha sån otur :p :(

[Juel70]
2015-06-25 19:12
#16

#14 Be dom kolla med magnetkamera. Det borde gå relativt fort och lätt att göra.  Finns det nåt där, så borde dom se en mörk liten prick.

Kasumi
2015-06-25 19:15
#17

#16 Ja det är ju bronkoskopi jag bör göra men det utför dom inte på mitt sjukhus så måste ha en remiss till ett sjukhus 7 mil härifrån isf. O enligt läkarn på akuten skulle jag fått den remissen idag av min vårdcentral men vårdcentralen sa att dom inte kunde göra nåt o att jag ist ska söka till akuten igen. Suck

VildaVittra
2015-06-25 19:19
#18

Gå till Öron, näsa, halsmottagningen på ditt sjukhus imorgon, inte akuten.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kasumi
2015-06-25 19:20
#19

#18 Är det inte remiss som gäller dit också?

VildaVittra
2015-06-25 19:24
#20

#19 Nej, men det kostar mer i regel utan remiss (men för att få remiss kostar det ju tid och pengar hos en allmänläkare).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Kasumi
2015-06-25 19:29
#21

#20 Ok, får väl se hur det blir imorrn!

[Juel70]
2015-06-25 20:06
#22

#20 Vad jag vet så har dom tagit bort remisser nu, iallafall i Västmanland.

IceTee
2015-06-25 20:21
#23

Gör en egenremiss till öron- näs- halsläkarmottagningen! #22 i Halland har man kvar remisser i alla fall, så det är nog olika i olika län

Medarbetare på Skor iFokus

Kasumi
2015-06-26 00:21
#24

Haft ondare o ondare i nacken o skuldran på vänster sida idag, men inte brytt mej så värst. Nu kände jag lite på sidan av halsen/nacken eftersom jag är stel o upptäckte en svullen lymfkörtel på vänster sida.. Hmm, är ju även vänster lunga jag har ont i.

Huygens
2015-06-26 12:31
#25

uppsök sjukvård

Chestnut
2015-06-26 12:45
#26

TS det är via VC du ska gå då detta inte är akut. Visst kan du testa att ringa öron-näsa-hals men i de flesta fall vill dem ha remiss från VC. Och det är någon typ av bronkoskopi eller likn dem ska göra, magnetröntgen låter som ett himla slöseri.

Med vänliga hälsningar
Chess

Kasumi
2015-06-26 12:49
#27

#26 Vlrdcentralen hänvisar ju bara till akuten hela tiden då dom påstår att dom inte kan göra nåt. #25 Jag ska åka in nu..

Annons:
IceTee
2015-06-26 15:59
#28

#27 säg hur det gick sen!

Medarbetare på Skor iFokus

Kasumi
2015-06-26 18:45
#29

#28 Kom precis hem, röntgat lungan o tagit nya (samma prover) som i tisdags, för att jämföra. Allt såg normalt ut, men jag har massa svullna körtlar på halsen så ska få en remiss till Öron-Näsa-Hals. Tills dess ska jag äta 3 ipren om dagen tills det blir bättre lr i någon vecka. Det är skönt att veta att det inte är nåt bakteriellt iaf. Så bara o vänta o se nu då om det blir bättre lr om bronkoskopin upptäcker nåt annorlunda. Vill tacka alla som svarat!

Upp till toppen
Annons: